Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и поле за изява. Сценичните проби са продължили около седем седмици.
"Бартоло означава за мен едно разнообразие в сравнение със сериозните роли. Във всички случаи обаче е много важно определеният характер да се извлече от гениалността на всеки композитор, както музикално, така и театрално. Това е една прекрасна задача, все едно дали става въпрос за трагедия или комедия, още повече, че двата жанра понякога са много близко един до друг", казва любимецът на публиката в Линц.
Михаел Вагнер не крие своите предпочитания за ролите на Моцарт, Вагнер и Рихард Щраус. Като музикална кулминационна точка в новата си роля от операта на Росини той определя голямата ария от първо действие: една типична за Росини ария с много орнаменти и шестнадесетини в едно устремено темпо, ария от типа "басо буфо", която изисква всичко от един певец. Певецът разказва още за "Севилският бръснар" на Росини: "Тази гениална опера всъщност е изградена от множество кулминации. Това е един изключително рядък случай, в който за една комедия в рамките само на няколко седмици е написана една толкова убеждаваща музика".
И в действителност: "Севилският бръснар" на Росини принадлежи към три от най-известните произведения на оперния репертоар. Увертюрата, както и 16-те музикални номера на операта, "бълбукат" от виц и музикалност: един празник на колоратурите с известните "кресченди" на Росини. Съдържанието е простичко разказано: граф Алмавива иска да се ожени за Розина. Неговият приятел, бръснарят Фигаро, го подпомага в това начинание. Двамата заедно искат да предотвратят д-р Бартоло да спечели Розина, тъй като Бартоло всъщност се интересува само от нейното наследство. Алмавива първо се представя като войник, после като учител по музика, за да се сближи с Розина. Бартоло е мнителен и вижда единствено в една женитба с Розина възможността да се замогне, но Алмавива го изпреварва. Накрая всички са щастливи, а Бартоло получава зестрата на Розина.
За премиерата на "Севилският бръснар" в Линц пресата намери похвални думи: режисурата на Грегор Хорес е богата на фантазия, а сценичната картина на Елизабет Педрос с големите сребърни монети, под мотото "Парите управляват света", е доста сполучлива. Костюмите на Ивон Форстер са дръзки, причудливи, доста пъстри, сюрреални, но се вписват изключително добре в цялостната картина.
Похвални, изпълнени с признание са и думите за италианския диригент Клаудио Новати, за Брукнер-оркестъра, за всички солисти певци, както и за мъжкия хор на музикалния театър в Линц. Особено внимание заслужават солистите. "Майсторско пеене, което носи радост": с тези думи австрийската преса описва ансамбъла от солисти. При това би трябвало да се добави, че от двамата южнокорейци, Адам Ким, баритон, в ролята на Фигаро и СойнгДжик Ким, тенор, в ролята на граф Алмавива, вторият е с по-богат, по-мек, по-благороден глас.
Много важно място в ансамбъла заема Анжела Симкин, британско мецосопрано, която изпълни ролята на Розина. Блясък, сила, закачливост, красота на гласа: с тези качества Симкин придаде оживени контури на образа на Розина и "грабна" публиката.
Гото Грисмайер, сопрано от Линц, изигра енергично ролята на гувернантката Берта. Певицата е известна с комедийни роли. За съжаление в някои определени височини гласът на Грисмайер прозвуча с лек метален оттенък.
Убедителни бяха и басът Доминик Некел в ролята на жадния за интриги учител по музика Базилио, както и Александър Йорк в ролите на двамата слуги Фиорело и Амброджио.
Публиката аплодираше между музикалните номера, както и възнагради цялостно постановката с възторжени аплодисменти. Който иска добре да се забавлява в една изпълнена с виц и доста успешна оперна вечер, не бива да пропуска този нов "Бръснар" в музикалния театър на Линц! Операта ще бъде изпълнявана до 28 юни.
1 май Свири оркестърът на Минесота с диригент Осмо Вянскя. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 – Жозеф Болон, Кавалер на ордена на Св. Георги (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солист: Карен Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), Елегия: Гробен плач. 3.50 часа –..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Един снимачен миг – в "Артефир" ставаме част от работния процес на режисьора Стефан Командарев върху най-новия му филм с работно заглавие "Made in..
СУ "Св. Климент Охридски" открива нова интердисциплинарна магистърска програма по астробилогия . За целите и възможностите, които предлага специалността,..
Гражданският журналист е новият публичен "дезинформатор" . Такова определение дава Силвия Недкова, журналистка от сайта "Площад Славейков". Защо? Защото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg