Либрето Джакопо Ферети (по едноименната приказка от Шарл Перо)
Първо изпълнение: 25 февруари 1817г., Театро дел Вале, Рим
Първо изпълнение в България: 13 декември 1968 г., София
Действащи лица:
Дон Рамиро, принц на Салерно - тенор
Дандини, негов камериер - бас/баритон
Дон Манифико, барон на Монтефиасконе - бас
Клоринда, негова по-голяма дъщеря - сопран
Тисба, негова по-малка дъщеря - мецосопран/сопран
Анжелина, под името Пепеляшка, негова заварена дъщеря -
Алидоро, философ, съветник на дон Рамиро - бас
Място и време на действието: Салерно, Сицилия, втората половина на XVIII век
Първо действие
Барон Манифико има три деца: две родни дъщери - Клоринда и Тисба, и една завареница - Анжелина, наречена Пепеляшка. Труден е животът на Пепеляшка. Няма черна работа, която да не са я накарали да върши. Бедното момиче има прекрасно сърце и понася безропотно всичко.
Влиза просяк и моли за малко храна. Клоринда и Тисба се спускат да го прогонят, но Пепеляшка, въпреки виковете им, му дава да закуси. Просякът е преоблеченият съветник на принц Рамиро - дон Алидоро. Той е тръгнал да обикаля къщите в Салерно, за да намери за своя млад господар добра, сърдечна и отзивчива съпруга.
Докато сестрите хокат Пепляшка за разточителността й, идва пратеник на принца. Той кани девойките на голям бал в двореца. След танците дон Рамиро сам ще си избере за жена девойката, която най-много му е харесала. Започват трескаво да се готвят са бала. Пепеляшка изпълнява безкрайните им капризи. Неочаквано се появява и самият принц. Преоблечен е в дрехите на своя камериер Дандини, той иска да скрие самоличността си и сам да се запознае с младите госпожици, които живеят в дома на барон Манифико. Анделина очарова принца и той от пръв поглед се влюбва в нея. Но пепеляшка трябва да излезе - сестрите я викат.
Пристига камериерът Дандини, облечен в дрехите на принца. С него са и придворните, между които и Алидоро. Суетният Дандини обсипва с комплименти дъщерите на барона, възхищава се от техните фигури и тоалети, от обноските им. Баронът и дъщерите му са на седмото небе - те са уверени в предстоящата победа. И на бедната Пепеляшка й се иска да отиде на бала в двореца, да потанцува малко. Тя моли барона да й разреши да се присъедини към Клоринда и Тизба. Но нито дон Манифико, нито дъщерите му искат да чуят подобно нещо: Пепеляшка трябва да остане да пази къщата, нейното място е до огнището, при пепелта! Дандини, представил се за принца, бърза да заведе Манифико и дъщерите му на бала. А Алидоро поема грижите за Пепеляшка. След като всички потеглят, той й дава прекрасни бални дрехи и я повежда към двореца.
Втора картина
Бал в двореца на принц Рамиро. Заобиколен от пийнали придворни дон Манифико се разпорежда на бала като домакин. Той предлага на гостите най-хубавите вина, като, разбира се, не забравя първо себе си. Преоблеченият принц се разхожда мрачен и недоволен из залата. Той мечтае за прекрасната и нежна Анжелина, която смята за прислужница на барона. Като вземат Дандини за принца Клоринда и Тисба се стараят упорито по всевъзможни начини да го пленят и дори започват да се карат и злепоставят. Но внезапната поява на новата гостенка - никому неизвестна млада знатна дама в разкошен тоалет и с воал - изненадва всички присъстващи. Дъщерите на барона закипяват от ревност към непознатата. Странно, когато сваля воала си, тя твърде много напомня Пепеляшка! Не, Пепеляшка не би могла да проникне в двореца. „Тази тук е оригиналът, а онази е копието!” възкликва удивеният дон Манифико. Всички сядат на разкошна трапеза.
Второ действие
Клоринда и Тизба са в много лошо настроение. Дандини, когото сестрите ухажват се е влюбил в прекрасната непозната и иска съгласието й да се омъжи за него. Но Пепеляшка му отказва - тя обича онзи, когото продължава да смята за слуга на принца. Дон Рамиро е възхитен от верността й. Той се приближава към девойката и й прави предложение. Пепеляшка признава, че го обича, но че ще се омъжи за него само тогава, когато той узнае коя е тя. Анжелина снема от ръката си една от двете гривни, които носи, подава я на принца и си отива. Принцът се заклева да я намери каквото и да му струва това.
Идва баронът. Той все още смята Дандини за принца и го моли и дори настоява да ускори сватбата с една от дъщерите му - и двете се измъчват от очакването, а и той ще оправи материалното си положение с тази сватба, защото е пред фалит. Дандини най-сетне разкрива същинското си име и за най-голям ужас на барона!
Втора картина
Едва влезли у дома, още от вратата Клоринда и Тизба обсипват с ругатни бедната Пепеляшка, която толкова много прилича на омразната непозната, появила се неканена на бала.
Започва силна буря, излива се пороен дъжд. Пред къщата на барона се спира кралската карета. В нея е принц Рамиро и слугата му Дандини. Бурята ги е принудила да потърсят подслон в дома на барона. Поласкан от посещението, баронът заповядва на Пепеляшка да подаде най-хубавото кресло. Девойката не иска да я познаят и закрива лицето си с ръце. Принцът съзира на едната й ръка гривна като тази, която непознатата красавица му е дала на бала. Баронът и дъщерите му се опитват да изпъдят Пепеляшка в кухнята, но Рамиро гневно ги спира. Без съмнение прекрасната млада дама е Анжелина и тя ще стане съпруга на принца.
Трета картина
В двореца всички са готови за предстоящата брачна церемония. Дошли са много гости, придворни и граждани. С наведени глави пристигат дон Манифико, Клоринда и Тизба. Те искат прошк от Пепеляшка, която са измъчвали и унижавали толкова години. Благородната девойка великодушно им прощава и ги кани да живеят в двореца. Принц Рамиро най-сетне е спокоен - в лицето на Анжелина той е намерил най-красивата, най-умната и най-добрата от всички жена на света.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg