Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Двама български алпинисти изкачиха знаменитата Северна стена на Гранд Жорас в Алпите

По тур "Касин", Гранд Жорас
Снимка: Станисла Атанасов

Алпинистите Станислав Атанасов-Мечката и Благовест Цолов изкачиха Северната стена на Гранд Жорас в Алпите. В края на миналия месец те са преминали класическия маршрут на Касин по реброто Уокър.
Северната стена на Гранд Жорас е класика и престижен алпийски проблем. Скалната стена е висока 1200 м и широка 1500. Най-трудно е реброто Уокър, изкачено за първи път през 1938 г. от знаменития Рикардо Касин, заедно с Еспозито и Тицони. Миналото лято швейцарецът Дани Арнолд постави рекорд за скоростно изкачване на тур "Касин" - 2 часа и 4 минути.
А ето какво разказа пред БНР Благовест Цолов за тяхното изкачване:

"Тръгнахме в 13.00 от Шамони пеша, без да ползваме железницата на Монтенверс. Отидохме до хижа Лешо да си оправим бахажа и да оставим някои ненужни неща и тръгнахме към северната стена на Гранд Жорас по тур “Касин”, реброто Уокур - 1200 метра отвесна стена.
Вързахме се в началото на глетчера, преди стената, защото беше много нацепен. По самата стена тръгнахме да катерим около 19.00.
Катерихме до към полунощ и оправяхме багажа. Спахме и към 4.00 тръгнахме пак да катерим - до 16.00, 12 часа без да спираме.
Същността на стената, най-трудния пасаж минахме по тъмно. С раниците, в които беше бивачната ни екипировка, шалтета, котлон, котки, кирки и големите обувки за глетчера, резервни дрехи и ракавици. Почти през цялото време катерихме по еспадрили, с изключение на началото и края на самата стена.
Благовест Цолов
Трябва много добре да се ориентираш по стената, защото е доста голяма и можеш да се загубиш лесно. Над 40 важета са все пак, 1200 метра. Много внимателно трябва да се катери - има много кънтящи павета и ронливи участаци, по които ако хванеш нещо неправилно, може да излетиш с него и да се контузиш лошо - и себе си, и партньора си. Технично катерене, макар и не много трудно, но трябва да си внимателен и бърз.
Самият метраж ни притесняваше, защото в България най-високите неща са от порядъка на 400 метра.
Като стигнахме в 16.00 на върха, времето беше хубаво.
И въпреки това, се чудехме точно откъде да тръгнем да слизаме, защото слизането е много технично - има рапели надолу. Пак сме вързани почти през цялото време и може човек от умора да направи грешка. Слизахме до към 24.00. Решихме, че сме изморени, и легнахме на единия скален ръб да поспим. Сутринта тръгнахме надолу и към 13.00 бяхме в Кормайор. 48 часа след тръгването ни от Франция бяхме в Италия.
Станислав Атанасов
Метеорологичните условия имат ключова роля в такова изкачване. Чакахме времето и се чудихме до последно дали да тръгнем, дали няма да ни завали. 10 дни преди се събудим в Алпите на хижа Енверс наваля нов сняг за една нощ. Не можехме да повярваме. Това ни разколеба. Но решихме, че сега ще става, въпреки снега, който беше навалял." - разказва Благовест.
Той катери от 6 години, а партньорът му по свръзка - Станислав, от 7. Двамата са преминали маршрути с категория до 7а трад свободно на "иглите" на Шамони, като някои от лините, според тях, не са катерени от българи (или поне няма информация за това). Залагат предимно на свободно преминаване на маршрутите, без висене по болтовете и изкуствено катерене.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кабала и рождената дата

Кабала е много древно мистично учение, което определя важна част от това, което чака даден човек в живота. Кабала не определя бъдещето, а прави връзка между очевидно житейското и човешко- предначертаното. Как можем да разберем това! Към кабалистичното чисто 142857 се добавя цялата рождена дата, например 1962417. Числата се..

публикувано на 22.04.24 в 14:31

21.04.2024 Законите на Мърфи

Чуйте рубриката от 21 април 2024 г. Водещ - Даниела Якова

публикувано на 22.04.24 в 10:25

"С кротка нежност ще те изпълня, с ябълков дъх и с нещо без име"

Ваня Костова е родена на 18 април 1957 г. в Димитровград, израснала е в Бургас, където завършва езикова гимназия. Още като ученичка пее навсякъде, където ѝ се удаде възможност, но това ѝ пречи да посещава редовно училището.  По-късно Ваня Костова завършва Българската държавна консерватория (днес НМА „Панчо Владигеров“) в класа на Георги Кордов. Първите..

публикувано на 18.04.24 в 03:00
Верадина Начева

Екстремните спортове 7 - 15 април 2024

Верадина Начева се пребори за четвъртото място на Световното първенство по скайрънинг за мастъри (над 40-годишна възраст) в Португалия. Тя участва в класическата скай дисциплина и измина 37-километровото трасе с 2500 м изкачване за 5:01:21 часа. С разлика от секунди бяха излъчени победителите в тазгодишното издание на едно от първите..

публикувано на 15.04.24 в 13:49

14.04.24 Законите на Мърфи

Чуйте рубриката от 14 април 2024 г. Водещ - Даниела Якова

публикувано на 15.04.24 в 09:32

Нови данни за българския маршрут по най-трудния ръб на Еверест

Нови данни за българския маршрут по най-трудния ръб на Еверест ще бъдат оповестени от алпиниста Николай Петков, участник в националната експедиция през 1984 г. Идния месец, в Дома на киното в София, той ще има презентация по повод 40-ата годишнина от най-значимото постижение в българския алпинизъм. Петков сверява данни от други експедиции и ще представи..

публикувано на 13.04.24 в 12:08
В Пирин

Пътят към големите мечти е с голяма денивелация

В края на миналата седмица 27-годишният банскалия Никола Калистрин измина скоростно цялото северно било на северния дял на Пирин - най-високата и най-красива част на планината, като изкачи 30 върха за по-малко от 10 часа. Това, предадено в числа, се равнява на  42 километра, с 4600 м положителна денивелация в снежния и на места заледен Пирин,..