Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диригентът Антони Вит: Приемам за мисия да представям музиката на Полша

Антони Вит
Снимка: Софийска филхармония

Един от доайените на полската диригентска школа - Антони Вит (в момента главен диригент на Наварския симфоничен оркестър в Памплона, Испания, и почетен диригент на Краковската филхармония), беше в България по покана на Софийската филхармония и Полския институт за отбелязването на 100-годишнината от независимостта на Полша и установяването на дипломатически отношения между Полша и България.

Концертът беше тържествен и на публиката беше поднесен букет от полски творби: Увертюра към операта "Парий" на Станислав Монюшко, Концерт за цигулка и оркестър от Миечислав Карлович със солистка Ангешка Шимчевска – победителка в конкурса „Виенявски“ 2006, и за финал - Концерт за оркестър от Витолд Лютославски.

Ученик на големия Кшиштоф Пендерецки, асистент на Херберт фон Караян, дългогодишен главен диригент на оркестъра на Полското радио и телевизия, доскоро артистичен директор на Варшавската филхармония и професор във Варшавската консерватория, Антони Вит е носител на наградите Grammy в САЩ, Fryderyk Award в Полша и Cannes Classical Award във Франция, както и на доста почетни титли в различни страни.

В БНР е запазен запис на концерта му с Радиооркестъра през 1983 г. в рамките на фестивала "Софийски музикални седмици". Тогава солистка е била пианистката Марта Деянова, и още тогава е личал афинитета на маестро Вит към музиката на ХХ век – в програмата са били Кшищоф Пендерецки, Рихард Щраус и Артур Онегер.

Какво си спомня той от тогава?

„Помня залата, защото нашият концерт беше точно в тази зала. И, разбира се, помня добре Марта Деянова, защото ние свирихме много пъти заедно по онова време.“

Работили сте с два радиооркестъра – във Варшава и в Катовице, кое е нещото, което толкова силно ви привлече към съвременната музика?

"Като диригент на радиооркестър, сигурно и във вашата страна е така – радиооркестрите свирят много съвременна музика. Така че това не е било съвсем по мой избор, по-скоро почти като задължение. Разбираше се от само себе си, че ще интерпретирам тази музика. И разбира се – най-вече полска музика. Затова и съм щастлив, че този концерт сега в София е изцяло с музика от наши композитори. Тази програма е много характеристична, защото Станислав Монюшко е бащата на полската национална опера. Следващата година ще празнуваме 200 години от неговото рождение, затова избрах една от увертюрите му. Миечислав Карлович е талантлив композитор, който за жалост умира много млад по време на планинско изкачване – бил е само на 33 години. Затова той не е създал много музика, но концертът му за цигулка е превъзходен и съм сигурен, че всички ще го харесат. Колкото до Витолд Лютославски – той е най-важният полски композитор от втората половина на ХХ в. Неговият Концерт за оркестър е определено най-значимото му произведение, създадено през 1953-а – в периода, който наричаме соцреализъм. Композиторите са били задължени да обвързват творбите си с народната музика – така прави и Лютославски, но тъй като е изключителен композитор, той съумява да създаде шедьовър."

Можем да ви наречем спокойно адвокат на музиката на Лютославски – записали сте цял интеграл за реномираната компания Naxos през 90-те години. Ваш ли беше изборът на автор тогава?

"Знаете ли, голяма рядкост е да можеш да избираш. Защото трудността не е да запишеш диск, трудното е да го продадеш. Затова мога да записвам само музика, която звукозаписните компании смятат, че могат да пласират. С Наксос аз имам плодотворна връзка – направил съм с тях всичко на Лютославски, почти всичко на Пендерецки, Килар, Гурецки, КарлОвич и Шимановски, разбира се."

Как мислите, защо полският авангард е толкова силен през ХХ в?

"Бих казал „беше“ силен през ХХ в. Много са причините. Това беше периодът на комунизма, но музиката не беше сила на нашата комунистическа партия – тя имаше други тревоги – с театъра и филмите, с литературата. За музикантите не достигаха ресурси – нека си правят каквото си искат, кой ли ги разбира. Така че имаше наистина добра атмосфера за авангардната музика да се развива. Освен това фестивалът „Варшавска есен“ за модерна музика имаше огромно влияние в нашия музикален живот. Сега славата и престижа му не са толкова леснои за поддържане и вече не е толкова реномиран, колкото през 60-те, 70-те и 80-те години на ХХ в."

Маестро Вит, Вие сте дирижирали много премиери на нови произведения. Продължават ли да ви търсят, младите композитори изпращат ли ви свои партитури?

"Всъщност, след като напуснах Радиооркестрите за щастие не съм задължен да дирижирам чак толкова много съвременна музика. Оставил съм тази отговорност на другите диригенти."

Вие самият сте имали велики учители – в Полша Пендерецки, после Надя Буланже в Париж, специализирали сте при Караян. Били са трудни времена, но вие сте имали късмет.

"Имах щастието да срещна много важни хора в живота си. По онова време не беше лесно да се излезе от Полша, но аз имах късмет да получа няколко стипендии – за Франция, за САЩ, така че имах възможност да пътувам доста."

А не беше ли странно да съчетавате такива различни школи – да учите при Буланже, после да заминете за Тангълууд, където стилът на преподаване е друг – попитах Антони Вит – а той отговори: "Когато пред теб застане голяма личност, трябва да наблюдаваш и просто да вземаш всичко, което си способен да поемеш."

Антони Вит е преподавал във Варшавската консерватория в продължение на 17 години, но на въпроса кое е по-важно да се научат младите диригенти: какво да правят, или какво да не правят, заставайки пред един оркестър, той отговори само с думите „Това е много интересна, но твърде сложна за разискване тема в едно интервю“. И добави: "Мисля, че най-ценното е нещо, което научих от Херберт фон Караян: „Когато дирижираш, не забравяй, че най-важното нещо е музиката!“ Много е лесно да те застигнат битови проблеми по време на репетициите или извън тях, да загубиш време в решаване на други задачи  - диригентът често е зает с други дейности, а всъщност най-важна е музиката и това не бива да се забравя".

Полската музикална чест беше защитена блестящо в неделя от полските гости, а важен дял в това имаше и отлично подготвената Софийска филхармония, която представи малкопознат за публиката репертоар.

Интервюто с диригента Антони Вит можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Валентин Григоров - поет, писател, певец и бард

В книгата " Късно завръщане" на Валентин Григоров от София ви докосвам до един позитивен, динамичен и енергичен човек. Тя съдържа лирика, приказки и разкази и от нея лъха ведрият дух на автора. С любимата Венета Терзиева, която преди време съм представяла ,живеят и работят в Берлин, събират българи - писатели в Милано, зареждат хората с..

публикувано на 20.01.25 в 11:43
Мария Тодорова

Експозиция от 38 икони в Художествената галерия на Русе

Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията.  С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..

публикувано на 19.01.25 в 06:30
Филмов фестивал МЕНАР

Започва филмовият фестивал МЕНАР

Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..

публикувано на 17.01.25 в 12:06

Премиера на "2084. RЕХ. Или последният цар на света" в Пловдив

На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски .  Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..

публикувано на 16.01.25 в 14:50
Woomb

Българският дует Woomb излиза на сцената на фестивала "Евросоник" в Грьонинген

Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..

публикувано на 16.01.25 в 08:23

Силен старт на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" 2025

От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..

публикувано на 15.01.25 в 16:52
Мартина Табакова и Албена Врачанска

Радиооркестърът представя световната премиера на нов български клавирен концерт

На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..

публикувано на 15.01.25 в 15:56