Когато туризмът празнува

Какво е „пощел”? Ами „бабурка”? И на какъв език? И двете са част от безкрайното пътуване между старата и новата колективна памет . В туризма има нещо много странно: хем искаме да са ни осигурени удобствата на 21 век, но без да се лишаваме от уюта на къкрещите бабини гърненца. От тях се вдига уханна пара, овкусена поне с 40 билки. И ако може, да са точно и само от този регион. Че като включим после на скорост, чатим и се хвалим: да ни завиждат какво вълшебство сме си открили! Как само са ни глезили!
Та, какво беше бабурка? И коя от двете думи ще да е по-стара: тази или другата, която прилича на пощене? Ето такива тайни откриваме по време на поредното радио-пътешествие. Защото в туризма трябва да знаеш кое как се нарича, за да си го поръчаш. Не очаквайте да ви го предложат сами. В този отрасъл веднага ще ви разпознаят дали сте лаик или умен ценител. Може ли да нощуваме в 5 звездна, бутикова обстановка, при това за завидно малко пари? Всичко е възможно!
Отдавна умореният и стресиран жител от големите градове по света не лети възторжено към същата обстановка по време на ваканция. Шумът и светлинната агресия на селищата, които никога не спят, вече не са му по вкуса. Има го предостатъчно, при това целогодишно. Къде е изгубеният рай: на опазената външна и вътрешна околна среда? Да има птици, представяте ли си, на плажа! И не непременно врани, гларуси, чайки или врабчета. А онези малки забавни качулати създания, които любопитно кокорят очи в пясъчните дюни . Даже вече сме забравили имената им. Може би ги помнят само орнитолозите и то като защитен от изчезване вид. Кога за последен път пред смаяния ви поглед се е появявал скачащ делфин, който може да вдигне на крак целия плаж? Тогава хората сякаш вече не са същите. Всеки вади мобилно устройство. Търчи по пясъка. И снима! Победа - ще си отнесем у дома снимка с късче от рая...
Вместо отчети и цифри за ръстове, спадове и тенденции по случай Международния ден на туризма ще огледаме другото лице на архаичната и нова памет. Едно пътуване между културно-историческото наследство, традициите, реалността и мечтите. Когато „ваканцията” не е само реклама за илюзии.