Има много истории за шапки и за майстори шапкари, които и до днес не ни оставят равнодушни, нито към шапките, нито към техните създатели. „Тежка си ти, шапко на Мономах!... “, възкликва Борис Годунов в едноименната трагедия, сътворена от Александър Пушкин. По-късно този, който отнема трона и шапката от царя – Лъжедимитрий I – губи и главата си и царството. Легендите ни пренасят някъде в първата половина на 11 в., когато византийският император Константин IX Мономах изпраща царска шапка – царски венец – на своя внук, руският княз Владимир. И с това утвърждава правото му на владетел над цяла Русия… Много изследователи оспорват истината на този сюжет, но деветима руски царе – от Иван Грозни до Петър I – са коронясвани с шапката на Мономах..
Преди няколко години в Националния исторически музей беше представена реплика на короната на българските царе от 1204 до 1395 г.
Дори и беглото проследяване на историята на „царските шапки“, насочва вниманието ни към идеята, че историята на днешните шапки преминава през желанието на хората не само да опазват главите си от различни климатични и други състояния и събития, но и поне малко да се равняват на първите в държавата… Поне по шапките…
Много от известните личности по света са станали популярни и благодарение на своите екстравагантни шапки.
По време на подготовката на филма „Алиса в страната на чудесата“ Джони Деп също открива, че през един от активните периоди в по-новото време на производство на шапки майсторите, създатели предимно на кожени шапки през 19 в., обработвали материалите с живак. Въздействието на отровните живачни изпарения се отразявали на здравето и поведението не само на майсторите, но и на клиентите. Най-вече непрекъснато променяли настроението си и своето поведение. Може би от това време е и изразът „Луд като шапкар“. Тези истории помагат много на актьора да изгради своя колоритен Луд шапкар във филма. Някои изследователи твърдят, че за да създаде един правдив образ на Лудия шапкар в книгата си „Алиса в Страната на чудесата“, Луис Карол е поел достатъчно количество живак, за да изпита това състояние на класическия майстор шапкар.
В това предаване разговаряме с Ирина Сардарева за нейния музей-лаборатория – „Къща на шапките“ – и за други истории с шапки.
Човекът се ражда от човека. "Фениксът се ражда не от яйце, а от пепелта" (Кирил Кадийски) . Поетът се ражда от поезията. В печалния ден, в който Божият син е разпнат, за да изкупи греха на човечеството, в "Артефир" отправяме поглед нагоре – към възвишената поезия. Престижното френско издателство "Аден" посвети годишния си алманах на..
Колко е голямо предизвикателството да правиш игрално кино по българската литературна класика – разговор в "Артефир" с Магдалена Ралчева , режисьор и продуцент на новия игрален филм "Сватба" по разказа на Николай Хайтов, със сценарист Юрий Дачев. Магдалена Ралчева е позната на българските кинолюбители като режисьор на филмите "Още нещо за..
През погледа на дванайсетокласничката Виктория Велчева – режисьор на документалния филм "Невидим труд". "Невидим труд" е късометражен документален филм на Виктория Велчева по програмата на "Фабрика за идеи" – "Резиденция баба". Дебютната кинолента на бъдещата студентка по кинорежисура разглежда темата за непрестанния женския труд, който е "стожер..
Две седмици български филми в Дома на киното, и то напълно безплатно, предлага третото издание на Националния фестивал на българското кино. До 13 май в целодневна програма ще бъдат показани всички най-добри постижения от изминалата година във всяка една област на седмото изкуство. Общо 90 филма, колкото и са и годините, които Съюзът на българските..
Върху своя проект Homo Sacer италианският мислител Джорджо Агамбен работи 20 години. Тази поредица от текстове под общо название събира неговия труд върху политическата и социалната философия през последните десетилетия. Агамбен с този том не завършва, а просто изоставя творението си, както само една творба на "поезията и мисленето" би могла да остане..
Две седмици български филми в Дома на киното, и то напълно безплатно, предлага третото издание на Националния фестивал на българското кино. До 13 май в..
Представителна изложба на Националната гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" показва избрани творби от пълния цикъл на специализирано..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg