В блестящата си книга за Игор Стравински Андре Букурещлиев припомня една вече позабравена схема за дълбоко автентично руския Стравински в първите му произведения, който по-късно заменя националната си вярност с космополитизъм.
Дали националната принадлежност на един композитор зависи от наличието на автентични национални елементи в творчеството му, били те предадени буквално или модифицирани? – задава въпрос Букурещлиев. Самият Стравински – четем в книгата – възроптава и то яростно срещу дребнавата екзотика и изобличава изкованите в Париж стереотипи относно Свещена Русия:“...Водка, изба, балалайка, поп, болярин...“
Андре Букурещлиев извежда един от ключовете към единството на цялото му творчество, онова, което е истинският русизъм в най-дълбоките черти на езика му: радикална диатоничност, мощно и разнообразно ритмично скандиране, отчетливост на мелодичната линия, яснота и острота на съзвучията, режещ блясък на тембъра и, най-сетне, стегнатост, прозрачност на структурата и твърдост на формалния скелет – това са дълбоките и постоянни характеристики на руската музика в съчетание с прастара тенденция към тържественост. Такива са основните черти на музиката на Стравински, „паспорта“ на композитора, който му позволява да преминава през граници, континенти, националности, стилове и епохи – заключава Букурещлиев.
В предаванията ще бъдат използвани фрагменти от книгата „Игор Стравински“, както и музика от великия композитор – фрагменти от „Протетно тайнство“, „Жар птица“, „Сватба“, „Приказка за Лиса“ и др.
Понеделник, 25 февруари, от 17.30 часа
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg