Гласовете преодоляват пространства.
Българският глас, чут по радиото, преодолява разстояния и не е затворен единствено в хронотопа на България. Радиото като феномен довежда до втори феномен - културологична взаимопроницаемост, медиен интерес към друга страна, интерес, опосредстван с инструментите на словото.
Този епизод е направен най-напред с участието на Петър Увалиев, който работи за Българската редакция в Би Би Си повече от 50 години, и за първите му рецензии по радиото за българския театър.
В 13-и епизод на „Радиото” ще станете свидетели и на спомени – спомените на колегата Стефан Радованов, работил 8 години в Прага като журналист в Българската редакция на Радио Свободна Европа, и Ели Хауърт, дългогодишен шеф на вече несъществуващата Българска редакция на Би Би Си Лондон. В тези спомени неминуемо присъства и рефлексията на мрачните времена през 80-те години в тяхното ежедневие, а също и на годините на прехода.
Скачаме от София в Прага и Лондон, от „Драган Цанков” в сградата на стария Чехословашки парламент, предоставен от Вацлав Хавел на свободомислещото Радио за цената от една крона. Песничките на Бохуслав Нохавица, написани през същите тези мрачни времена, звучат от Прага.
Спомените са не само за времената, не само за правенето на радиото през тези времена, тук и там, отсам и оттам желязната завеса, преди и след желязната завеса, като изпълнена задача за срок от 8, 10 или 20 години, но и за ценността на думите на българския глас, произнесени на 1295 и 2490 километра оттук.
Първо излъчване на епизода в ефира на БНР: понеделник, 17 май 2010 г, 10.30 часа, програма „Христо Ботев”.
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
Драматичният театър "Борис Луканов" в Ловеч гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Зимните навици на зайците" от Станислав..
Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ) излезе с новия брой 7 на Бюлетина "Антидемократичната пропаганда в България онлайн". Как..
Алкохолна зависимост – коментар в Lege Artis на данните за България за 2024 година на психиатъра д-р Иван Добринов , началник на Шесто мъжко отделение в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg