Либрето: Джузепе Адами. Основата на либретото е текст на австрийските либретисти Алфред Вилнер и Хайнц Райхерт.
Световна премиера: 27 март, 1917 г. В операта в Монте Карло. В Италия е представена на 2 юни 1917 г. в Театър Комунале, Болоня.
Действащи лица:
• Магда, сопран
• Руджеро, тенор
• Лизет, сопран
• Прюние, тенор
• Рамбалдо, баритон – закрилник на Магда
• Бианка, сопран
• Сузи, мецосопран
• Перишо, бас-баритон
• Кребийон, бас-баритон
• Гобин, тенор
• Адолф, тенор
• Рабоние, баритон
Първо действие
Магда посреща гости в своя салон в дома на нейния покровител банкера Рамбалдо. Поетът Прюние обсъжда с гостите своето разбиране за любовта – сантиментално и романтично. Присъстващите дами му се присмиват и само Магда го подкрепя. Прюние започва да пее своята последна песен за Дорета, която отхвърля ухажването на богат поклонник, защото цени истинската любов. Той прекъсва песента, но Магда я продължава с романтичен завършек за любов между Дорета и студент. (Il bel sogno di Doretta). Гостите са във възторг от това изпълнение, но приятелките на Магда ѝ се присмиват за нейния идеализъм. Рамбалдо се намесва в разговора и демонстративно подарява на Магда перлена огърлица. Магда я приема, но настоява на своите романтични възгледи. Влиза Лизет и съобщава за пристигането на един млад мъж от провинция, който иска да се види с Рамбалдо. Магда се съгласява той да влезе и Рамбалдо нарежда да го поканят.
Магда остава сама със своите приятелки. Те хвалят щедростта на Рамбалдо. Но за Магда парите не са всичко. Тя разказва, как като съвсем младо момиче е танцувала в балната зала на ресторанта „Булие“. Там за първи път се е влюбила в един младеж, но от тогава никога повече не го е срещала (Ore dolce e divine).
Приятелките са разочаровани от края на историята и я предлагат на Прюние като тема за стихотворение. Беседата се отклонява на тема хиромантия и Прюние демонстрира своите умения. Той гледа на ръка на Магда и казва, че тя, като лястовичка, мечтае да отлети към слънцето и щастието (Forse come la rondine).
Лизет въвежда Руджеро. Той носи за Рамбалдо писмо от баща си, който е стар приятел на банкера. Магда от пръв поглед харесва младежа. Той е съвсем различен от хората, които я обкръжават. Гостите започват да обсъждат, къде е най-добре Руджеро да прекара първата си вечер в Париж, и решават заедно с него да отидат в ресторант „Булие“ (Parigi e la citta dei desideri).
Отначало Магда смята да остане вкъщи и казва на Лизет, че тя е свободна и може да прекара вечерта, както пожелае. После се замисля за предсказанието на Прюние и решава да ги последва. Излиза, за да се преоблече.
Прюние се връща, за да заведе Лизет в „Булие“. Лизета се облича, взема шапката на Магда, и те излизат. Появява се Магда, дегизирана като гризетка. Пеейки песента за Дорета тя тръгва към „Булие“ с желание за приключение.
Второ действие
Ресторант Булие
Ресторантът е пълен със студенти, художници, гризетки и цветарки. Те флиртуват, пеят и танцуват. Влиза Руджеро, той е смутен от фриволната атмосфера и бърза да седне на по-отдалечена маса. Появява се Магда, тя забелязва самотния Руджеро. Отклонявайки закачките на пийналите младежи тя тръгва към неговата маса. Извинява се на Руджеро и казва, че иска да се откъсне от своите поклонници. Руджеро ѝ предлага да остане на неговата маса, той не разпознава дегизираната Магда. Те разговарят, Руджеро е очарован от скромното и възпитаното поведение на Магда, кани я на танц. Докато Магда и Руджеро танцуват в ресторанта влизат Лизет и Прюние. Те се препират, защото Прюние иска Лизет да се държи като дама. След завършването на валса Магда и Руджеро се връщат на масата си, валсът напомня на Магда за първото ѝ любовно увлечение. Руджеро пита Магда за името ѝ, тя се представя като Полет. Прюние и Лизет минават покрай тях и Лизет разпознава Магда. Магда прави знак на Прюние да не я издават и той убеждава Лизет, че се е припознала. За да бъде по-убедителен, той представя Лизет на Магда. Лизет е объркана от вида на Магда. Двете двойки заедно изпиват тост за любовта.
