Комитетът на постоянните представители (Корепер) на страните членки на ЕС одобри предварителното споразумение по пакета "Мобилност", касаещо условията на труд на водачите, специалните правила за командироването на водачи в международния транспорт, достъпа до пазара на автомобилни превози на товари и по-доброто правоприлагане.
България, заедно с още няколко страни членки, заяви, че ще заведе дело в Съда на ЕС.
Според Съвета новите правила целят постигането на баланс между подобрените условия на труд за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги и наред с това ще допринесат за пътната безопасност. Освен това те ще осигурят на сектора яснота и ще сложат край на неравномерното прилагане на тези правила между държавите членки.
По информация на "Хоризонт", пакетът е приет с лек превес на гласовете "за".
В одобрения от европейските дипломати текст остават спорните за страната ни точки за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на 8 седмици, както и на самите водачи на 4 седмици.
В одобрения текст остава и максималният размер на почивката в кабината на превозното средство, който да не надвишава 45 часа седмично, а през останалото време, ако водачът не е у дома си, той трябва да почива на хотел за сметка на работодателя. Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране, се казва в текста. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.
Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.
За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.
Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.
Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.
Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.
Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.
За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.
Според председателката на транспортната комисия Карима Дели, съмненията на Европейската комисия за несъвместимостта между Зеления пакт и връщането на камионите, които подкрепя и страната ни, са погрешни. "Фирмите, които реализират операции по внос и износ, могат да изпълняват маршрути към тяхната страна, натоварени със стоки, както и да откриват филиали в други страни членки, като прилагат техните социални и данъчни правила", се казва в нейната позиция.
Тя определя постигнатото споразумение като "победа за социалните права на водачите и край на фирмите - пощенски кутии".
Ако връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата на командироването, се казва още в приетия текст - нещо, което Карима Дели определя като "огромна загуба, която създава класа на наемни работници от втора зона".
Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.
За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.
Въвеждането на т.нар. умни тахографи ще стане на три етапа. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с тях през 2023 година, превозните средства с аналогов или цифров тахограф - до края на 2024 г., а оборудваните с първата версия от този тип тахографи до 2025 г. За да влезе в сила този текст, той трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент.
Самите предложения са част от първия пакет за мобилност, представен от Комисията през юни 2017 година. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. За да влезе в сила, този текст трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент. Преди гласуването в пленарна зала, ще има вот в транспортната комисия на 21 януари.
Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..
Докато Доналд Тръмп и Киър Стармър се договориха да се срещнат скоро и взаимно си направиха комплименти, продължава да цари неяснота дали американският президент ще одобри номинацията на британския премиер за посланик във Вашингтон, съобщи „Индипендънт“...
Кипър напредва с цифровата трансформация като пуска национални цифрови документи за самоличност. От днес кипърците могат да подават заявления за електронна лична карта, като държавата субсидира първите 100 000 от тях. Право на електронна лична карта имат..
В Ямболска област днес ще бъде взето решение дали да продължат да действат противоепидемичните мерки срещу разпространението на грипа. От миналата седмица в района е обявена грипна епидемия, а учениците се обучават дистанционно...
Синдикатите в Кипър се подготвят за тежък диалог с министерството на труда и работодателските организации. Те ще обсъдят общите си позиции по решаващи въпроси за развитието на индустриалните отношения през 2025 г. на провеждащата се днес общосиндикална..
Британският премиер Киър Стармър е поздравил президента на САЩ Доналд Тръмп за неговата „роля в осигуряването на забележителното примирие и сделката за заложниците в Газа“ по време на телефонен разговор между двамата лидери, съобщи Би Би Си. Разговорът се..
Противопожарни участъци да бъдат разкрити на територията на община "Тунджа" настояват от администрацията и кметствата. При възникването на пожар се налага в гасенето да се включват огнеборци от Ямбол, като се налага да изминат понякога 30-40 км. При..
Институт „Конфуций” във Великотърновския университет обяви традиционния си национален конкурс на тема "България и Китай – древни и уникални цивилизации". Подтемата на 15-ото издание на конкурса е "Пътешествие през златните векове на историята:..
Всяка партия има определени цели и докладът за влизане в еврозоната може да бъде изискан, когато държавата отговаря на изискванията, в момента не..
Данъчните закони ще бъдат преработени и бюджетът ще бъде преработен . Това заяви пред БНР Делян Добрев, председател на Комисията по бюджет и финанси в..
Ако те решат с фалшиви данни да ни вкарат в еврозоната, ние ще ги подпалим . Това заяви пред БНР Костадин Костадинов, лидер на "Възраждане"...