Комитетът на постоянните представители (Корепер) на страните членки на ЕС одобри предварителното споразумение по пакета "Мобилност", касаещо условията на труд на водачите, специалните правила за командироването на водачи в международния транспорт, достъпа до пазара на автомобилни превози на товари и по-доброто правоприлагане.
България, заедно с още няколко страни членки, заяви, че ще заведе дело в Съда на ЕС.
Според Съвета новите правила целят постигането на баланс между подобрените условия на труд за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги и наред с това ще допринесат за пътната безопасност. Освен това те ще осигурят на сектора яснота и ще сложат край на неравномерното прилагане на тези правила между държавите членки.
По информация на "Хоризонт", пакетът е приет с лек превес на гласовете "за".
В одобрения от европейските дипломати текст остават спорните за страната ни точки за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на 8 седмици, както и на самите водачи на 4 седмици.
В одобрения текст остава и максималният размер на почивката в кабината на превозното средство, който да не надвишава 45 часа седмично, а през останалото време, ако водачът не е у дома си, той трябва да почива на хотел за сметка на работодателя. Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране, се казва в текста. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.
Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.
За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.
Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.
Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.
Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.
Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.
За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.
Според председателката на транспортната комисия Карима Дели, съмненията на Европейската комисия за несъвместимостта между Зеления пакт и връщането на камионите, които подкрепя и страната ни, са погрешни. "Фирмите, които реализират операции по внос и износ, могат да изпълняват маршрути към тяхната страна, натоварени със стоки, както и да откриват филиали в други страни членки, като прилагат техните социални и данъчни правила", се казва в нейната позиция.
Тя определя постигнатото споразумение като "победа за социалните права на водачите и край на фирмите - пощенски кутии".
Ако връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата на командироването, се казва още в приетия текст - нещо, което Карима Дели определя като "огромна загуба, която създава класа на наемни работници от втора зона".
Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.
За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.
Въвеждането на т.нар. умни тахографи ще стане на три етапа. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с тях през 2023 година, превозните средства с аналогов или цифров тахограф - до края на 2024 г., а оборудваните с първата версия от този тип тахографи до 2025 г. За да влезе в сила този текст, той трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент.
Самите предложения са част от първия пакет за мобилност, представен от Комисията през юни 2017 година. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. За да влезе в сила, този текст трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент. Преди гласуването в пленарна зала, ще има вот в транспортната комисия на 21 януари.
Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..
Новият френски ядрен реактор "Фламанвил 3" беше свързан с енергийната мрежа на страната, съобщи държавният енергиен оператор EDF. Това е първото допълнение към ядрената енергийна мрежа на Франция от 25 години насам, отбелязва Ройтерс...
Календар за 2025 г. с теми от миналото на града за период от 100 години представи Община Балчик. В него са поместени важни събития от Кримската война до 1944 г. Календарът е кратка версия на излезлия по-рано фотоалбум "Един век визуална история Старият..
Бизнесът настоява за диференциран подход при увеличението на заплатите в бюджетния сектор. Повече пари трябва да се насочват приоритетно към недофинансираните сфери, а доходите да растат поетапно през годината, смятат работодателите. Обратният подход..
Президентът на Сърбия Александър Вучич заяви, че няма да отстъпи пред продължаващите вече месец протести в цялата страна заради срутването на козирката на железопътна гара, при което загинаха 15 души. Александра Томанич: Протестите в Сърбия са коренно..
Километрична опашка от автомобили се е образувала на магистрала "Хемус", в посока София, между тунелите "Ечемишка" и "Топли дол". Причината е организацията за пропускане на движението в единствената работеща тръба на тунела "Топли дол", като и в двете..
Кипърските граждани са в несигурност и стрес заради личните им финанси и недостатъчни спестявания, показва представеният "Индекс на финансовото благосъстояние“ за 2024 г. Общата му стойност е едва 51,4 (при база 100). 57% от участниците в проучването,..
Близо 17 600 са свободните работни места в цялата страна, сочат предварителните данни на Националния статистически институт към края на третото тримесечие на годината. Те са с почти 1000 позиции по-малко в сравнение с края на второто тримесечие...
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния..
" Най-важното е да бъде съставено правителство. Ако има разговори за правителство, ще има разговори и за другите органи , с изключение на ВСС и..
Роднини от двете страни на границата чакат да се възстанови вековен маршрут, който свърза Родопите с Беломорието . На границата при Рудозем отдавна..