В ресторанта влиза Рамбалдо и вижда Магда и Руджеро. Прюние забелязва това, нарежда на Лизет да заприказва Руджеро и да го отдалечи от Магда, а сам се опитва да забавлява Рамбалдо. Но Рамбалдо не е настроен да слуша шеги и игнорира Прюние. Той иска от Магда обяснение за нейния външен вид. Тя му казва, че няма какво да добави, към това, което той вижда. Рамбалдо иска тя да тръгне с него. Магда отказва, заявява, че обича Руджеро и съжалява, че причинява болка на Рамбалдо. Рамбалдо излиза, Магда остава сама.
Вече е сутрин. Руджеро се връща в балната зала при Магда. Тя споделя своите страхове за бъдещото. Руджеро я прегръща, те решават да напуснат Париж и да започнат нов живот. Излизат заедно от ресторанта, но Магда се тревожи, че мами Руджеро.
Трето действие
Вила на Лазурния бряг
Минали са няколко месеца от съвместния живот на Магда и Руджеро на Лазурния бряг. Любовната идилия е помрачена само от бедността, в която се намират. Руджеро споделя с Магда мечтата си да има с нея семейство и дете. Той пише писмо на майка си, в което моли за нейна благословия за брак с Магда, а също за помощ с изплащането на дълговете. Магда е трогната, но и разтревожена. Руджеро не знае за нейното минало като метреса на Рамбалдо и тя не е сигурна, дали да му разкаже за това.
Пристигат Прюние и Лизет. Те както винаги се карат и препират. Този път темата е лошото изпълнение на Лизета на сцената на мюзикхол в Ница. Прюние разказва на Магда за неуспешното представяне на Лизет като певица. Лизет е отчаяна, тя иска да се скрие от хорските очи и моли Магда да я вземе обратно като прислужница. Магда се съгласява. Прюние изразява своята изненада, че Магда може да се чувства щастлива далече от Париж и споменава, че нейният покровител би искал Магда да се върне при него. След това Прюние се договаря за прекарването на вечерта с Лизет и напуска вилата.
Идва Руджеро с писмо от майка си. Тя пише, че ще се радва да благослови неговия брак, щом като избраницата му притежава добродетелите, които той ѝ е описал. Магда не може вече да крие от Руджеро истината. Тя му разказва за своето минало, Руджеро е готов да прости всичко. Но Магда казва, че не иска да причинява на неговите родители мъка и никога няма да бъде негова съпруга. Руджеро моли Магда да остане с него, тя решава да го напусне. Магда се връща към предишния си живот с Рамбалдо, Лизет я съпровожда.
Софийската филхармония посреща изтъкнатия български кларинетист Росен Идеалов, който ще представи забележителния Концерт за кларинет и оркестър на Паул Хиндемит. Диригент на вечерта ще бъде Вилиана Вълчева, която допълва програмата с Трета симфония на Йоханес Брамс. Според Росен Идеалов в целия концертен репертоар за кларинет Концертът на Хиндемит..
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
От 29 септември до 6 октомври 2024 година Лвов туптя под ритъма на Международния фестивал "Контрасти". Темата на юбилейното издание беше "Ретроспекция", разглеждайки духът на времето от идеята за създаването на фестивала през 1994 и съвременния му вид. В последните две издания на фестивала разговарям с Дзвенислава Сафиан – музиколог, магистър в..
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София...
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън,..
В рубриката "Културен код" на предаването Terra Култура гостува маестро Константин Илиевски – главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg