Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Интеграция на децата с увреждания в училище - ще се случи ли и кога

Липсва специализирана подготовка на учителите да работят с тях

Интеграцията на децата с епилепсия в образователната система е силно затруднена.
Снимка: Фейсбук страница на Център за деца и лица с епилепсия

От 370 родители и хора с увреждания всеки втори е на мнение, че трябва да се преодолеят трудностите при записването на дете с увреждане в училище. Това сочи проучване в рамките на проекта "Равни шансове за деца и младежи с епилепсия и техните семейства". 78 на сто от анкетираните смятат, че е нужно да се подобри интеграцията на децата с увреждания в училищната среда.

Антоанета Витева от столицата е майка на дете с тежка форма на епилепсия.

„Моята дъщеря завърши в помощно училище, след това продължи на индивидуално обучение в масово училище. Още когато тя трябваше да бъде в детска градина, още по това време никъде в масовите градини, нито пък в специализираните дневни центрове за деца с увреждания, не пожелаха да я приемат, тъй като тя е с епилепсия и с пристъпи.“

Според Витева отхвърлянето е било не само от страна на хора, които не са се сблъсквали с подобни проблеми, но и от такива, които имат деца със здравословни проблеми.

„Това да прекара десет години от живота си в 6-то помощно училище дъщеря ми, беше заслуга на учителката, на класния ръководител, която се оказа достатъчно смела да приеме детето и да каже: „Да, аз ще се справя, независимо от всичко и може да бъдете спокойна“. И това бяха едни десет прекрасни години, в които детето ми можеше да бъде сред други деца, да се социализира, да не стои сама вкъщи.“

Много от децата с епилепсия остават зад борда на образователната система

22 000 са децата с епилепсия у нас. Три поредни изследвания сочат, че включването на тези деца в образованието не се получава, пояснява клиничният психолог Галина Маркова.

„Най-непроменената система – това е образователната система. Макар да е декларирана задачата на образованието да става тази среда, в която хората да се учат как да живеят един с друг – хора без увреждания, хора с увреждания, това не се случва“, коментира психологът. По думите на Маркова, учителите все още нямат „идентитета на помагащи професионалисти и продължават да се държат към деца, които имат някакви затруднения, по изолиращ начин“.

Галина Маркова подчертава  разликата между стремежа на социалните системи да включват подобни хора и невъзможността това да се случи в образованието. 

За да придобият профил на помагащи професионалисти, учителите трябва да преминават през образование, сходно с това на психолозите и социалните работници, смята Маркова.

Учителите трябва да се обучават да работят с деца с увреждания

„Тоест, да умеят да създават индивидуална връзка с децата в училище по такъв начин, че да могат да ги включват. Един голям извод е, че учителите трябва да изучават такива предмети като психология на развитието или особености на деца с увреждания, особености на включването, за да могат те да предприемат действия, така че децата, които са в образователната система, да се чувстват като част от всички деца, а не да получават услуги като ресурсно подпомагане, индивидуално образование, което продължава да ги изключва.“ 

Децата с епилепсия нямат пълноценен живот в училище, посочва и психологът Милена Маринова. 

„Въпреки че вече толкова години говорим за епилепсия, все още родителите не са спокойни, когато децата влизат в училище. Все още родителите имат усещането, че там децата не са добре приети. Тези деца често не ходят на училищните екскурзии, не участват в училищни събития, но причината невинаги е епилепсията. Причина се оказва липсата на информация, а липсата на информация много често плаши.“

Асоциацията на родителите на деца с епилепсия е обучила преподаватели в 36 училища в страната как да работят с тези деца, съобщи председателят на организацията Веска Събева. „Казват, че знаят, но биха искали много да се обучават. Информацията е твърде крехка, твърде малка и желаят да бъдат обучени от професионалист, който да им покаже как да се справят със ситуацията на едно дете в училище.“

Децата по-лесно приемат различните, възрастните са тези, които поставят бариери

"Това са хора, които се страхуват от състоянието на човека и затова е по-лесно да го игнорират. Има си ресурсен учител, има си психолог, някой, който да се занимава с него", допълни Събева.

