Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Адела Пеева: Ние не можем да променим вятъра, но можем да обърнем платното

Хората искат честност, почтеност, откровеност и възможности

Снимка: БГНЕС

В подли времена живеем и никой не уважава културата, не се уважава и човешката личност, каза режисьорът-документалист Адела Пеева, която е главен герой на "Нашият ден". По време на изолацията заради коронавируса тя е имала доста време да мисли по различни теми:

"Да, наистина е време за документалистите, но мисля също, че ние, документалистите, усещаме нещата предварително и даваме сигнали, че нещата не вървят както трябва. За съжаление, ние си правим филмите – преди ги спираха, сега не ги пускат..." Пеева даде за пример един от последните си филми "Да живее България" за тревожни неща, национализъм, Луковмарш..., който не е бил пуснат по телевизията. "Значи ние си правим филмите, никой не ги пуска, и в един момент, нещата, когато избликнат, казват: "Вие къде сте? Сега е време за кино." Не, сега не е време за кино, сега е време за действие."

Българинът не е заел достойно място за нито едно правителство, смята Пеева. "Нас не ни уважават. И хората, разбира се, излизат на улицата. Смятам, че искаме уважение. Оставете ни на спокойствие да работим, да творим. Хората искат честност, почтеност, откровеност и възможности."

"Ние българско документално кино на съвременна тема нямаме – съвременна, болезнена, актуална, не тема-еднодневка", каза режисьорката. 

"Вятърът духа силно. Ние не можем да променим вятъра, но можем да обърнем платното."

След създаването на последния си филм "Мълчание с достойнство", чиято премиера е отложена за неопределено време – сега Пеева мисли за новия си документален филм, в който се разглежда съдбата на младите хора във властта.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фалшификации, корупция и военно напрежение – как киното говори за тях?

Как чрез средствата на кинематографията могат да бъдат отразени социално значимите теми, дълбоко свързани с реалността, в която живеем? Филмите в международната селекция на 29-ия София филм фест дават отговор на този въпрос. Историите на три от заглавията в програмата на фестивала отвеждат зрителите в Беларус, Албания и Сърбия, където теми са..

публикувано на 30.03.25 в 09:05

Антон Угринов поставя "Канкун" от Жорди Галсеран

Театрално сдружение Enso и I Am Studio представят спектакъла "Канкун" по едноименното произведение на известния каталонски драматург Жорди Галсеран. Постановката е режисирана от Антон Угринов. Сценографията е на Илияна Кънчева, а музиката е създадена от Калин Николов. В ролите се превъплъщават Александра Димитрова, Камелия Хатиб, Веселин Петров..

публикувано на 30.03.25 в 08:45
Credo Bonum Gallery –

Места, знание, видимост

Названията на две настоящи изложби препращат към времена, места и неща, които ще видим или няма да видим. А галериите, в които са представени, препращат назад в миналото - във времето, когато бизнесът в България започна да обръща по-сериозно внимание на съвременното изкуство. Изложбата "Време усукано около място, усукано около време" на Калина..

публикувано на 29.03.25 в 17:05
Владимир Зарев

"И аз слязох": Човек, но и Бог – пратеник за спасението ни

"И аз слязох" е роман за безстрашни читатели – за всеки, носещ кръста на своята съдба и питащ се откъде идват доброто и злото.  В "Артефир" авторът Владимир Зарев представя основните мотиви в книгата, която от 1 април може да бъде намерена в книжарниците. В романа "И аз слязох" Зарев прави дързък опит да обясни нашето съществуване през..

публикувано на 29.03.25 в 09:00

Дървеният костюм на живота в новата книга на Йордан Д. Радичков

Историята в романа "Дървеният костюм" на пръв поглед е сюрреалистична, абсурдна, но въображаемото и реалното се допълват от черен хумор, който постоянно подкопава установените представи. Като добавим и загатнатият уж криминален момент с неустановената самоличност на един труп, открит случайно, нещата още повече се заплитат. Читателят е въвлечен..

публикувано на 29.03.25 в 08:40