Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Джоконда” от програмата на OperaVision

Когато видях,че този месец  в платформата OperaVision е включена операта „Джоконда“на Понкиели, и то спектакъл на престижния театър „Моне“ Брюксел, не издържах на изкушението! Премиерата е била буквално преди дни - на 12 февруари.

Спектакълът, който гледах, е много мрачен, много подтискащ със своите внушения, обаче музикално  операта е много добре осъществена. Постановката на „Джоконда“ е на много известния днес режисьор Оливие Пи, в своите коментари върху нея той говори за  влечението си към „мрачната романтична трагедия на 19 век, властвана от секса и смъртта“ и с този замисъл е осъществил и новата си сценична реализация. Няма да коментирам това, което видях на сцената. По-скоро ще кажа, че много съжалявах хористите, миманса и особено балетистите, на които се налагаше да играят, танцуват, падат на покрития с вода под почти през цялото време. Останалото Вие ще си прецените - кое Ви допада, кое Ви идва в повече. На мен ми се говори за певците, които бяха подбрани много грижливо от италианския диригент Паоло Кариняни -познат на големите оперни сцени на Европа и по света.

В ролята на Джоконда беше прочутият френски мецосопран Беатрис Уриа Монзон, позната на нашата публика от излъчвания многократно спектакъл на „Кармен“ по музикалната телевизия Медзо. След повече от 30 години на най-големите оперни сцени по света в мецосопранов репертоар, тя се представи в ново амплоа - на драматичен сопран. Големият диапазон на гласа, запазената му свежест  и перфектна подготовка й позволиха да бъде убедителна в тази роля, още повече, че тя е и вълнуваща  актриса на сцената. Неин партньор в ролята на Енцо беше Стефано ла Кола, когото можете да гледате в ролята на Каварадоси в спектакъла на „Тоска“ на Римската опера, включен в платформата на OperaVision. И този път се убедих в безспорните му качества и преди всичко - красив теноров глас и ярко актьорско присъствие. Надявам се, че с всяка нова роля той ще бъде все по-убедителен, бъдещето е пред него. Безупречна бе испанката Силвия Тро Сантафе в ролята на Лаура - прекрасно изравнен глас във всички регистри, точна в певческата си изява. За съжаление е малко позната у нас, а тя е една от водещите днес белкантови певици в Европа и особено блестяща изпълнителка на виртуозните партии от оперите на Росини.

Особено място искам да отделя на баритона Франко Васало, изпълнителя на партията на  Барнаба. В тази постановка от шпионин на Инквизицията Барнаба се е превърнал в главно действащо лице - жесток, коварен, страшен, истинско олицетворение на злото. Може би за да ни стане ясно кой е той, на ръкава си носи лента – такава, каквато са носели служителите на хитлеровия СС. Той и неговите хора убиват, тормозят, безчинстват, те са господари на света, в който се развива действието на „Джоконда“. Великолепен актьор, Васало е и много добър певец. Започнал е преди 25 години сценичните си прояви на сцените на най-големите оперни театри на света – отначало с белкантов репертоар, впоследствие с Верди, а от миналата година той вече е и Скарпия от „Тоска“. Заслужава си да се види в тази чудовищна роля.

Остава да добавя и още двама изпълнители на главните роли, преди всичко китайката Нинг Лианг в ролята на Сляпата - с красив, мек тембър на гласа, една певица с огромен репертоар - от Моцарт и Росиниевите виртуозни героини до Рихард Щраус. Носителка е на редица престижни награди от певчески конкурси, между които тази на Метрополитън, на конкурса „Лучано Павароти”, на „Роза Понсел” и др. И още една интересна подробност от кариерата на Нинг Лианг - преподавателка е по вокална постановка в Пекинската консерватория. И последният участник в спектакъла на „Джоконда“ - френският бас Жан Тейтжен, също познат  в големите оперни театри на Европа, с репертоар от барока до съвременната музика, известен и като кантатно-ораториален певец. Неговият Алвизо беше зловещ.

Много добра беше изявата на хоровете, участвали в спектакъла - хорът на театър Моне, хоровата академия на театъра  и детски и младежки хор на Моне, както и симфоничният оркестър на Моне. Въобще „Джоконда“ е един много добър спектакъл от музикантска гледна точка, а колкото до визуалната - Вие сами ще си прецените какво ви допада.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21

Илона Иванова – гласът на Алфира в Baldur's Gate 3

Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..

публикувано на 25.04.24 в 13:52