Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Явор Панталеев: 50 % поскъпване на транспортните услуги след въвеждането на тол системата

| обновено на 14.05.19 в 14:55
Снимка: БНР

50% поскъпване на транспортните услуги очакват българските спедитори след въвеждането на тол системата от 15 август. Утре започва изпитването на новата система.

Превозвачите и спедитирските фирми настояват тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, част от европейските транспортни коридори. Ден преди пробното ѝ начало те заявиха, че е задължително държавата да осигури алтернативни и безплатни маршрути. 

Превозвачите искат и среща с премиера Бойко Борисов. Магдалена Милтенова от Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви:

"Бих искала да подчертая, че в никакъв случай не политизираме проблема, но това за нас е проблем, защото в крайна сметка тази администрация саботира по един или друг начин това управление и не би трябвало да се стига до нещо подобно, когато има нормален диалог. Не е нормално ние при всеки наш проблем да искаме среща с премиера, да търсим по този начин разрешаването на проблема. Би трябвало да има нормален диалог, ние живеем в нормална държава".

Спедиторите смятат, че все още остават неясни въпроси, които не им дават възможност да си направят финансови разчети. Според Явор Пантaлеев, председател на Националното сдружение на българските спедитори, системата трябва да бъде ценообразувана така, че да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги:

“Всички ние - и спедитори, и транспортни фирми, и автобусните превозвачи го заявиха това нещо. Приветстваме въвеждането на тол системата. Това, което ние искаме да се случва, е тази тол система да бъде ценообразувана по начин, който да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги, защото това шоково поскъпване на транспортните услуги после всеки един българин ще трябва да го плати“, заяви той в предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт".

В сектора са недоволни от предвидените такси и от обхвата на пътищата, които ще се таксуват, и предвиждат проблеми както при автобусните и тежкотоварните превози, така и в превоза на горива и спедиторски услуги.

"Няма яснота и по каква методика ще бъдат начислявани таксите за превоз за изминатото разстояние. Съществува опасност от ощетяване на пътниците или фалит на някои превозвачи", предупреди Магдалена Милтенова и обясни:

"Имаме сключени договори с общините. Тези договори са с фиксирана цена, която не подлежи на предоговаряне. Това би оскъпило до голяма степен услугата, ако би могло да се предоговори, от една страна. От друга страна - би довело до фалит на автобусните превозвачи. Бихме искали да се ползва примерът на Германия, където автобусите са с нулева ставка на тол системата".

Представители на транспортния бранш излизат с обща позиция относно предстоящото тестово въвеждане на тол системата от утре.

Миналата седмица регионалният зам.-министър Николай Нанков изрази убедеността си, че държавата ще постигне баланс между обществените и бизнес интересите.

“На днешната пресконференция, на която ще кажем точно какво предлагаме да се случи относно тол системата, ще изнесем някои факти и ще поставим някои въпроси, които за нас все още са неясни и които не ни дават възможност да разберем откога какво ще се случва, така че да можем да направим и финансов разчет“, посочи още Панталеев и добави:

“Най-малкото се твърди, че 10 хил. км пътища ще бъдат включени в обхвата на тол системата, а ние все още не знаем кои са тези пътища. Бяха изнесени едни цени, които да заплащат камионите и автобусите на километър, които се различаваха значително от цените, които бяха обявени през 2015 г.“.

Той поясни и каква беше разликата между това, което е изнесено последно, и това, което беше предвидено първоначално:

“Значителна е разликата, според нас. Включително и това, което беше предложено от МРРБ, е камионите, най-тежките, най-често употребяваните в България за вътрешни превози, да заплащат тол такса от порядъка на 78 ст. на километър, което като разход което представлява повече от горивото, което камионът купува, за да изминава този километър. Сами можете да си направите сметката, че това ще доведе до 50 % поскъпване на транспортните услуги“, поясни той.

За това, че предишните изчисления бяха подложени на съмнения от регионалния министър Петя Аврамова и как сега може да се гарантира коректността на изчисленията, Панталеев каза:

“Те нашите изчисления са прости, в себестойността на сирене, мляко, месо, основни хранителни продукти, които хората потребяват, около 10 % са разходи за транспорт – няма как Регионалното министерство да твърди, че цените щели да се увеличат с 0,4 %“.

Интервюто на Лора Търколева с Явор Панталеев може да чуете от звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Филип Кирилов: България не е баница и политиците и феодалите не са на банкет

На мирен протест пред МОСВ противници на добива на злато в района на Своге ще изразят своята позиция и ще подкрепят свои съмишленици от Сливен, които ще протестират по казуса с Природен парк "Сините камъни". Арх. Слава Савова за казуса "Сините камъни": Има риск публична държавна собственост да се превърне в частна " Повсеместно в България..

публикувано на 23.01.25 в 10:05

КЗП ще обжалва съдебното решение за увеличените такси на мобилните оператори

Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова ще обжалва съдебно решение за увеличените такси на мобилните оператори.  Административният съд в София отмени заповеди на Филипова, с която тя се опита да спре увеличенията при два от операторите.  Не отговаря на истината, че новите цени са окончателно потвърдени, пишат от..

публикувано на 23.01.25 в 09:40

Оценка "дисциплина"? Дискусията продължава

Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" повдигна отново темата за т.нар. оценка "дисциплина" и въвеждането на по-сериозни санкции, касаещи поведението на учениците. Юлиян Петров, КТ "Подкрепа": Оценката за възпитание не е наказание Има деца, които смятат, че могат да правят всичко и всичко е разрешено и идват лошите наказания на живия..

публикувано на 22.01.25 в 11:25

През 2024-та пловдивчани прекарали в колите си 107 часа, софиянци - 104

"Недобра е новината, че трафикът през последната седмица е два пъти по-лош от среднодневния за изминалата година. На места в сутрешните пикови часове стигаме до над 100% средно време за пътуване ", обясни пред БНР Христо Грозданов, управител на Института за транспортна инфраструктура. По думите му "Пловдив след ковид привлече много..

публикувано на 22.01.25 в 10:53
Доналд Тръмп

Доналд Тръмп през американската литературна призма

Как победата на Тръмп на президентските избори в САЩ ще размести културно-социалните пластове отвъд Океана и как ще изглежда обещаната от него „Златна епоха“ за Америка? В деня, в който Доналд Тръмп повторно ще встъпи в длъжност като американски президент, от Автономията за слушане ви предлагаме анализ на  стъпките на завиващата..

публикувано на 20.01.25 в 15:46
Гроздан Караджов

Гроздан Караджов: Няма да се толерира нарушаване на процедурните правила, свързани с жп транспорта

Трима служители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са временно отстранени заради трагичния инцидент край Локорско, при който загинаха двама работници. Това стана ясно след среща на новия министър на транспорта Гроздан Караджов с ръководствата на "Холдинг БДЖ", Националната компания "Железопътна инфраструктура" и..

публикувано на 20.01.25 в 14:03
Проф. Даниела Авджиева-Тзавелла

Проф. Даниела Авджиева: Педиатричните пътеки са ниско финансирани при "пътечната медицина"

Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници, потвърди за тежката ситуация проф. Даниела Авджиева,  преподавател в катедра "Педиатрия" на Медицинския университет в София, в интервю пред БНР. "Проблемът е, че липсват педиатри и в..

публикувано на 20.01.25 в 12:00