В година, изпълнена с много финансови разочарования за инвеститорите на Бродуей, а именно предвидени загуби от над 100 милиона долара и спектакли, закрити почти незабавно след обявяването на театралните награди „Тони” през месец юни, се замисляме колко непредсказуема е една от иначе най-печелившите индустрии в САЩ. Именно в този период на равносметки откривам мюзикъла “Хубава Жена”, чиято продукция е и най-дълго играната до момента от всички нови заглавия за актуалния сезон на Бродуей.
С музика и текст на песните от носителя на „Грами” Брайън Адамс (Bryan Adams) в партньорство с Джим Валенс (Jim Vallance), новият американски мюзикъл е изграден върху основата на една от най-обичаните романтични комедии - филмът на Гари Маршал (Garry Marshall) “Хубава Жена”. Тук главната роля на Вивиан се изпълнява от изгряващата сценична, телевизионна и филмова актриса Саманта Баркс (Samantha Barks), която си партнира с номинирания за „Тони” и трикратен носител на наградата „Оливие“ Анди Карл (Andy Karl), в ролята на Едуард. Режисурата и хореографията са на двукратния носител на наградата „Тони” за мюзикъл Джери Мичъл.
Мичъл започва като танцьор през 90-те години и участва в над 50 продукции на Бродуей и Off-Broadway, като ключови за кариерата му са мюзикълите “Клетка за Птици”, “Брилянтин”, “Лак за Коса”, “Gypsy”, “Legally Blond” и “Секси Ботуши”.
Г-н Мичъл, преди да говорим по-специално за работата ви като режисьор-хореограф на мюзикъла “Хубава Жена” на Бродуей, би било интересно за европейската публика да научи повече за вашия метод на работа като създател на американски музикален театър. Вие работите в индустрията вече близо 30 години. Коя е най-голямата промяна на Бродуей, на която сте свидетел от вашето професионално начало през 90-те години до днешна дата?
Смятам, че най-голямата промяна в бродуейската индустрия до днес е типа мюзикъли, които се продуцират, а именно спектакли на базата на филми, jukebox мюзикъли на основата на музикални албуми или селекция от популярна музика, превърната в нова история. Това преди го нямаше, не съществуваше, когато аз дойдох за първи път в Ню Йорк.
Как бихте сравнили положителните и отрицателните качества на отминалата вече практика от едва няколко седмици представления извън града преди официална премиера на Бродуей и сегашната нова практика за поставяне на цялостна продукция извън Ню Йорк, след което вземане на кратка „почивка” и после предлагане на едно-месечни пред-премиерни спектакли преди официалната премиера на Бродуей?
Периодът за регионална и за бродуейска продукция, както се случи с мюзикъла “Хубава Жена”, представен първо в Чикаго, е еднакъв. Времето е абсолютно еднакво, а именно 4-5 седмици за поставяне плюс 2-3 седмици за технически репетиции, но дистанцията от представлението извън града до началото на Бродуей позволява на екипа да има повече време да напише нов материал. Някои автори са много бързи и им е необходимо много кратко време, но други не са толкова бързи и е необходимо повече време за либретото, зависи от екипа и зависи от сценария. Аз лично предпочитам да имам време, но не прекалено дълго, защото се опитвам да задържа нивото на адреналина, „моментум-а” да се запази и така всичко да е в една последователност без голяма пауза между продукцията извън града и премиерата на Бродуей.
Мюзикълът “Хубава Жена” ще има премиера в Хамбург на 29-ти септември. Какво е за Вас предизвикателството да поставите нов американски мюзикъл за европейска публика?
За мен това не е дебют в Европа. „Секси Ботуши” ( Kinky Boots) беше най-скорошната ми изява пред европейска публика, при това именно в Хамбург и само преди няколко години, а преди това “Лак за Коса” (Hairspray) също се игра в Германия, така че за мен не е нещо ново да поставям американски мюзикъл в превод на немски. В Хамбург се чувствам вече като у дома си, а за това помага и “Stage Entertainment”. Работил съм с тази продуцентска компания вече няколко пъти и съм много развълнуван, защото част от екипа, с който поставихме “Секси Ботуши” в Германия, отново е ангажиран в настоящия момент с най-основната подготовка за “Хубава Жена”, докато аз съм в Атланта. Там през август открива най-новият ми мюзикъл “Превръщайки се в Нанси” (Becoming Nancy.) Ще замина за Германия едва за техническите репетиции и пред-премиерните спектакли, както и самата премиера. Надявам се на успех и се надявам да се върна в Хамбург и Европа още много пъти!
- От всички ваши продукции, коя бихте искали да възстановите и защо?
