Фънк - трета част

Били Кобъм и „Пойнтър Систърс“

Английската дума funk означава (по принцип) паника, страх, но американският смисъл на funk е „чувствено“, „емоционално“, „секси“… „А като музикално понятие думата се използва още в средата на миналия век и като стилово понятие терминът funk е свързан с т.н. хард боп, заради музиканти като Хоръс Силвър, Сони Ролинс, Арт Блейки…“ – така пише Йордан Рупчев в своята енциклопедия „Изборът на Рупи“. В нея четем още, че двайсетина години по-късно с тази дума се обозначава поредното звено на американската черна музика, без пряка връзка с предишното значение. Музиката е с танцов, чувствен характер, има сложна полиритмична структура, т.е. първостепенно значение има ритъмът.

Благодарение на това музикално направление (фънк) музикантите създадоха и развиха специфичен маниер при свирене на новия за своето време електрически клавишен инструмент Хонер клавинет – модел „Д“ (HohnerClavinet – D). Но най-характерната черта при това „издание“ на течението фънк е нарасналата роля на бас китарата, с която се изпълняват сложни мелодични и ритмични фигури със специална техника и маниер на звукоизвличането (fingerslap). Един от пионерите в тази област е Лари Греъм (Larry Graham) от групата Sly and the Family Stone – герои от фестивала Woodstock, 1969 година.
В третата, посветена на явлението „фънк“ среща в „Джаз клуб“ имате възможност да слушате пиеси и изпълнения на музикантите от датската формация „Зап Зап“ (ZapZap) и на техните американски колеги и учители: Луи Джонсън (LouisJohnson), Лари Греъм (LarryGraham), Джордж Дюк (GeorgeDuke), Хърби Хенкок (HerbieHancock), Пол Джаксън (PaulJackson), Майк Кларк (MikeClark), както и инструменталните групи Били Кобъм бенд (BillyCobhamBand) и „Хедхънтърс“ (Headhunters) с вокалите на „Пойнтър Систърс“ (PointerSisters)…

Четвъртък, 14 февруари, от 23.00 часа

ВИЖТЕ ОЩЕ
Румен Бальозов

Концерт с творби от Румен Бальозов

Той ни напусна на 27 януари. Един от най-интересните и обичани композитори от поколението, родено в 1949 г. Беше нестандартна личност с всестранни интереси и извънредно богата обща култура. Остави оригинално творчество, което отразява неговата нестандартност, необичанйна жизненост и оптимизъм. Творчество, в което се „чува“ вроденото му усещане за театър и..

публикувано на 21.02.19 в 09:10
Стенли Кларк

Стенли Кларк

Стенли Кларк е един от виртуозите, които изглаждат облика на новото направление фюжън в началото на 70-те.Завършил музикална академия в родната Филаделфия, той бързо се прочува сред джазмените като една от големите надежди сред басистите от новото поколение. Именитият басист придобива опит в афро-американските стилове още като ученик във Филаделфия,..

публикувано на 21.02.19 в 09:10
Потомствените гайдари Пейо и Марин Христови (баща и син) на събора в Копривщица, 2010 г.

Живите традиции: Гайдарджийството в Калофер

Музикалната култура на Алтън Калофер Ако проследим историческото, икономическото и културното развитие на Калофер в миналото, ще открием някои явления, свързани с днешното състояние на неговата музикална култура. Редица събития в града променят живота на хората и местните традиции. В периода на Българското възраждане материалното и духовното..

публикувано на 20.02.19 в 18:05
Училището-музей на Васил Левски в двора на църквата „Св. Димитър” в с. Войнягово

„Василе, младо даскалче”: Памет и песни за Левски в село Войнягово, Карловско

Песните, свързани с живота и революционното дело на Васил Левски, отразяват един сантиментален щрих от неговата биография. Безспорна е любовта на Апостола към народната песен, несъмнена е и дарбата му на певец. Това подчертават всички негови изследователи – Иван Унджиев, Стефан Каракостов, Димитър Страшимиров, както и съвременните историци. Днес не..

публикувано на 20.02.19 в 15:10
Корицата на Ezz-thetics

Естетика. Кинестетика

На 8 май през 1961 година на света се появява албумът Ezz-thetics, крайъгълен камък в джаз-историята. Пианистът, теоретик-и-преподавател Джордж Ръсел вече е създал своята Лидийска хроматична концепция, свързана с композирането, импровизацията и организацията на тоновете. Публикувана е през 1953 година. Като илюстрация към Лидийската хроматична..

публикувано на 20.02.19 в 09:15