Звуковата пърформанс инсталация "Артикулат" е дело на четирима музиканти, които чрез аудио-визуална компютърна система пресъздават музиката, генерирана от компютър, на база на техните чувства и мисли по време на концерта, както и на базата на усещанията и емоцията на публиката. Всеки музикант е оборудван със специално устройство за биофийдбек, което е прикрепено към тялото, като следи биосигналите по време на изпълнението, включващи: сърдечен ритъм, ниво на стрес и движение. Биосигналите на всеки музикант се проектират на сцената в реално време и модулират кратки аудиовизуални записи, изграждайки композицията. Чрез пълното премахване на материалното присъствие на музикалните инструменти на сцената по време на пърформънса можем да се съсредоточим върху детайлната артикулация на физическото и звуково преживяване на изпълнителите.
"Артикулат" е под патронажа на Австрийското посолство и ще бъде представен на 10-и и 11-и декември на сцената на "Топлоцентрала“, разказва медийният интердисциплинарен артист, по чиято идея се осъществява проектът – Антони Райжеков:
"Започнахме със записването на кратки видеоматериали с видео и звук, които биват ремиксирани от музикантите на сцената посредством тяхното движение, биосигнали като ниво на стрес и пулсът на сърцата им. Проектът изследва личното преживяване на музикантите, тези 4 инструмента, които записахме, но като че ли се опитваме да се фокусираме върху артикулацията, т.е. не самия инструмент, а това, което усещат вътрешно музикантите, ако мога така да се изразя. Всяко движение на публиката може да разпадне пърформанса, да го притесни. Публиката участва с вниманието си. В нашия пърформанс заключваме публиката по някакъв начин и даваме инструмент, с който да борави. Композицията се базира на отделни фрагменти."
Играта в "Артикулат" е споделена между изпълнителите и публиката и груповата динамика на публиката заедно с биосигналите на четиримата музиканти. NAMES (New Art and Music Ensemble Salzburg) като ансамбъл е базиран в Залцбург и е основан през 2014 г. Представлението ще се играе на 10-и и 11-и декември.
Ансамбълът има богата дейност, проекти и концерти на национални и международни места и фестивали като Festival Aspekte Salzburg, Dialoge Festival, Festival Mixtur (Барселона), Druskomanija (Литва), Transart Festival (Болцано), Daegu International Contemporary Music Фестивал (Южна Корея), Primavera Verona (Италия), Schönberg Center (Виена) или Adevantgarde (Мюнхен). През 2021 г. NAMES също започва свой собствен концертен цикъл в Залцбург и от 2018 г. има фиксирано сътрудничество с университета Моцартеум в Залцбург и неговото студио за електронна музика. Ансамбълът възприема себе си като колектив, който демократично работи върху всички артистични и управленски решения заедно. Комбинирайки желанието за камерна музика и майсторството на звука, NAMES вижда себе си като експериментална лаборатория за любителите на нови идеи и звуци.
Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, работещ в областта на звука, изпълнителските и дигитални изкуства, роден в София, България и в момента живеещ в Залцбург, Австрия. Райжеков има магистърска степен по театрална режисура и бакалавър по актьорско майсторство в НАТФИЗ "Кр. Сарафов”, София. Учи джаз импровизация във Vienna Konservatorium и компютърно програмиране в LearningTree, Лондон. Той е съосновател на базирания във Виена лейбъл за нови медии THIS.PLAY – Халейн, Австрия. От 2004 г. работи професионално като съвременен художник в областта на "перформативните медии“, заимствайки от съвременните театрални, музикални и танцови изпълнителски практики, като създава генеративни музикални и графични композиции на движение, аудиовизуални произведения, базирани на интерактивни технологии и използвайки техники като сонификация, музификация, изкуствени поведенчески и нестабилни системи. Чрез проектиране и изграждане на пърформативни "инструменти“ той поставя медиите като творчески партньор и често като протагонисти и съ-автори, в допълнение към включването на публиката като активен съучастник, докато се опитва да разкрие скрити процеси и преплитания, често на границата на непредсказуеми резултати, оставяйки произведението само да се разгърне "тук и сега“.
Снимка – Топлоцентрала
Днес в Сатиричния театър "Алеко Константинов" е премиерата на спектакъла "Когато розите танцуват" от Валери Петров. Тя е една от емблематичните пиеси в репертоара на театъра, чиято първа реализация е през 1961 година под режисурата на Гриша Островски. След 64 години режисьорът и актьор Николай Урумов се нагърбва с нелеката задача да постави..
Тази вечер ще се състои концертът "Едит Пиаф – песента на любовта". Той отдава почит към творчеството на легендарната французойка, от рождението на която се навършват 110 години през 2025 г. В концерта ще участват двете солистки на Държавната опера в Бургас – сопраните Мария Цветкова-Маджарова и Нона Кръстникова. На пианото ще бъде Страцимир Павлов,..
Днес, 27 февруари ще се състои творческа вечер "Морето е живо", посветена на поета и журналист Тома Бинчев. Организатор е софийският филиал на Съюза на свободните писатели. Литературният критик доц. Георги Цанков и литературният историк проф. Михаил Неделчев ще направят обзор на творчеството на поета. Артистичен прочит на част от творбите ще..
Да се върне в нормативната уредба правилото за оценяване на кандидатстващите за финансиране проекти към Националния филмов център, при което се стига до най-вярната средноаритметична оценка между всички членове на комисията, както и всички, получавали помощ от изпълнителната агенция, когато бъдат избрани чрез жребий за членуване в съответната..
"Определят мъжа като човешко същество, а жената като женска. Всеки път, когато тя се държи като човешко същество, казват, че имитира мъжа." – Симон дьо Бовоар В "Нашият ден" насочваме вниманието си към един елегантен том, събрал три от белетристичните произведения на Симон дьо Бовоар . Те излизат в превод на Румяна Станчева, в елегантно..
Белодробният карцином остава една от водещите причини за онкологична смъртност в световен мащаб, въпреки напредъка в медицината и разнообразието от..
Нова научнопопулярна книга открива поразителни прилики между имперския Рим и индустриалния Запад. "Защо се разпадат империите" от Питър Хедър и Джон Рапли..
Световноизвестният певец, композитор и продуцент Пласидо Доминго - младши, син на прочутия испански тенор, представя през март за първи път в България..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg