Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мария Бохачек – първата българска Норма

Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини
Снимка: Държавна опера-Варна

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа, умеела също да шие добре.

Веднага след завършване на Музикалната академия в София сопраното постъпва в Русенската опера. Предлагат ѝ дебют в ролята на Неда от операта „Палячи“ на Леонкавало. По стечение на обстоятелствата, тя не прави нито една репетиция с оркестър. Въпреки това спектакълът бил твърде успешен.

През 1957 г. Мария Бохачек печели Златен медал на Младежки фестивал в Москва. Оценяват я величия като Тоти дел Монте, Тито Скипа и др.

През 1959 г., въпреки препятствията от Държавна сигурност, е изпратена на специализация в Италия при знаменития проф. Ричи. Там е и тенорът Тодор Костов, който ще бъде неин верен спътник както на сцената, така и в живота.

Мария Бохачек в ролята на Сантуца от „Селска чест“ на Пиетро Маскани на сцената на Русенската опрера, 1954 г.Мария Бохачек участва в първия конкурс за млади оперни певци в София през 1961 г., на който изгряват Асен Селимски, Маргарита Лилова, Стефан Циганчев, Павел Герджиков, Евелина Стоицева.

Същата година певицата става част от трупата на Варненската опера. Повече от две десетилетия съпружеската двойка Бохачек - Костов са абсолютните господари на варненската сцена. Тя е първата българска певица, превъплътила се в ролите на Норма и Ариадна през 1972 и 1975 г. Пее с голям успех в: „Княз Игор“, „Манон Леско“, „Андре Шение“, „Аида“, „Джоконда“, „Дама Пика“, „Цар Калоян“, „Бал с маски“, „Отело“, „Бохеми“, „Набуко“. Това, което е изключителното са броят спектакли – по 40-50 и дори по 100 представления за всяка от тези свръхтрудни сопранови роли. Само в „Трубадур“ Мария Бохачек е излязла на сцената повече от 160 пъти.


„...Мария Бохачек доказа по безспорен начин, че има не само великолепен глас, който майсторски умее да владее и води, но и актьорско дарование, с което предава всички човешки чувства по начин и със сигурност, каквито рядко се срещат.“ (в-к „Хет – Волк“ 1969 г., Белгия)

Освен в Белгия Бохачек е гастролирала и в Испания, Русия, Куба, Майорка, Турция...

Френският вестник „Критик“ под заглавие „Едно брилянтно изпълнение на „Трубадур“ пише: „...притежавайки качества на голяма певица и актриса, Бохачек предаде на ролята на Леонора един действително изключителен отпечатък”.

В предаването на 23 октомври от 20 часа ще звучат записи от Златния фонд на БНР (откъси от оперите „Норма“, „Трубадур“, „Джоконда“, „Тоска“, „Селска чест“, „Палячи“, „Момичето от запад“ и др.)

Снимки: Регионална библиотека - Русе, Държавна опрера-Варна



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50