Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Рестартирай Европа": Онлайн платформите и предизвикателствата за потребителите

Снимка: Архив

Една от най-значимите промени в дигиталния свят през последните 20 години несъмнено е появата на онлайн платформите. Търсачките, социалните мрежи, онлайн магазините, магазините за приложения и уебсайтовете за сравняване на цени са неотменна част от съвременния живот. Избирайки да пазарува онлайн потребителят се лишава от възможността да се запознае с реалните качества на продукта – цвят, размер, материал. Тук идва и капанът на различните нелоялни търговски практики. Не е рядкост потребителите да станат жертва на нелоялни търговци, въпреки че нараства броя на потребителите, които знаят добре правата си и умеят да ги отстояват. За първото полугодие на тази година има увеличение с около 50% на постъпилите и обработени жалби в Комисията за защита на потребителите, спрямо същия период за миналата година“. Повече за нелоялните търговски практики от Димитър Маргаритов – председател на Комисията за защита на потребителите.

„Това са онези хипотези при които търговците или са въвели в заблуждение потребителите чрез невярна информация или са скрили такава информация, която би могла да повлияе на решението на дали да си купите точно това или не. Фалшиви стоки с недействителни сертификати за качество. Имахме случаи с търговец който беше заблуждавал клиента за състава на дрехите които предлага“, посочи Маргаритов.

Ако потребителят не е доволен от получената стока е в правото си да я върне в 14 дневен срок,чрез попълване на стандартен формуляр през сайта на търговеца, или чрез изпращане на електронно съобщение в свободен текст, което показва желанието на потребителя да се откаже от договора.Това е и една от причините потребителите да се обръщат към Комисията за защита на потребителите.

„Един от въпросите по който хората се обръщат към Комисията за защита на потребителите е когато са упражнили правото си да върнат стоката в 14 дневен срок. Те я връщат обратно и след това се срещат затруднения с изпращането на парите. Търговците разполагат също с един такъв 14 дневен срок в който трябва да възстановят парите на клиента“, посочи Маргаритов.

Потребители които имат въпроси и казуси с пазаруване, интернет измами, пътувания и почивки, могат да се обърнат за съдействие към Европейския потребителски център България, съобщи Десислава Антонова:

„Най-често казусите които идват при нас са за отменени полети, закъснели полети, загубен багаж, отказ за качване на борда. Имаме и много случаи с резервации в чужбина, които покрай коронавируса не могат да бъдат осъществени“, посочи Антонова.

По данни на Европейския потребителски център България, през тази година над 47% от онлайн потребителите пазаруват през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% – от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът.

По данни на Европейската комисия един милион предприятия в ЕС продават стоки и услуги през онлайн платформи и повече от половината малки и средни предприятия, продаващи през тях, ги използват, за да достигнат клиенти в други държави.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Пукльовците - екосъстезание с мисия

Започна турнето с екоигри в 7 града в страната, сред които Перник, Кюстендил и Петрич. Състезанията се  организират от платформата „Пукльовците“, която цели да стимулира директното общуване и взаимоотношения между децата. И това не къде да е, а в училища среда – там, където започва тяхното истинско социализиране. Това сподели в ефира на Радио..

публикувано на 26.02.25 в 14:50

НЕ на тормоза в училище! – „Денят на розовата фланелка“

Всяка последна сряда от февруари се отбелязва Световният ден против тормоза в училище, известен като  „Ден на розовата фланелка“. Тя символизира неприемането на тормоз и насилие в училищетo . За пръв път „Денят на розовата фланелка“ е проведен в Канада през 2007 година като протест, организиран от двама ученици – Дейвид Шепърд и Травис..

публикувано на 26.02.25 в 11:33

Айше Емин събра в книга кулинарните съкровища на Родопите

Айше Емин от гърменското село Рибново събра в книга кулинарните съкровища на Родопите. Изданието съдържа 36 рецепти на традиционни и обичани ястия като салати, супи, печива, десерти. „Тази книга е изцяло в мой стил – рецептите са лесни за приготвяне, с достъпни продукти и пълни с любов. Вложих много старание, защото знам, че моите читатели заслужават..

публикувано на 26.02.25 в 11:24

Ученици от Благоевград: Отворете сърцата си!

В седмицата на Прошки сме. Предстои и един от най-светлите християнски празници – Великден. Празниците са времето, в което се събираме с близките си традиционно на богата отрупана трапеза. Има обаче и хора, които нямат близки. Има хора, за които няма отрупана маса с различни блюда. За да направят точно тези хора щастливи и за да успеят поне малко..

публикувано на 25.02.25 в 15:00

Столични лекари преглеждат безплатно деца в Петрич

Детски лекари  от специалностите УНГ, ортопедия и травматология, урология, хирургия, кардиология, неврология, ендокринология, дерматология, обща медицина, образна диагностика, гастроентерология и офталмология ще преглеждат безплатно деца в Петрич. Инициативата е част от Програма „Детско здраве“, в която участват водещи специалисти от болница..

публикувано на 25.02.25 в 14:50

Малки журналисти на гости на Радио Благоевград

Кати, Мити, Петя, Калина и Никол, малките журналисти от школата по журналистика и медийно отразяване към Центъра за личностно и творческо развитие на децата в Благоевград бяха гости в предаването „Неделя у дома“, където разказаха какво е за тях журналистиката. „Мен ме влече телевизията, защото искам да ме видят всички. Целият свят“, сподели..

публикувано на 24.02.25 в 14:56

Музейна работилница „Баба Марта“ отваря врати в Петрич

Музейна работилница, посветена на Баба Марта, отваря врати от 24 до 27 февруари в красивата сграда на Историческия музей в Петрич. Инициативата се провежда за втора поредна година, очаква се интересът към нея да бъде още по-голям от миналогодишния, тъй като заложените дейности в работилницата ще бъдат надградени. „Ще посрещнем дечицата с..

публикувано на 24.02.25 в 10:23