Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Софтуер "лови" политическите послания, отправени през социалните мрежи

Снимка: архив

Интернет платформа помага да бъде спряна целенасочената политическа реклама по време на избори. Проектът „WhoTargetsMe“ е създаден след референдума във Великобритания през 2016 г., когато Обединеното кралство реши да напусне Европейския съюз. В интервю за „Хоризонт“ създателят на платформата Сам Джефърс обясни, че през социалните мрежи може да бъде получено персонално съобщение с политическа агитация.  

Платформата е създадена, тъй като много хора съжаляват за гласа си в полза на развода между Лондон и Брюксел. Благодарение нея хората могат да изтеглят определен софтуер и той да "лови" политическите послания, които се отправят към тях през социалните мрежи.

„По този начин самите хора могат по много по-прозрачен начин да се информират за политическите послания, а не да бъдат информирани единствено от насочени персонално към тях съобщения във Фейсбук например“, обясни  Сам Джефърс пред Марта Младенова.

- Като казвате „персонално насочени“ имате предвид, че избирателите са предварително проучени и профилирани по подобие на търговската реклама. Правилно ли ви разбирам?

- В Обединеното кралство ние имаме избирателна система, която се фокусира върху много малки региони. Често това означава и тесен кръг от избиратели. Знаете, че в крайна сметка 10 000 или 12 000 гласа могат да имат значение за резултата от вота. Разбирате, че наистина се хвърлят много усилия да се открият малки групи хора и да се фокусират специални съобщения за тях. Именно това е и целта на платформата, която създадохме. Да не допуска тези съобщения. Това е нещо, което е много трудно за разбиране. За традиционната журналистика не е практика да се достига до съвсем малка целева група от хора. Политическата реклама обаче го прави, а нашата цел е да предпазим хората от информация, която е поставена по начин, подходящ именно за тях. При предсрочните избори през 2017 година във Великобритания видяхме много ясно каква е разликата.

- Доколко персоналната политическа реклама има значение от вида на избирателната система?

- Мисля, че при различните избирателни системи, политическите послания се изпращат по различен начин. По-пропорционалните системи обикновено изискват и по-традиционни комуникационни канали или казано по друг начин - приличат повече на традиционните политически кампании, които се провеждаха преди десет години например. Посланията са по-общи, предназначени са за по-широк кръг от хора. Всичко зависи от условията, в които протича кампанията. Спомняте си, когато беше референдумът за разрешаването на абортите в Ирландия. Там хората се тревожеха за определени неща и политическите послания бяха насочени именно към тях. Често казано, тогава ми се струва, че те бяха толкова силни, че изобщо не бяха в духа на изборното законодателство и на страната като цяло. Мисля, че нашият натиск върху Гугъл и Фейсбук имаше резултат, защото в последните седмици преди референдума политическата реклама в социалните мрежи беше силно ограничена.

- Когато говорим за персонални съобщения, можем ли да очакваме, че избирателите се профилират по теми. Например - ако от моите профили в социалните мрежи става ясно, че аз съм изключително загрижена за околната среда например, то при мен ще бъде представена онази част от платформата на политическите партии, която е в областта на екологията и съдържа мерките им за ограничаване на глобалното затопляне.

- Това, което със сигурност сме установили, е, че партиите избират онази част от предизборните си платформи, която е подходяща за определен кръг от избиратели. Едната част от посланията отиват към дадена група потенциални привърженици, които се интересуват от конкретната тема. Другата част от посланията - към избиратели с друг кръг от интереси. Общо взето ситуацията е „тези послания отиват при тези хора, другите послания - при другите“. Всичко това обаче отива още една стъпка напред - при всеки избирател пристига като лично съобщение. Разбира се, в различните държави и при различните кръгове избиратели този процес може да е още по-усложнен или да се прецени, че няма необходимост от толкова много усилия. Да не забравяме, че и в различните държави изборното законодателство не е еднакво, така че кампаниите се съобразяват и с него. И отново ще подчертая - всичко зависи от това колко си голям, какъв ресурс може да вложиш в проучване на избирателите и какъв изборен резултат ти е необходим.

- Как изглеждаше тази ситуация по време на кампанията за референдума за Брекзит?

Ние, както много други хора, бяхме изключително разтревожени, че е била използвана много информация и това е станало с пари, които не са декларирани надлежно. Опасявахме се, че са изпращани послания, които съдържат неверни твърдения. Именно затова започнахме да търсим решение на този проблем. Особено сега, когато в Обединеното кралство може да имаме нов референдум или нови избори, ние се надяваме да имаме много по-честна кампания и хората да разбират много по-добре за какво в действителност става дума.

- Неверни твърдения и фалшиви новини - така ли ще изглеждат вече предизборните кампании?

