Италианската барокова композиторка и блестящ сопранов глас Барбара Строци е родена във Венеция на 6 август 1619 г. според кръщелното свидетелство. Майка й Изабела Гарцони е прислужница в дома на известния поет, либретист, общественик и покровител на музиката Джулио Строци. Когато Барбара навършва 8 години той я осиновява и така момичето попада в богатото флорентинско семейство, второ по влияние след Медичите, където бъдещата певица често се среща с най-влиятелните писатели, поети, музиканти и философи за времето. Според някои тя е истинска дъщеря на Строци и като доказателство се изтъква факта, че той я включва в завещанието си и се грижи за нейното образование, дори я поверява на един от най-известните органисти на катедралата „Сан Марко“ – композитора Франческо Кавали. По този начин Барбара израства в музикалната и интелектуалната среда на Венеция. Баща й създава музикалното общество „Академия дели Унизони“ (Accademia degli Unisoni), „Академия на съмишлениците“, където тя пред широка аудитория може да показва певческия си и композиторски талант.
На 16 години Барбара Строци е завършен музикант – пее на концертите в дома на баща си Джулио Строци, акомпанира прекрасно на различни инструменти и съчинява песни по стихове на баща си. През 1635 г. композиторът Николо Фонтеи публикува сборник с песни и в предисловието отбелязва, че „песните са написани с желание да се почете очарователната и много талантлива млада жена синьора Барбара, най-виртуозната певица“.
Впечатляващо е, че Барбара Строци се прочува не само с певческия си талант, но и с издадените приживе осем сборника с песни с над 125 произведения. Сред тях няма опери, но Барбара съчинява предимно за сопранов глас, какъвто е самата тя, с ефектно драматургично развитие и често с трудно звучащи мелодии, чрез които може да се изтъкне виртуозната певческа техника.
четвъртък, 9 март, от 17.30 часа
Българският политически живот и изобщо българското общество са прогизнали от популизъм, твърди в най-новата си книга "Българските разломи" проф. Георги Каприев. Това значи, обяснява професорът, че популистките практики са включени в действие от най-началните времена на българската история – от борбите за църковна независимост и споровете..
Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката. За какво ни е срамът се питаме във..
Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..
"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..
Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..
На 23 март се навършват 100 години от рождението на любимия български тенор от втората половина на ХХ век – Никола Николов. В предаването на 15 март в негова..
Темата на редактора тази сутрин е "Стенопис в дивото" или THE RURAL MURALS PROJECT – независим проект на художника Кром Багелски, който той осъществява в..
Въпреки безпрецедентния прокурорски и политически натиск, на който бяхме свидетели тази седмица, Конституционният съд взе своето решение по делото за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg