Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лилия Абаджиева поставя „Страшният съд“ в Плевен

Лилия Абаджиева
Снимка: БГНЕС
Втора премиерна вечер очаква зрителите в Плевен за тази седмица. След „Серьожа е много тъп“ на режисьора Васил Василев, новото заглавие в афиша на Драматично-кукления театър „Иван Радоев“ е „Страшният съд“ от австрийския писател и драматург Йодьон фон Хорват.

Премиерата предизвиква изключителен интерес и заради обичайно оригиналния почерк на режисьора Лилия Абаджиева и сценографа Васил Абаджиев. Преди време на плевенска сцена Лилия Абаджиева постави за първи път и друга пиеса - “Цимбелин“ на Шекспир, която се радва на изключителен успех.

Австрийският драматург Йодьон фон Хорват пише "Страшният съд" през последната година от живота си. 

"Страшният съд" на Хорват е една пиеса, която бих казала, че мога да я сравня само с "Метафизика на нравите" на Кант. Тя се занимава със съвестта, погубената съвест. Личността стига до угризения на съвестта тогава, когато стигне до действия, които са в конфликт с моралните и етичните норми. Моралният императив като личен избор - това е тема, която изключително ме привлича. Хорват по някакъв начин ни кара да се замислим. Например в много от латинските езици коренът на думата "съвест" е съзнание, знание, познание. Наистина, изгубим ли съвестта си, изгубим ли чистата си съвест, ние губим и душата си, респективно връзката си с Бога", изтъкна Лилия Абаджиева.

В пиесата страшният съд не е като описания от Данте или такъв, какъвто е изобразен в Сикстинската капела, уловен по божествен начин от Микеланжело, той е една метафора, подчерта режисьорът.

"Тя предизвиква човека да си зададе въпроса, участвайки дори с безучастието си в едно събитие, до каква степен е виновен, до каква степен трагическата ситуация, в която е поставен човекът по силата на някаква случайност, може да го накара да мине през всичките перипетии - първо на отрицанието, на това да не може да повярва, че той е виновен, до трансформациите на личността, които са предизвикани от загубата на покоя и кошмара на съзнанието, които пораждат нечистата съвест, когато загубим покоя си. И след това все пак неистовото желание да стигнеш до възкресението и до покоя, до чистилището".

Ролите са поверени на Васил Витанов, Екатерина Стоянова, Георги Енчев, Петьо Кръстев, Генади Николов, Мариан Стефанов, Александър Кънев, Бориса Сарафова, Сергей Константинов и Мариета Калъпова.

"За мен е повече от привилегия да работя с актьори, които така, несравнима е степента на отдаденост, на посветеност по време на процеса, във всяка секунда от репетицията. Много се радвам, че работих именно с тези актьори", сподели още Лилия Абаджиева.

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21

Илона Иванова – гласът на Алфира в Baldur's Gate 3

Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..

публикувано на 25.04.24 в 13:52
Марко Ганчев

Марко Ганчев: Сарказмът е дружески шарж към живота

"12 тома стихотворения - това е един най-обикновен отчет за изпълнението на един проект в областта на културата . Нали всичко на проекти върви сега." Това каза пред БНР Марко Ганчев - писател, поет, сатирик, който днес ще представи събрани най-добрите си произведения в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". "Трудна работа беше..

публикувано на 25.04.24 в 09:45