Артисти и режисьори посочиха проблеми с театър „Азарян“, като по-високи наеми, липса на отопление на залата, липса на реклама и проблем с възможност билетите да се закупуват изцяло онлайн. За тези въпроси се обърнахме към изпълнителния директор на НДК – Пени Раева, която обяснява какви са фактите довели до тези проблеми и как те могат да се преодолеят. Казусът с театър „Азарян“ е аналогичен и на казуса с „ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс“. Г-жа Раева твърди, че и двете пространства могат да съществуват при гарантиран приход за НДК в размер на 1500 лева на представление за театър „Азарян“ и 1000 лева на представление за „ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс“, за да може да се покрият и разходите за отопление. Това е изискване от ръководството, което е поставено за следващите три месеца:
„Отоплението е проблем за цялото НДК, за „Азарян“ проблемът е доста голям, защото за да има отопление в зала 2 – театър „Азарян“, трябва да се отопли целият дворец, а отоплението за вечер струва между 5 и 10 хил. лева. Сметките за парно на месец са между 200 и 300 хил. лева. Абсолютно невъзможно е, ако няма нищо друго в НДК, да се пусне отоплението. Проблемът с отоплението в цялото НДК тази година е голям, но не е от днес. Проблемът е финансов и липса на добра инфраструктура.
Въпросът с продажбата на билети е моя голяма болка. Още преди 3 години започна електронна продажба, която е на средата на изграждането си. Това е първото нещо, което исках да свърша като постъпих в длъжност. Заделили сме средства и това е едно от първите неща, които ще поправим. Преди 3 месеца имах срещи с актьори и режисьори, те поставиха въпроса да продават билети за театър „Азарян“ на други каси, освен на касите на НДК, и ние им разрешихме. НДК има възможност за реклама чрез информативни пана на фасадата, проверих тъй като имаше упреци, всички 5 пана са само за театрални постановки и продукции на театър „Азарян“. Съобщаваме събитията на страниците. Това, което е по нашите сили, ние го правим.
Когато е създавано театралното пространство, идеята е била да се печели и да се възвърнат 300 процента от вложеното да неговото изграждане в рамките на 3 години, това е една фикция, която още тогава е била странна.
В протокола пише, че театър „Азарян“ не би могъл да съществува като културен институт и да получава субсидия от Министерството на културата, както театрите, тъй като няма вариант това да бъде обработено юридически. Разходите по представленията са големи и се поемат изцяло от НДК, освен за тези, които са финансирани по други програми, по проекти, по които артистите кандидатстват. Това, което касае НДК – наемът на „зала 2“ е 4200 лева със стационарна техника, допълнително за спектакли се заявява техника за около 2000 лева, отделно реклама и други съпътстващи разходи. Едно представление излиза на НДК от порядъка на 6000-8000 лева. До този момент сме делили прихода на 50 на 50 с артистите. Загубите са огромни и не могат да се поемат. Това, което пожелахме за следващите 3 месеца, е да продължим по същия принцип, но да има гарантиран приход за НДК. От друга страна НДК е търговско дружество, колкото и това да не се харесва и на мен дори в някои моменти. Получава се колизия между статута на ведомството, финансовите резултати, които се изискват от нас и финансирането на пространства за култура.
Проблемът с ДНК е абсолютно аналогичен и там нещата опират до финанси. Няма представления, които да са върнати по друг повод. Там залата излиза с отоплението и всички съпътстващи разходи около 3000-4000 лева. Ние искаме гарантиран приход 1000 лева.
Между другото, има сключени принципни договори с „Азарян“, които гласят, че при продажба на билети под 50 процента, НДК има право да сваля представленията, ние не сме се възползвали никога от тази клауза. И при 10 процента пак се е играло.“
Дълговете към Столичната община от предишните ръководства на НДК в размер на 11 милиона лева вече са изплатени в по-голяма част от половината в рамките на управлението на г- жа Раева.
В епизод 577 "Трамвай по желание" представя на своята публика необикновения поетичен разказвач и театрален драматург Хелиана Стоичкова. Хелиана Стоичкова е родена през 1980 година в София. Завършва драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Впоследствие прави докторантура по специалността на тема "Характеристика на атрактивния персонаж посредством..
Наскоро на "Сцена Дерида" беше премиерата на документалния филм "Тетралогията на Талев" под режисурата на Калина Липовска. Той е изграден от две части – документална и игрална. В него младите таланти на театрална школа "Водолей" с ръководител Симона Попова пробуждат историята с проект, посветен на живота и творчеството на Димитър Талев – един от..
Изложбата "Крум Дамянов. Скулптура" може да бъде видяна до 14 март в галерия "Райко Алексиев" на СБХ. Експозицията, която включва 5 по-мащабни скулптури и над 20 пластики, беше открита от художничката Долорес Дилова, художничката. Тя каза, че това са непоказвани творби на автора, който с творчеството си респектира и вдъхновява. По..
Съюзът на артистите в България обяви тазгодишните номинации за наградите "Икар", които се присъждат на най-добрите постижения в сценичните изкуства. Актрисата Ивана Керанова е номинирана в категорията "Дебют". Номинацията е за ролята на Фем в спектакъла "БиФем" от Людмила Петрушевска – п остановка на Ростислав Георгиев в Драматичния театър..
Постановката на "Венецианският търговец" от Уилям Шекспир, представена на сцената на Народния театър "Иван Вазов" под режисурата на Явор Гърдев, предлага задълбочен и актуален поглед върху класическата пиеса. Този спектакъл, съчетаващ модерна визия и уважение към оригиналния текст, е п одплатен с нов превод, създаден от проф. Александър Шурбанов...
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg