Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Лилия Абаджиева поставя „Страшният съд“ в Плевен

Лилия Абаджиева
Снимка: БГНЕС
Втора премиерна вечер очаква зрителите в Плевен за тази седмица. След „Серьожа е много тъп“ на режисьора Васил Василев, новото заглавие в афиша на Драматично-кукления театър „Иван Радоев“ е „Страшният съд“ от австрийския писател и драматург Йодьон фон Хорват.

Премиерата предизвиква изключителен интерес и заради обичайно оригиналния почерк на режисьора Лилия Абаджиева и сценографа Васил Абаджиев. Преди време на плевенска сцена Лилия Абаджиева постави за първи път и друга пиеса - “Цимбелин“ на Шекспир, която се радва на изключителен успех.

Австрийският драматург Йодьон фон Хорват пише "Страшният съд" през последната година от живота си. 

"Страшният съд" на Хорват е една пиеса, която бих казала, че мога да я сравня само с "Метафизика на нравите" на Кант. Тя се занимава със съвестта, погубената съвест. Личността стига до угризения на съвестта тогава, когато стигне до действия, които са в конфликт с моралните и етичните норми. Моралният императив като личен избор - това е тема, която изключително ме привлича. Хорват по някакъв начин ни кара да се замислим. Например в много от латинските езици коренът на думата "съвест" е съзнание, знание, познание. Наистина, изгубим ли съвестта си, изгубим ли чистата си съвест, ние губим и душата си, респективно връзката си с Бога", изтъкна Лилия Абаджиева.

В пиесата страшният съд не е като описания от Данте или такъв, какъвто е изобразен в Сикстинската капела, уловен по божествен начин от Микеланжело, той е една метафора, подчерта режисьорът.

"Тя предизвиква човека да си зададе въпроса, участвайки дори с безучастието си в едно събитие, до каква степен е виновен, до каква степен трагическата ситуация, в която е поставен човекът по силата на някаква случайност, може да го накара да мине през всичките перипетии - първо на отрицанието, на това да не може да повярва, че той е виновен, до трансформациите на личността, които са предизвикани от загубата на покоя и кошмара на съзнанието, които пораждат нечистата съвест, когато загубим покоя си. И след това все пак неистовото желание да стигнеш до възкресението и до покоя, до чистилището".

Ролите са поверени на Васил Витанов, Екатерина Стоянова, Георги Енчев, Петьо Кръстев, Генади Николов, Мариан Стефанов, Александър Кънев, Бориса Сарафова, Сергей Константинов и Мариета Калъпова.

"За мен е повече от привилегия да работя с актьори, които така, несравнима е степента на отдаденост, на посветеност по време на процеса, във всяка секунда от репетицията. Много се радвам, че работих именно с тези актьори", сподели още Лилия Абаджиева.

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Зала „България“ в София

Пламен Джуров: Обезкуражаващо е, че планирани концерти могат да бъдат обречени на 100% неуспех

Камерен ансамбъл Софийски солисти и Софийската филхармония ще представят концерт на 30 септември от 19 часа. В програмата са включени творби на Менделсон, Бетовен и Добринка Табакова. "Всяко ново произведение е нова тръпка, ново предизвикателство, дори когато ги възстановяваме, пак преоткрива човек нещо и така винаги има някакво движение,..

публикувано на 29.09.20 в 19:36

“Босият император” на сцената на София филм фест

„Това е  абсурдна комедия, която не е по вкуса на всички,  но аз обичам такива филми“, коментира в предаването „Хоризонт до обед“ продуцентът от българска страна на филма “ Босият император”. Премиерата е днес на откритата сцена на София филм фест, отложена от март месец заради пандемията. Режисьори, сценаристи и продуценти са Джесика Удуърт..

публикувано на 29.09.20 в 14:10
Боряна Ангелова-Игова

Книга за спортния ген вече и на българския пазар

"Книгата е световен бестселър, вече я имаме и на български език. Оказва се, че не генетиката е важна, а културата и обществото, в което се развива индивидът, за да има спортни постижения“ , каза в „Преди всички“ Боряна Ангелова-Игова, преподавател по философия в Националната спортна академия за книгата  на Дейвид Епстийн  “Спортният ген..

публикувано на 29.09.20 в 11:23

Нина Николина и „Магическите гласове“ с премиера на проекта „Традиции”

С новия документален концерт - спектакъл “Традиции”, Нина Николина възкресява традицията на народната песен и я прави достъпна за по-широка аудитория. В спектакъла звучат по нов начин, автентични народни песни   като „Излел е Дельо хайдутин”,  „ Седнало е Джоре“, „Бре Петрунко “, „Дилмано“, „ Полегнала е Тодора “, „Мори айда, айда“, „ Вечеряй..

публикувано на 29.09.20 в 10:59

Литературните постижения на писателката Ирина Одоевцева

Ирина Владимировна Одоевцева е руска поетеса, литературен критик, мемоарист, преводач. През 1922 година заедно със съпруга си поета Георгий Иванов заминава за Берлин, после - за Париж. През 1987 г. се връща в Ленинград. Сбъдва се мечтата на Одоевцева - книгите "По бреговете на Нева" и "По бреговете на Сена" да бъдат публикувани в Русия...

публикувано на 28.09.20 в 15:23

„Екстатичен тласък" - концептуален съвременен пърформанс

„Екстатичен тласък" - концептуален съвременен пърформанс е предназначен за екран – това е жанр в танцовото изкуство, който се появява още през 70-те и 80-те години“, каза в предаването „Хоризонт до обед“ независимият артист от танцовата сфера за премиерата на "Екстатичен тласък" Станислав Генадиев. На 30 септември е премиерата на..

публикувано на 28.09.20 в 14:39

Филмът „Ново начало - себе си в другия“ разказва за доброто по време на криза

Всеотдайността на гражданския сектор в извънредните условия заради пандемията вдъхнови сюжета на документалния филм  „ Ново начало - себе си в другия“.   Автор на филма е Николай Василев, а оператор Борислав Георгиев.    „Самият филм  без патос и без да героиизира някого показва как пет организации помагат във времето на пандемията – това са..

публикувано на 25.09.20 в 12:22