Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Дон Жуан“ на Моцарт от Залцбургския фестивал

Снимка: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at

Една изключително любопитна интерпретация на гръко-руския диригент Теодор Курентзис, който беше посрещнат скептично и с изчакване в началото на своята международна кариера, но ето че вече шества по големите сцени. Маестро с вид на пънкар, с държание на гуру и с репутация на ексцентричен работохолик.


Скандалът беше инжениран с комбинацията Курентзис-Кастелучи. Алегоричният и асоциативен прочит, към който се е стремил екстравагантият режисьор също вече звезда Ромео Кастелучи, се получава на моменти, смятат критиците. А целта явно е изостряне на сетивата на зрителя, провокиран да проникне отвъд конкретиката на сюжета и да прочете събитията извън времето. В една душевно-мистична реалност, нещо като кошмарно, но и бленувано съновидение, за което помага и релефната почти барокова звучност на оркестъра и певците. Нонавлизайки в една подобна трактовка, рискът е да се стигне до абстрактно-нелогични и почти налудничави решения, което определено не се хареса на критиците.

„Това е най-необичайният „Дон Жуан“, поставян някога... Публиката се наслаждаваше на прекрасната музика, на щедрите декори, на ексцентричните до кичозност идеи на Кастелучи. Но едно можем да кажем със сигурност: Моцарт вече не живее в Залцбург...“, категорични са в „Ди Велт“.

„...и блестящата Надежда Павлова в ролята на Дона Анна не можа да ни освободи от напрежението, пеейки пред една патерица. Дори и тази опера на оперите, може да се загуби в несвързания поток от асоциативни инсталации на сцената. Човек първо се уморява, а после се вбесява.“ – пишат в „Тагесшпигел“.


Теодор Курентзис, Надежда Павлова и Ромео Кастелучи не работят за първи път заедно. Дебютът в Залцбург е за руското сопрано. Диригентът и Павлова са с дългогодишна съвместна дейност още от операта в Перм, където Курентзис беше музикален директор. Там правят заедно с Кастелучи „Жана д`Арк на кладата“ от Онегер. Оркестърът и хорът „МузикАетерна“ са основани от Курентзис през 2004 година в Новосибирск, така че брилянтният звук е изработван с години.

Останалите солисти в „Дон Жуан“ са – Давиде Лучано, Мика Карес, Майкъл Спайърс, Федерика Ломбарди, Вито Прианте, Давид Щефенс и Анна Луция Рихтер.


Запис на спектакъла, състоял се в рамките на Залцбургския фестивал на 26 юли 2021 г., може да слушате по програма „Христо Ботев“ на 4 септември от 20 часа.

Съдържание на операта „Дон Жуан“ на В. А. Моцарт

Снимки: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50