Или докато смъртта ни раздели…

Автор:

„Или докато смъртта ни раздели“ е подзаглавието на „Юлия и нейният лейтенант“ от унгареца Акош Немет.

Авторът, който през 2010 г. произнесе слово при представянето на сборника със съвременни български пиеси в театър „Мерлин”, Будапеща, и го нарече „Защо не обичаме българска драма?“.

Според него унгарците не я обичат, защото не я познават, и тя е обвита в тъмнина, точно както преди години самият Немет пътувал към България. Но самолетът му дълго кръжал над софийската мъгла и накрая пилотът казал: „Драги пътници, няма да направим опит за кацане, София е скрита в мъгла, ще се върнем в Будапеща“.

Все пак на следващия ден капитанът на самолета се врязал в мъглата и кацнал право в целта, пътниците му изръкопляскали, а Акош Немет твърди, че си заслужава да кацнеш в София, заслужава си да се приземиш в непознатото, без страх, с ръкопляскане или не, да потънеш в този сборник с български пиеси.

Така че светът не обича българска драма, защото не е наясно коя е тя, а съвсем друг е въпросът защо е така и още по-друг е въпросът къде са корените на този проблем - те вече не са работа на Акош Немет, нито на когото и да е друг извън България, тъй като се намират тъкмо вътре в нея.

За разлика от хумора на Акош Немет във въпросното слово, пиесата му „Юлия и нейният лейтенант или докато смъртта ни раздели“ чертае болезнени бразди във времето ни 0 бразди самотни и отчаяни, из които хората се лутат и все не живеят живота, който биха искали да живеят и все не са там, където им се ще да са. Ярка симптоматика на съвремието ни, талантливо пресъздадена от автора и създателите на радиопостановката.

Превод: Габриела Хаджикостова.

Участват артистите: Веселин Мезеклиев, Катя Иванова, Лидия Стефанова, Ириней Константинов, Николай Николов, Николай Антонов, Димитър Иванов.

Режисьор: Емил Манасиев.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Колорит в събота или...

"Мога ли да се изпикая и на другата жаба?" Това е една от ключовите фрази, казани от героите на фичъра, който ще чуете в събота от 18.30. Тя обхваща не само централна ситуация в сюжета, но и цели директно в авторския маниер – просто се доближи до хората ненатрапчиво и нелешоядно и бъди добросъвестен подслушвач и кротък подстрекател в името на цeлостта и..

публикувано на 20.09.18 в 10:46

Една небуквална радиодрама от онези, които са на изчезване

Подслушан разговор е едно 28-минутно непрекъснато експериментиращо аудио, което, и това е най-голямото му постижение, успя да не превърне феномена експеримент в глуповата претенция, полираща фалш, а в засмукваща артистична действителност. Два женски гласа на Мая Новоселска и Вяра Коларова направо изтъкават като черга една история, която не..

публикувано на 14.09.18 в 09:00
Фотоколаж: Даниела Манолова

Най-напред аплодисменти за Израел Хоровиц: Браво, Израел!

Чиста случайност е фактът, че седмица след Номинацията PRIXEUROPA за трансмедийния проект Да си паркираш колата в няколко двора , неговият артистичен резултат – игралната продукция в две части Да си паркираш колата в двора на Харвард е в ефира на БНР. Да се възползваме. В тази игрална продукция всичко е наред и работи с пълна пара. Тя..

публикувано на 13.09.18 в 11:40

На 9 септември по Радиотеатъра – Бомбената вечеря от Греъм Грийн

Греъм Грийн (1904-1991) е един от най-четените английски автори през XX век, знаменит пътешественик, който се озовава в най-горещите конфликтни точки по света, за да ги отразява в своите романи. Приключенията и напрежението на действието са характерни за неговото писане. Много от книгите му са успешно филмирани. Макар няколко пъти да е предлаган за..

публикувано на 08.09.18 в 13:55
Фотоколаж: Теодор Иванов

Номинация PRIX EUROPA за "Да си паркираш колата в няколко двора"

Това е горещата новина с много престиж за България и Българското национално радио. PRIX EUROPA е най-сериозното състезание по правене на медии в Европа и номинацията на практика означава, че Да си паркираш колата в няколко двора е една от 15-те най-добри дигитални аудиопрограми за 2018 г. в Европа. Това само по себе си е атестат за качество и..

публикувано на 05.09.18 в 11:09