- Аз ще имам възможността да се върна към “Лак за Коса” (Hairspray) не само веднъж, а два пъти през следващата година и съм много развълнуван! Първата продукция ще се представи в Театър Колизеум в Лондон в продължение на 20 седмици следващото лято с Майкъл Боул (Michael Ball). Именно в този театър наскоро приключих с мюзикъла на Глория и Емилио Естефан “На Крака” (On Your Feet), така че се завръщам в Лондон. Малко преди “Лак за Коса” (Hairspray) ще открием и Лондонската премиера на “Хубава Жена” в театър Пикадили.
- Какво е бъдещето на нестандартния кастинг, по-специално тук, в САЩ?
Смятам, че нетрадиционният кастинг съществува от доста време насам. Мисля, че “Хамилтон” (Hamilton) определено допринесе за това и превзе Бродуей с много голяма сила, при това по съвсем естествен начин. Перфектен кастинг за този спектакъл! Мисля че публиката вижда нетрадиционния кастинг по различен начин, например за ролята на Никола в “Секси Ботуши” ( Kinky Boots), която в оригиналния състав на Бродуей беше изпълнена от бяла жена, докато в канадската продукция в Торонто ангажирахме чернокожа актриса и мисля, че хората бяха изненадани. Като говорим за „Хубава жена”, в оригиналния състав на Бродуей например ролята на Вивиан се играе от бяла актриса, докато в Германия актрисата е от смесена раса. Смятам, че да успееш да си „сляп” за цвета на кожата или както го наричаме тук в Америка “color-blind”, е истинско постижение и дава невероятна възможност за креативност. Намирам, че абсолютно всички спектакли трябва да усвоят този метод на кастинг! Аз винаги избирам най-добрия кандидат за роля и за мен цветът на кожата е без значение.
Какво бихте променили в бизнеса на бродуейската индустрия днес?
Това, което бих искал да се промени в бизнеса на Бродуей в днешно време, са инвестициите. Стойността за поставянето на един спектакъл тук е толкова огромна, че понякога възпрепятства продукцията и успеха й. Трябва да си много, много интелигентен за бюджета на шоуто - ако нямаш голяма звезда, голямо заглавие или хитова песен…Трябва да си много умен с бюджета, да търсиш реалната стойност на продукта в този момент на пазара. Това трябва да се знае, преди да се започне.
Какъв е вашият най-добър съвет към младите актьори днес?
Аз давам много съвети към млади актьори…но това, което най- често съветвам, е „отдай се напълно, приеми всичко и кажи „да”, защото актьорството е да се отдадеш изцяло!” Ако не се лъжа Чита Ривера (Chita Rivera) го казала най-добре. Някой я беше питал как стана звезда и тя отговори “Отдадох се изцяло на режисьора!” И не ме разбирайте погрешно тук - не карам хората да дойдат в репетиционната зала и да разчитат на чудо, те трябва да си свършат домашното, да са ангажирани с темата. Аз искам да ги чуя да разсъждават, но истината е, че актьорите трябва да гласуват пълно доверие на хората, които създават спектакъла, а именно на писателя, либретиста, композитора, режисьора…Аз се стремя да открия най-доброто във всеки един актьор. Ако не мога да направя така, че да изглеждате по най-добрия начин, спектакълът няма да е успешен…Моята задача е да направя така, че актьорите да изглеждат по най-добрия възможен начин. И аз работя много сериозно за това! Майкъл Бенет (Michael Bennett) все казва „Работата на режисьора е да защитава звездата!
До 18 юли ще се приемат номинации кой филм да е българското предложение за "Оскар", съобщават от Министерството на културата. На какви критерии трябва да отговаря националното предложение? Съгласно правилата на Американската филмова академия в категорията за международен филм право да участват имат анимационни, документални и игрални..
"Не си отивай" е първата песен на Цветелин Наков . Тя е сбъднатата негова мечта. Цял живот е искал да се занимава с музика. Автор на текста на песента е Дамян Дамянов. "Тук е мястото да благодаря на Надежда Захариева за невероятната възможност да изпея точно този текст на Дамян Дамянов." В избора на песен е замесен Рафи Жамакорцян, който е създал..
Всъщност не ви казвам нищо ново. От двама дълбоки поети, нормално е поне една наследница да продължи поетичната нишка, макар и по свой самобитен начин. Това прави Райна Дамянова, дъщерята на Надежда Захариева и Дамян Дамянов, в стихосбирката "До мръкване", издадена в края на миналата година. Красиво оформена, книгата съдържа изблици от..
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Екстремно високите температури ще продължат до четвъртък. Това предупреждение отправи климатологът Симеон Матев, главен асистент в..
Партии, създадени не само от отцепници, но и от финансови центрове – Ковачки, Божков и т.н., те не съществуват дълго и не могат да бъдат фактор в..
Очаквам групата на Пеевски да намалява още. Това ще бъде личен, морален акт на моите колеги от ДПС. Това заяви пред БНР Джейхан Ибрямов –..