По време на обученията, когато за заболяването епилепсия е говорено и с учениците, станало ясно, че самите деца нямат нищо против съучениците си с увреждания, сподели още Веска Събева.

„Проблемът идва от нас, възрастните. Ние сме тези, които слагаме бариерите и казваме: „Моля ти се, точно с това дете недей да контактуваш. Това се случва и сред учителите. Те задават тази ограничителна линия.“

Когато решиш да приемеш различията, животът става много по-лесен, по-интересен и много по-добър за всички останали, не само за този, който е с увреждане, вярва Веска Събева, според която децата с увреждания дават „любов, привързаност и такова приятелство, което  не можете да очаквате от някой друг“.

Целия репортаж по темата чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Главчев

Главчев: След като не издаде указ, президентът би трябвало да носи отговорност за външната политика

Премиерът Димитър Главчев заяви, че няма намерение да предлага нов кандидат за поста министър на външните работи след отказа на президента да одобри Даниел Митов. В интервю за БНТ Главчев уточни, че при това положение отговорност за външната политика ще носи Румен Радев : "За българската външна политика би трябвало, ако беше издаден указ, щях..

публикувано на 19.04.24 в 22:01
Варна

Великден наближава... Пътуванията тази година са 10-15% по-скъпи

Майските празници са началото на морския туризъм , каза пред БНР Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори. "При Великден за много от нас има значение дестинацията и от гледна точка на отбелязване на празника. Затова най-предпочитана дестинация е Гърция - и заради морето, и заради факта, че гърците също са..

публикувано на 19.04.24 в 10:43

Погром в птицевъдството - 40% от кокошките носачки са засегнати от птичия грип

Само за седмица заради птичия грип са били унищожени над половин милион кокошки у нас. " Ситуацията ескалира изключително бързо. От октомври миналата година до момента заради огнища сме унищожили над 2 милиона птици – кокошки носачки, през последната седмица около 380 000 бройлери. При кокошките носачки вече са засегнати над 40% ",..

публикувано на 19.04.24 в 10:25
Петър Чолаков

Петър Чолаков: Президентът да ги остави да се варят в собствен сос!

Има различни интереси, които стоят зад правителството и тези интереси трябва да се напаснат . Зад правителството стоят ГЕРБ и ДПС. Това мнение изрази пред БНР политологът доц. Петър Чолаков във връзка с напрежението около смяната на министри в служебното правителство скоро след като то бе сформирано. Очаква се среща на "Дондуков" 2 за..

публикувано на 19.04.24 в 08:37
проф. Даниел Вълчев

Проф. Даниел Вълчев: Правната ни система е като човек на силни лекарства без връзка с оплакванията

" След направените конституционни промени българската правна система прилича на човек, на когото са предписали силни лекарства, които нямат нищо общо с неговите оплаквания. Те   са разбалансирали целия му организъм и той се чувства все по-зле, а лекарите взаимно се обвиняват в шарлатанство ".  Това заяви пред БНР проф. Даниел Вълчев, декан на..

публикувано на 18.04.24 в 14:10

Мария Тончина: Нямаме традиции на доброволчество

Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности . Това е значително по-ниско в сравнение с други европейски страни. Средностатистически в ЕС тази цифра е над 20%.  Фондация "От нас зависи" започва инициативата "Дай 5!", за да насърчат доброволчеството сред младите хора . Според Мария Тончина от..

публикувано на 18.04.24 в 10:51
Снимката е илюстративна.

24 май ще бъде обявен за Ден на България в Британска Колумбия

" България ще има специален ден в Британска Колумбия и в град Ванкувър. 24 май ще бъде обявен за Ден на България ". Това обяви пред БНР Велислава Панова, генерален консул на България в Торонто. Тя посочи, че тази година Дните на България в Канада , които предстоят на 19 април, се организират за трета поредна година. "В Британска..

публикувано на 17.04.24 в 07:46