Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Артикулат" – звуков пърформанс, генериран от компютър

Звуковата пърформанс инсталация "Артикулат" е дело на четирима музиканти, които чрез аудио-визуална компютърна система пресъздават музиката, генерирана от компютър, на база на техните чувства и мисли по време на концерта, както и на базата на усещанията и емоцията на публиката. Всеки музикант е оборудван със специално устройство за биофийдбек, което е прикрепено към тялото, като следи биосигналите по време на изпълнението, включващи: сърдечен ритъм, ниво на стрес и движение. Биосигналите на всеки музикант се проектират на сцената в реално време и модулират кратки аудиовизуални записи, изграждайки композицията. Чрез пълното премахване на материалното присъствие на музикалните инструменти на сцената по време на пърформънса можем да се съсредоточим върху детайлната артикулация на физическото и звуково преживяване на изпълнителите. 

"Артикулат" е под патронажа на Австрийското посолство и ще бъде представен на 10-и и 11-и декември на сцената на "Топлоцентрала“, разказва медийният интердисциплинарен артист, по чиято идея се осъществява проектът – Антони Райжеков:

"Започнахме със записването на кратки видеоматериали с видео и звук, които биват ремиксирани от музикантите на сцената посредством тяхното движение, биосигнали като ниво на стрес и пулсът на сърцата им. Проектът изследва личното преживяване на музикантите, тези 4 инструмента, които записахме, но като че ли се опитваме да се фокусираме върху артикулацията, т.е. не самия инструмент, а това, което усещат вътрешно музикантите, ако мога така да се изразя. Всяко движение на публиката може да разпадне пърформанса, да го притесни. Публиката участва с вниманието си. В нашия пърформанс заключваме публиката по някакъв начин и даваме инструмент, с който да борави. Композицията се базира на отделни фрагменти."

Играта в "Артикулат" е споделена между изпълнителите и публиката и груповата динамика на публиката заедно с биосигналите на четиримата музиканти. NAMES (New Art and Music Ensemble Salzburg) като ансамбъл е базиран в Залцбург и е основан през 2014 г. Представлението ще се играе на 10-и и 11-и декември.

Ансамбълът има богата дейност, проекти и концерти на национални и международни места и фестивали като Festival Aspekte Salzburg, Dialoge Festival, Festival Mixtur (Барселона), Druskomanija (Литва), Transart Festival (Болцано), Daegu International Contemporary Music Фестивал (Южна Корея), Primavera Verona (Италия), Schönberg Center (Виена) или Adevantgarde (Мюнхен). През 2021 г. NAMES също започва свой собствен концертен цикъл в Залцбург и от 2018 г. има фиксирано сътрудничество с университета Моцартеум в Залцбург и неговото студио за електронна музика. Ансамбълът възприема себе си като колектив, който демократично работи върху всички артистични и управленски решения заедно. Комбинирайки желанието за камерна музика и майсторството на звука, NAMES вижда себе си като експериментална лаборатория за любителите на нови идеи и звуци.

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, работещ в областта на звука, изпълнителските и дигитални изкуства, роден в София, България и в момента живеещ в Залцбург, Австрия. Райжеков има магистърска степен по театрална режисура и бакалавър по актьорско майсторство в НАТФИЗ "Кр. Сарафов”, София. Учи джаз импровизация във Vienna Konservatorium и компютърно програмиране в LearningTree, Лондон. Той е съосновател на базирания във Виена лейбъл за нови медии THIS.PLAY – Халейн, Австрия. От 2004 г. работи професионално като съвременен художник в областта на "перформативните медии“, заимствайки от съвременните театрални, музикални и танцови изпълнителски практики, като създава генеративни музикални и графични композиции на движение, аудиовизуални произведения, базирани на интерактивни технологии и използвайки техники като сонификация, музификация, изкуствени поведенчески и нестабилни системи. Чрез проектиране и изграждане на пърформативни "инструменти“ той поставя медиите като творчески партньор и често като протагонисти и съ-автори, в допълнение към включването на публиката като активен съучастник, докато се опитва да разкрие скрити процеси и преплитания, често на границата на непредсказуеми резултати, оставяйки произведението само да се разгърне "тук и сега“.

Снимка – Топлоцентрала

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50