Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз

По І част на „Фауст” от Йохан Гьоте
Либрето:
Ектор Берлиоз и Алмир Гандоние
Световна премиера:
6 декември 1846 г. в Опера комик, Париж

Действащи лица:
• Фауст - тенор
• Мефистофел - баритон
• Маргарита - мецосопран
• Брандер - бас
Хор - селяни, войници, студенти, гномове и силфи, блуждаещи огньове, съседи на Маргарита, демони и осъдени души, серафими и небесни сили


Първа част
Равнина в Унгария.
Фауст е самотен и разочарован от всичко. Дори пролетното пробуждане на природата не го радва. Той чува пеенето и танците на селяните, но няма сили да сподели веселието им. Дочуват се звуци на военен марш. Близо до Фауст минават войници, които бързат към бойното поле, ентусиазирани за победа. И това зрелище го оставя равнодушен.

Втора част
В кабинета на Фауст. Той е угнетен от битието, дори търсенето на мъдростта в книгите не може да го вдъхнови. Решава да свърши с живота си, но когато надига стъкленицата с отрова, отвън се разнася пасхалния химн. Той му напомня за голямата вяра, която е имал в младостта си и го отказва от самоубийството. Изведнъж се появява Мефистофел и иронично коментира „метаморфозата” на Фауст. Предлага му да се отправят на пътешествие, което да разсее тегобите му. Фауст се съгласява.
В кръчмата на Ауербах в Лайпциг. Мефистофел и Фауст пристигат в разгара на веселието. Студентът Брандер пее песен за плъха, чийто приятен и удобен живот в кухнята е завършил трагично. Компанията предлага да изпеят „Амин” за съдбата на плъха. Следва песента на Мефистофел за бълхата, настанила се в дрехите на принца - никой не смее да я размаже, за да не „оскверни” неприкосновеността на господаря. Отвратен от вулгарността на тези песни, Фауст умолява Мефистофел да го отведе веднага от кръчмата.
На брега на Елба. Мефистофел с помощта на пеещи гномове и силфи потапя Фауст в сън, по време на който му се явява като видение една прекрасна жена - това е Маргарита. Фауст се събужда влюбен в красивата непозната и иска да я види в реалността. Двамата с Мефистофел се присъединяват към група войници и студенти и тръгват към града, в който живее Маргарита.

Трета част
В стаята на Маргарита. Фауст и Мефистофел са проникнали тайно в дома й. Красивата девойка пее балада за царя, който винаги остава верен на печално изгубената си любима. Мефистофел призовава танцуващите духове на огъня да омагьосат Маргарита и пред дома й изнася саркастична серенада. Фауст се представя на девойката и тя му признава, че точно него е виждала в мечтите си. Обзети от трепетни копнения двамата запяват любовния си дует. Появява се Мефистофел, който ги предупреждава, че майката на Маргарита всеки миг ще се върне, а и съседите са „загрижени” за репутацията й. Влюбените набързо се сбогуват, Фауст и Мефистофел бягат.

Четвърта част
В стаята на Маргарита. Тя седи сама до прозореца. Прелъстена и изоставена, все още очаква своя любим. Чува песента на войниците и студентите в далечината, която й напомня за нощта, когато за първи път се е срещнала с Фауст. Той обаче не е сред тях, той повече няма да дойде.
Фауст се обръща с молитва към природата, отново е пусто в душата му. Появява се Мефистофел с известието, че Маргарита е дала без да иска прекалено голяма доза сънотворно на майка си, която е довела до смъртта й. Тя е в затвора и в утрешния ден, осъдена, ще се прости с живота. Фауст е в отчаяние и моли Мефистофел да спаси Маргарита. Той е съгласен, но поставя условието да подпише договора, с който предава душата си на дявола. Фауст, без да мисли, слага подписа си. Мефистофел извиква своите вълшебни коне и двамата тръгват на път. Уви, не към спасението на девойката води пътят. Първо срещат хора, които се молят на Св. Маргарита, после пейзажът става фантастично странен и Фауст започва да се безпокои. Мефистофел предлага да спрат, но когато чува звъна на камбаните, възвещаващи началото на смъртната екзекуция, Фауст е извън съмнение накъде са тръгнали. Завалява кървав дъжд, наоколо се валят скелети и накрая конниците достигат целта - портите на Ада. Мефистофел и Фауст пропадат във владенията на мрака. Демоните тържествуват.

Епилог
Хорът пее за ужасите на Преизподнята и блаженството на Рая. Фауст, прокълнат, е изгубил душата си, а Маргарита е опростена по Божията милост.

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Музикална магия" – национално турне на Плевенската филхармония с маестро Йордан Камджалов на Южното Черноморие

Националното турне "Музикална магия" на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов със солист Атанас Маринов продължава с концерти в района на южното Черноморие. Обичаните музикантите ще гостуват в Созопол, Карнобат, Бургас и Несебър. Програмата на концертите включва произведения от бележити композитори като Панчо Владигеров,..

публикувано на 22.07.24 в 16:45

50 банди ще озвездят фестивала за рок и метъл Hills Of Rock

Eха! Защо не съм при вас в прохладен Балчик! Но-о-о-о... ще бъде горещо, ама много горещо в мош-пита и се налага да приключа с подготвителните дейности и да приведа в абсолютна готовност пълното бойно снаряжение, защото над 50 банди – все актуални имена, ще озвездят трите сцени, на които ще разгърне най-големият български фестивал за рок и метъл..

публикувано на 22.07.24 в 15:47

С клавирно дуо започна 15-ото издание на "Дни на класиката" в Балчик

Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..

обновено на 22.07.24 в 09:56

Вечер с ролите на Катя Попова

На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..

публикувано на 20.07.24 в 08:10

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 юли 2024 г.

16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..

публикувано на 15.07.24 в 10:34