На 22 февруари афишът на Миланската Скала очарова любителите на оперното изкуство с една дългоочаквана премиера: след 23 години отсъствие на сцената на Пиермарини се изкачи операта на Росини “Турчинът в Италия”. Тричасовият спектакъл успя да ни абстрахира от атмосферата извън театъра: бързото разпространение на Коронавирус остави пусти улици, затвори театри, кина, музеи, катедралата Дуомо, ресторанти и магазини.
С хладно приета световна премиера в Ла Скала през 1814 г., шедьовърът на 22-годишния тогава италиански композитор получава заслужена оценка в Театър Елизео в Рим през 1950 г. с режисьор Джанандреа Гавадзени и през 1954 г. в Ла Скала под режисурата на Франко Дзефирели с Мария Калас в главната роля, а маестро Шайи поставя операта отново на Миланска сцена през 1997 г. Завършил обучението си в Цюрих, Париж и Кремона, високо ценен от миланската публика след брилянтното представяне в операта “Идоменей” в Ла Скала през 2019 г., маестро Диего Фазолис получи одобрението на присъстващите, независимо от отделните критики, заглушени от общия ентусиазъм в залата. "Много държах на използването на исторически музикални инструменти в спектакъла, но за съжаление се оказа невъзможно" коментира маестрото. Вечерта отбеляза дебют в Миланския театър на добре познатия в областта на кинoто, театъра и операта режисьор Роберто Андо. Изключителна оценка за внушителния бал с маски във второ действие и решението на Андо да облече всички изпълнители в еднакви костюми. “Със своята гениалност Росини потвърждава, че в любовта царува фантазията” споделя режиьорът. Сценографията на Джани Карлучо ни пренесе в Неапол – със сгради в пастелни цветове, постоянно присъствие на морето на хоризонта, подвижни колички и пързалки, които умело съпровождат и отвеждат от сцената изпълнителите. Аплодисменти за Нана Чеки и нейния избор на костюми от началото на XIX век.
В ролята на Селим имахме удоволствието да видим Алекс Еспозито. Работил с Клаудио Абадо, Мюнг Вун Чунг, Даниеле Гати, известен в Ла Скала в ролята на Лепорело, носител на наградата “Абиати” за 2006 г., италианският бас баритон ни покори с перфектно изпълнение и театрално майсторство. Достигнала световна слава на музикалните сцени, лауреат на конкурса „Опералия“ на Пласидо Доминго в Ла Скала през 2010 г., Роса Феола ни очарова в ролята на Фиорила. Ясен тембър, експресивност, прецизност бяха водещи в изпълнението на сопрана, а бурните овации на публиката бяха напълно заслужени за фантастичното изпълнение на финалната ария “Squallida veste e bruna”. След перфектно изпълнение в “Крадливата сврака” през 2017 г. , тенорът Едгардо Рока ни покори в ролята на Нарчизо. Силнa изява за Джулио Мастрототаро в ролята на меланхоличния Джеронио и Матиа Оливиери, който бе Просдочимо. Двамата изпълнители слязоха от сцената по време на премиерата, смесвайки се с въодушевената публика, а Оливиери коментира: “Представих операта в Инстаграм – подходящ начин за приближаване на младото поколение към шедьоврите на музикалното изкуство”.
Премиерата завърши с бурни аплодисменти за целия звезден състав! 7-те предвидени спектакли на операта засега остават отменени, а Скалата затвори врати за VII-ми път през последните 242 години. За неопределено време, с цел превенция.
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Между 7 и 12 юли 2024 г. в Арбанаси се провежда станалия традиция фестивал за класическа музика Arbanassi Summer Music . Негови артистични директори са контрабасистката Юлита Фъсева и обоистът Димитри Местдаг - артистично семейство от Белгия, което е част от Антверпенския симфоничен оркестър. Вече 14 години Юлита и Димитри успяват да организират..
И тази година в разгара на лятото в София - от 12 до 20 юли - фестивалът "Алегра" ще зарадва своята публика с разнообразие, обхващащо целия спектър на класическата музика - от дует, квартет, октет, до камерен и симфоничен оркестър; от Хайдн, Моцарт и Бетовен до Глазунов, Курт Вайл, Корнголд, Пиацола и Майлс Дейвис За десета поредна година..
Да живееш между Хипократ и Пегас означава да балансираш между реалността и мечтите, между грижата за тялото и храната за душата. Това е живот, изпълнен с емоции, където всяко лечение е акт на любов, а всяка песен - израз на най-дълбоки чувства. Това е животът на човек, който разбира, че истинското изкуство е в сърцевина на човешката същност, и..
" Това, което се случва в ДПС, е нетърпимо ." Тази позиция изрази в интервю за БНР евродепутатът Илхан Кючюк. По думите му, в момента е налице "..
Разпадът в ДПС ще повлияе и на "патериците" им ИТН и "Величие", а индиректно и върху ГЕРБ. Това мнение изказа пред БНР комуникационният експерт..
Не смятам да напускам ДПС . За нов политически проект с мен не е разговаряно. Това заяви пред БНР депутатът от ПГ на ДПС Хамид Хамид и добави:..