След 26 години от последната изложба на Райко Алексиев, Софийската градска художествена галерия открива днес негова ретроспективна експозиция, предаде БТА.
„Време е да си припомним кой е той, дали е само име на галерия в София или знаков персонаж от трагичните събития от есента на 1944 година“, коментира кураторът на проекта Красимир Илиев.
Райко Алексиев е роден през 1893 г. в Солун, в семейството на учители от Панагюрище. Те се местят от град на град до установяването им във Враца, където Райко рисува първите си карикатури и завършва гимназия. Следва литература в Софийския университет и посещава Рисувалното училище. Едва 18-годишен става сътрудник на хумористичното списание „Барабан“, а година по-късно е редактор и основен карикатурист в хумористичното списание „Людокос“.
В годините на Първата световна война с острите си карикатури в списанията „Българан“ и „Барабан“ Райко Алексиев вече е задминал доайена Александър Божинов. Издава сборниците „Душеспасителна книжица“ и „Щурец“.
„По-късно пребивава в Германия, пътува в Италия - период, за който почти нищо не знаем“, посочва Илиев. През 1925 г. режисира и играе главната роля в комедийния филм „Коварната принцеса Турандот“, инициира документалната лента „България в картини“, илюстрира и е съставител (заедно с Димитър Подвързвачов и Марин Влайков) на читанки за първо, второ и трето отделение. Във вестник „Зора“ се раждат неговите герои Гуньо Гъсков и отец Тарапонти, там е и първата публикация на „Хумористична история на българския народ“.
Женитбата му с младата актриса Весела Грънчарова се приема за основна причина да се впусне в авантюрата да издава самостоятелен хумористичен вестник, който се появява в края на 1932 г. и продължава да излиза до края на Третото българско царство.
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..
Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..
"12 тома стихотворения - това е един най-обикновен отчет за изпълнението на един проект в областта на културата . Нали всичко на проекти върви сега." Това каза пред БНР Марко Ганчев - писател, поет, сатирик, който днес ще представи събрани най-добрите си произведения в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". "Трудна работа беше..
От десет дни много софиянци са привлечени от "Библиотека под дърветата", която се намира в Южния парк. Ентусиасти превърнаха стара каравана в "Библиотека под дърветата" Един от инициаторите за създаването й е Михаил Нинов . Той вижда изхвърлени до кофата за боклук книги. Хрумва му, че може да се направи място, където те да бъдат..
След години живот в чужбина млади семейства в Габровско избират да живеят на село и да се върнат към корените си. Те ще се съберат на среща в..
За периода 2021-2023 г. БДЖ отчита 23% ръст на разходите. От 2012 г. до 2024-та пък има едва 1,8% ръст в цената на билетите . Това обясни..
Имах два избора - или да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта, защото очевидно той не разбира от дума. Реших, че е по-добре..