Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Прозерпина" – опера в четири действия от Камий Сен-Санс

Музика: Камий Сен-Санс
Либрето: Луи Гале
Първо изпълнение: „Опера комик“ в Париж през 1887 година
Действието се развива през 16 век в Италия


Първо действие - Надвечер в градините на двореца на Прозерпина
Първа сцена
Куртизанката Прозерпина отваря градините си за празник, след като се е оттеглила в двореца си за един месец. Гостите се събират и се чудят кой ще бъде неин фаворит днес.
Втора сцена
Показва се Прозерпина. Тя не отговаря на ухажванията на околните, а копнее за Сабатино. Тъй като не може да го открие се оттегля.
Трета сцена
Ренцо и неговият приятел Сабатино се появяват. Сабатино преди това е водел твърде разгулен живот и е бил в компанията на Прозерпина. Сега му предстои да се ожени за благочестивата сестра на Ренцо Анжиола. Ренцо държи бъдещият му зет да се откаже от Прозерпина.
Четвърта сцена
Прозерпина се завръща с антуража си и поздравява Ренцо с преувеличена любезност, като пренебрегва Сабатино, за да изпробва реакцията му. След като и той й отвръща с пренебрежение, тя изпраща всички присъстващи на концерта, който в този момент започва в двореца.
Пета сцена
Останала сама, Прозерпина признава дълбоката си любов към Сабатино, но се страхува, че чувства й ще останат несподелени.
Шеста сцена
Сабатино се връща от банкета и пита Прозерпина защо винаги го е отхвърляла. Той страстно й признава любовта си. Тя обяснява, че копнее за истинска, духовна любов и не показва своите чувства към Сабатино. За да я обиди и да й се противопостави, той предлага себе си като платен ухажор, което дълбоко я наскърбява. Когато Сабатино си отива, среща Ренцо и му казва, че е направил това, което е поискал.
Седма сцена
Разочарована от Сабатино и богатите мъже, които само купуват любовта й, Прозерпина си мечтае да се превърне в малка лястовица.
Осма сцена
Точно в този момент водят нападателя Скуарока, който е бил заловен в опит да открадне бижута от апартамента на Прозерпина.
Девета сцена
Вместо да заведе Скуарока в затвора, Прозерпина го кани да я придружи на празника.
Десета сцена
Гостите се връщат от двореца обратно в градината и са изумени да видят Скуарока до Прозерпина. Един от тях споменава, че Сабатино скоро ще се омъжи за сестрата на Ренцо, която той ухажва от две години. Прозерпина е извън себе си, но в същото време тя продължава да се държи за предания й Скуарока. Сега вече празникът може да започне.

Второ действие - В манастира
Първа сцена
Младите пошлушници и монахини възхваляват спокойния живот, който очаква Анжиола с красивия й годеник. Но тя самата е загубила надежда и смята, че брат й вече не иска тя да се омъжи.
Втора сцена
Току-що пристигналият Ренцо обявява на сестра си, че животът й зад стените на манастира е свършил, тъй като той е избрал нейния съпруг. Той церемониално й представя нейния Сабатино.
Трета сцена
Анжиола се страхува от очите на Сабатино. Ренцо обаче я успокоява, че той сега води праведен живот. В момента подготвя всичко за пристигането на Анжиола. Ренцо ще пътува със сестра си след три дни.
Четвърта сцена
Манастирът отваря вратите си за да бъде раздадена храна на хората. Скуарока се смесва с тълпата и гледа Анжиола. Той разбира, че Прозерпина няма да бъде никак доволна, защото девойката е много красива.

Трето Действие - Цигански лагер в планините.
Първа сцена
Скуарока е поздравен от циганите като другар и той ги моли да му помогнат да приложи плана на Прозерпина.
Втора сцена
Прозерпина е преоблечена като циганка. Скуарока съобщава, че вече е направил необходимите подготовки, за да прекъсне пътуването на Анжиола и Ренцо, като събира циганите от лагера.
Трета сцена
Сама, Прозерпина се оплаква, че Сабатино не отвръща любовта й. Но тя не иска да приеме щастието му на годеник. В тържествено призоваване на богинята на подземния свят. Прозерпина се чувства също като нея. Древната богиня била лишена от дневна светлина, и не трябвало да познава любов.
Четвърта сцена
Скуарока се връща и съобщава, че Анжиола и Ренцо се приближават. За да привлече онези, които търсят помощ в лагера, той се присъединява към групата.
Пета сцена
Ренцо идва със сестра си в лагера и съобщава, че каруцата им е катастрофирала. Скуарока предлага да им помогне и отива на мястото на инцидента с Ренцо, докато Анжиола трябва да остане в лагера с Прозерпина.
Шеста сцена
Прозерпина се преструва, че гледа на ръка на Анжиола. Тя обяснява, че бракът й е прокълнат и тя би застрашила живота на брат си, затова трябва веднага да се върне в манастира. Освен това иска от Анжиола да се закълне, че ще се откаже от брака си. Анжиола се колебае, а Прозерпина захвърля прикритието си и заплашва да я убие.
Седма сцена
Скуарока се връща, след като е завързал Ренцо. Прозерпина го оставя да пази Анжиола, докато тя се разправя със Сабатино. Но в далечината се чуват шумове. Ренцо идва с войници, които очевидно са го освободили. Те залавят Скуарока. Анжиола и Ренцо се прегръщат, щастливи, че са се спасили.

Четвърто действие - Вечерта в къщата на Сабатино.
Първа сцена
Сабатино не може да повярва на късмета си за предстоящата сватба.
Втора сцена
Изненадващо се появява Прозерпина и признава на Сабатино, че винаги го е обичала. Сабатино й казва, че повече не иска да я вижда. Докато той излиза навън, за да вземе годеницата си, тя се промъква обратно и се скрива зад завеса.
Трета сцена
Сабатино и Анжиола се кълнат във вечна любов. Прозерпина разбира, че те се обичат и яростно се втурва зад завесата, за да забие нож в гърдите на Анжиола. Сабатино се хвърля да защити годеницата си. Прозерпина разбира, че не може да спечели любовта му и се самоубива, като им пожелава да бъдат щастливи.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55

Лоран Пейи със стилна версия на "Перикола" от Офенбах на сцената в Лиеж

По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..

публикувано на 02.02.25 в 08:05

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2025 г.

1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...

публикувано на 31.01.25 в 10:50

Песенната изповед на "македонската самодива" – Росица Лазарова

Росица Лазарова се ражда в семейство на доктори. Нейните корени са от София и Вардарска Македония. В рода си няма професионални изпълнители, но нейната любов към народната песен се поражда с любопитството на едно младо момиче, живеещо над репетиционната зала на Държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" по това време. Увлечена в..

публикувано на 30.01.25 в 17:30