- Не във всички случаи бих нарекъл „фалшиви новини“ най-голямото предизвикателство, което стои пред нас. Традиционните политически партии харчат стотици пъти повече пари, отколкото някакви анонимни хора, които може да разпространят някаква информация с неизвестен източник. По-големият проблем с фалшивите новини е, че хората напълно изгубиха доверие. Непрекъснато се чудят дали нещо не е разпространено, защото е в интерес на друга държава, платено е с пари от чужбина и какво ли още не. И всичко това се случва в момент, когато очевидно институциите не са си на мястото, изборното законодателство не е достатъчно добро. Накрая може да се стигне до ситуация, в която хората просто няма да гласуват, защото изобщо не вярват, че крайният резултат от вота ще е такъв, какъвто посочат избирателите. Те се страхуват, че вотът им ще бъде подменен.

- Доколко хората изобщо разбират процесите и правят информиран избор. Спомням си, че в деня, след като стана ясен резултатът от референдума, чак тогава много хора потърсиха в Гугъл какво е това Европейски съюз.

- Отново ще кажа, че в една идеална кампания, хората трябваше да се поинтересуват и да потърсят в Гугъл преди това. Аз не съм коментатор на политическите процеси и не мога да взема отношение по Брекзит, но истината е, че за последните две години и половина във Великобритания станаха ясни много неща, бяха зададени много въпроси и честно казано - има още много неща, за които хората ще търсят информация в интернет.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Борисов: ПП-ДБ оттеглиха кандидата си за председател на НС и решиха да си правят коалиция с "Възраждане"

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов коментира идеята Атанас Атанасов от ДСБ бъде номиниран за председател на Народното събрание. "Предложихме на колегите от ПП-ДБ, защото вече 2, 3, 4, 5 седмици се занимаваме само с председателя на парламента. Председател Атанасов, за който ние щяхме да гласуваме, само че те не го издигат, оттеглиха техният..

публикувано на 30.11.24 в 12:06

Откриват официално метрото в Солун

След почти 30 години изграждане днес се открива метрото в Солун. Изградени са 13 станции по първия лъч на подземната железница. Всички открити при разкопките археологически находки са изложени в музей на станцията "Венизелос". Той е достъпен безплатно за всички пътници. Очакваният дневен поток на пътници е 250 хиляди души...

публикувано на 30.11.24 в 11:58

Евробарометър отчете най-високо ниво на доверие в ЕС от 2007 г. насам

Проучване на Евробарометър отчита най-високото ниво на доверие в Европейския съюз от 2007 година насам и най-високото ниво на подкрепа за еврото досега.  Резултатите от него подчертават ключови тенденции в България, където доверието в съюза е малко над средното за Европа, а оптимизмът за бъдещето остава силен. В цяла Европа гражданите изразяват..

публикувано на 30.11.24 в 11:41
Доналд Тръмп с ген. Кийт Келог

Назначаването на Келог – признак, че подходът на САЩ към Русия ще се втвърди

Доналд Тръмп номинира тази седмица генерала от резерва Кийт Келог за свой помощник и специален пратеник за Украйна и Русия. Така новоизбраният президент на Съединените щати даде най-ясния до момента знак как възнамерява да изпълни едно от ключовите си предизборни обещания и да сложи по-скорошен край на войната в Европа. Оформянето на бъдещата..

публикувано на 30.11.24 в 11:35

Над 300 подкрепиха фермерите, чиито стада бяха диагностицирани с чума във Велинград

Над 300 души се събраха във Велинград, в подкрепа на фермерите, чийто стада са поставени под карантина заради положителни проби за чума.  За да не се нарушат мерките за ограничаване на болестта, районът около фермите е отцепен, без достъп в охраняваната зона.  Животновъдите подлагат на съмнение и повторните проби, които потвърждават наличието..

публикувано на 30.11.24 в 11:08

Рафаел Лос: На Германия не ѝ достигат воля и далновидност

В състояние ли е Европа да не допусне Вашингтон и Москва да решават съдбата ѝ, без да я питат? Ще може ли да се брани от войнствена Русия без Америка? Има ли лидер, на когото Европа може да разчита? Съвсем естествено е да погледнем първо към Германия. Но има ли воля за това в Берлин? Темата коментира за БНР Рафаел Лос от Европейския съвет за..

публикувано на 30.11.24 в 11:05
Руслан Стефанов

Руслан Стефанов: България има алтернатива заради договора с "Боташ". Газова криза не се очаква

"Много е трудно да се прогнозира пълният ефект. Това, което се вижда, е непосредственият шоков ефект върху руската икономика . На второ място – потребителите на руски газ , най-големите останали: Унгария и Сърбия най-непосредствено, и съответно свързаните към тях и към "Турски поток". "Турски поток" след 1 януари остава единственият..

публикувано на 30.11.24 в 10:53