Комитетът на постоянните представители (Корепер) на страните членки на ЕС одобри предварителното споразумение по пакета "Мобилност", касаещо условията на труд на водачите, специалните правила за командироването на водачи в международния транспорт, достъпа до пазара на автомобилни превози на товари и по-доброто правоприлагане.
България, заедно с още няколко страни членки, заяви, че ще заведе дело в Съда на ЕС.
Според Съвета новите правила целят постигането на баланс между подобрените условия на труд за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги и наред с това ще допринесат за пътната безопасност. Освен това те ще осигурят на сектора яснота и ще сложат край на неравномерното прилагане на тези правила между държавите членки.
По информация на "Хоризонт", пакетът е приет с лек превес на гласовете "за".
В одобрения от европейските дипломати текст остават спорните за страната ни точки за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на 8 седмици, както и на самите водачи на 4 седмици.
В одобрения текст остава и максималният размер на почивката в кабината на превозното средство, който да не надвишава 45 часа седмично, а през останалото време, ако водачът не е у дома си, той трябва да почива на хотел за сметка на работодателя. Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране, се казва в текста. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.
Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.
За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.
Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.
Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.
Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.
Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.
За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.
Според председателката на транспортната комисия Карима Дели, съмненията на Европейската комисия за несъвместимостта между Зеления пакт и връщането на камионите, които подкрепя и страната ни, са погрешни. "Фирмите, които реализират операции по внос и износ, могат да изпълняват маршрути към тяхната страна, натоварени със стоки, както и да откриват филиали в други страни членки, като прилагат техните социални и данъчни правила", се казва в нейната позиция.
Тя определя постигнатото споразумение като "победа за социалните права на водачите и край на фирмите - пощенски кутии".
Ако връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата на командироването, се казва още в приетия текст - нещо, което Карима Дели определя като "огромна загуба, която създава класа на наемни работници от втора зона".
Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.
За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.
Въвеждането на т.нар. умни тахографи ще стане на три етапа. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с тях през 2023 година, превозните средства с аналогов или цифров тахограф - до края на 2024 г., а оборудваните с първата версия от този тип тахографи до 2025 г. За да влезе в сила този текст, той трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент.
Самите предложения са част от първия пакет за мобилност, представен от Комисията през юни 2017 година. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. За да влезе в сила, този текст трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент. Преди гласуването в пленарна зала, ще има вот в транспортната комисия на 21 януари.
Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..
Президентът Румен Радев проведе днес среща в президентската институция с временно управляващата посолството на САЩ Сюзън Фалатко, съобщават от пресцентъра на държавния глава. По време на разговора са били обсъдени теми, свързани със..
Решението на САЩ да спрат военната помощ за Украйна е техен вътрешен въпрос, ние сме фокусирани върху подкрепата за Украйна, така че тя да бъде във възможно най-изгодни позиции при преговори за траен мир, заяви британският вицепремиер Анджела..
Софийският градски съд потвърди постоянния арест и на четиримата задържани при протеста на партия "Възраждане" на 22 февруари, когато се стигна до прояви на погром срещу сградата на европейските институции в София. Решението на съда е окончателно...
Организаторите на инициативата за бойкот на големите хранителни вериги съобщиха, че такъв ще бъде организиран всеки четвъртък. Бившият омбудсман и председател на партия "Изправи се.БГ" Мая Манолова, която е сред организаторите на инициативата..
" Националната детска болница е планирана с мисъл за децата, техните родители и идеята, че те са в труден етап от живота си и вероятно ще се наложи на някои от тях и по-дълго време, прекарано там, което обаче не ги прави по-малко деца ". Това..
Нивото на безработица в еврозоната стабилизира през януари 2025 г. за трети пореден месец в рекордно дъно от 6,2%, докато очакванията бяха за безработица на ниво от 6,3%. Това е най-ниската безработица в еврозоната от 1998 г. насам - точно преди да..
Базите за медицинските хеликоптери са напълно подготвени, заяви транспортният министър Гроздан Караджов. В края на февруари втората въздушна линейка кацна в България, а третата се очаква до края на март. И двата хеликоптера ще бъдат разположени..
Опитите за политическа пропаганда с такъв празник – 3 март, са нежелателни и трябва да се преодолеят. И не бива политици да дават тон на подобна..
Цялото интервю на Снежана Иванова с проф. Велислав Минеков, Веселин Данев и проф. Кирил Топалов в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
Днес е националният празник на България. Празнуваме 147 години от освобождението от османско иго след Руско-турската война от 1877-78 г...