Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ваня Кастрева:

За необходимостта от здравословни граници в общуването в училище

Как да бъдат налагани санкциите на учениците?

Снимка: Ани Петрова, БНР

Регионалното управление по образованието в София е изпратило писмо до директорите на столичните училища с указания при какви условия да налагат санкции на учениците. То предизвика много реакции сред учителското съсловие и сред родителите. Част от педагозите приемат препоръките като намек за въздържане от налагане на каквито и да е санкции.

"Образованието включва три ключови момента. Това е обучение, социализация и възпитание. Няма как да минем без възпитателната функция, ако не осъществим една добра хармонична комуникация и не създадем такава среда. Спазването на правилата е не само спазване на гражданското възпитание на нашите деца, а част от изграждането на тяхната личност."

Това казва в интервю за БНР Ваня Кастрева, началник на Регионално управление на образованието София-град.

Изключително сложно е да се наложи санкция на ученик. Според училищния закон това се обосновава с Административно-процесуалния кодекс. Според Кастрева, преди да бъде наложена каквато и да е санкция, от изключителна важност е да има превенция на проблемното поведение. 

"Защо трябва ние да започваме веднага със санкцията? Нека първо да подадем ръка. Нека да помогнем на детето, независимо от възрастта му. Защото в различна възраст тази помощ има различни измерения. Тя има различен фокус. Да помогнем на детето означава първо да разберем дали то осъзнава грешката си", допълва Кастрева.

Правилният алгоритъм 

Ваня Кастрева, коментира, че при виновно поведение на ученика, на първо място, трябва да се идентифицира, че има проблем. В допълнение винаги трябва да има уважение на личността, на ученика, на детето, на човека. Това е част от достойнството, което трябва да бъде защитено във всяка една степен. 

"След изчерпването на останалите механизми за въздействие  върху вътрешната мотивация за преодоляване на проблемното поведение, чак тогава се пристъпва към налагането на санкция“, казва още Кастрева.

В допълнение тя посочва, че когато става дума за мерки и санкции, училищата, в които има ученици от прогимназиален и  гимназиален етап, като формираните техни училищни парламенти, активно трябва да се включат в тези процедури.

Проблемът

Обществото е изключително негативно настроено и се неглижира авторитета на институцията.

"Проблемът за оспорването на авторитета на учителя и изобщо оспорването на правилата, защото един учител, един директор може абсолютно коректно да са изпълнили задължението си. Проблемът е в родителя, защото той не желае да приеме различното поведение на своето дете в различната среда. Той няма доверие на учителя и на институцията училище, които са идентифицирали този проблем. И проблемът излиза извън училище“, твърди Кастрева.

Интересът на детето е водещ в Закона за предучилищното и училищно образование.  

"Изключително коректен е текстът на Закона, в който се казва, че санкция се налага след изчерпване на останалите механизми за въздействие и вътрешна мотивация. Тези механизми не могат да се случат само от страна на училището. Напротив, това са механизми, в които активна роля, много по-активна от тази на учителя, има родителят и самият ученик“, посоча Ваня Кастрева.

Чуйте целия разговор с Ваня Кастрева в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Шаркова

От 5 години у нас не се извършва трансплантация на черен дроб от жив донор

Мария Шаркова , адвокат по медицинско право, коментира решение на ВАС срещу отказ на НЗОК да заплати чернодробната трансплантация в чужбина на младеж в тежко състояние . "Отменен е отказът и средствата, заплатени за лечението на младежа, събрани чрез дарения, ще бъдат възстановени от НЗОК. По-важно е какво се установи в рамките на това дело...

публикувано на 19.02.25 в 13:47
Д-р Александър Канчелов

Проблемът с наркотиците: Заявки, решения, илюзии

Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да пушат, над 40% от тях са запалили първата си цигара на 14-15 години. Делът на момичетата е 27,9% , а на момчетата – 21,5%. Интензивни пушачи са 63,1 от момичетата и 51,3% от момчетата Децата между..

публикувано на 19.02.25 в 13:45

Музиканти сигнализират за нередности в ОКИ "Надежда"

В рубриката "Разговорът" бе проведена дискусия след сигнал от страна на творци относно работата им с Общинския културен институт "Надежда". В разговора участваха музикантката Розалина Касабова , музикалният редактор Зорница Цветанова и заместник-кметът на направление "Култура, образование, спорт и младежки дейности" в Столична община..

обновено на 19.02.25 в 11:51

Детският активизъм – какво мислят, искат и могат децата у нас

За желанието на непорасналите да подарят времето си, за да направят света по-добър, в "Нашият ден" разговаряме с Евгения Тонева – изследовател в Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца – НБУ. Тонева се занимава с изследване на детския активизъм у нас – какво  всъщност искат децата и съвпадат ли желанията им с възгледите на..

публикувано на 19.02.25 в 10:26

Изложбата Fishlove – провокация на тема свръхконсумация и риболов

Fishlove е дългосрочен проект, посветен на опазването на моретата и океаните. Инициативата е стартирана през 2009 година по идея на Никълъс Рол, собственик на верига ресторанти за морска храна и партньорката му – актрисата Грета Скаки. На 18 февруари се състоя представянето на изложбата Fishlove със снимки на известни личности от кино и..

публикувано на 19.02.25 в 09:31