Както винаги, Косенко има ясна концепция за програмата:
През 18-и век италианската музика напълно завладява Европа, италианският стил е навсякъде, както и операта на италиански език. Затова и Хендел пише повечето си творби на италиански, дори когато работи в Лондон или Хамбург. И много по-късно се заражда идеята в Лондон да бъде създадена творба на английски, който все още не е смятан за подходящ език за операта. В тази програма на Les Ambassadeurs чистият италиански стил е представен от двама автори – Антонио Вивалди и Леонардо Лео – по-малко познат композитор от Неапол, който по времето на Перголези създава истински фойерверки за флейта, много красива и страстна музика. Освен това чуваме италианския стил според Хендел – изпълняваме една негова кантата, композирана в Италия и няколко арии от операта му „Тамерлано“, писана през 1724 за лондонска сцена. Контратенорът Карло Вистоли представя двама герои от операта – свирепия тиранин Тамерлано и лиричния Андронико – влюбения гръцки принц.
Изпълнихме тази опера в края на миналата седмица на фестивала в полския град Познан. Беше голямо вълнение за Les Ambassadeurs да свирим за първи път цяла опера – почти 4 часа, със солисти и доста голям инструментален състав. Но музиката е толкова красива, че публиката беше много ентусиазирана и внимателна до последната минута. След финалната сцена избухнаха аплаузи – фантастична атмосфера.
Не бива да пропускам, че в края на нашата програма в София представяме италианския стил и във френската музика – това е нещо специално, защото Франция се опитва много дълго да устои на италианската музикална инвазия, но накрая почти се предава. Италианската музика става толкова популярна сред французите по онова време, че композиторите трябва да пишат в този стил, за да задоволят търсенето. Избрали сме Жан-Мари Льоклер – Концерт за две цигулки и басо континуо, в която са съчетани пеещият италианския стил с френската елегантност. Льоклер е бил и професионален танцьор, затова му се удава. И накрая Концерт за флейта от Мишел Блаве – суперзвезда сред флейтистите на 18-и век, както бихме го определили сега. Той е първият, който извежда флейтата до виртуозен солистичен глас, а не просто сладкият съпровождащ звук, подходящ за по-деликатните мелодии. Концертът на Блаве съчетава италианския стил с екстравагантни виртуозни фигури.
Благодарение на това гостуване на Les Ambassadeurs българската публика се запозна с младия италиански контратенор Карло Вистоли - поредно блестящо присъствие на фестивалната сцена. Неговата кариера все по-често го отвежда до престижни международни проекти, но Карло твърди, че с Les Ambassadeurs чувства особена връзка. Тук той изпълни арии на двама от героите в операта "Тамерлано" на Хендел и солира в негова кантата.
Чуйте интервюто с Карло Вистоли и негово изпълнение от концерта в София в звуковите файлове.
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..
Само въображението може да бъде ограничение - твърди Станислав Тунов, ръководител на фолклорен танцов състав "Шевица", който обединява интереса към народните танци на над 100 души на различна възраст. Всяка седмица по два пъти те танцуват заедно, така както са го правели предците ни. Наред със запазване на традицията, в "Шевица" се отделя..
В рубриката „Горещи сърца“ ще ви срещнем с един уличен музикант, учител и пътешественик. От 5 годишен го наричат Максма. Той така се представя и до днес. Максма е грък – роден и израснал в понастоящем гръцкия град Александруполис, но днес неговият дом е София. С Максима ни среща Виктория Петрова. Срещата ми с Максма се случи неочаквано. Тя не..
Иванка Цветкова е един несъмнен талант за тези, които я познават, макар и задочно. Тя е родена в Ботевград, живее и работи в Италия и родът й е пръснат по света в няколко държави - Канада, Франция и пр. И тя решава да напише една книга за българския род " Предците ми говорят" като започне от древните българи, развие сюжета към нейния..
Това е идеалното центристко правителство, за което Бойко Борисов трябва да бъде поздравен. Много голямо събитие става в страната. Така..
"Оставаме в готовност - код жълто, условно ." Това каза пред БНР Васил Велев, председател на УС на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ),..
"Знаците сочат натам, че той е и прежален, и похарчен . Може би се е превърнал в прекалено непоносим дори за онези, които досега поощряваха..