Учени: Скоростта на разширяване на Вселената не е еднаква

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Докато анализирали направени с космическия телескоп „Чандра“ снимки на далечни галактични купове, астрономи от Харвардския университет и техни колеги от Германия откриха нови доказателства в подкрепа на хипотезата, че скоростта, с която се разширява Вселената, не е еднаква в отделни нейни участъци, оповести пресслужбата на космическата обсерватория.

„Ако различията действително съществуват, това откритие противоречи на основния принцип на съвременната космология“, заяви астрофизикът Герит Шеленбъргър от Харвардския университет.

В края на миналия век учени установиха, че Вселената се разширява с ускорени темпове. Специалистите днес смятат, че причината за ускореното й разширение е т.нар. тъмна енергия, чието естество е сред големите загадки на съвременната наука.

В съответствие с космологичния принцип на Коперник едни и същи закони на физиката са в сила във всяка произволно избрана точка на Вселената. Затова в един и същ момент Вселената би трябвало да изглежда и да се разширява еднакво, независимо от мястото и посоката на наблюденията.

В началото на този век учени за пръв път откриха признаци, че това може да не отговаря на истината.

През 2006 г. астрономи под ръководството на Жоао Магейжу се натъкнаха на необичайна структура в микровълновото „ехо“ на Големия взрив, която космолозите днес наричат „ос на злото“. Докато изследвали реликтово излъчване, учените констатирали, че енергията му в един участък от Вселената е по-голяма, отколкото в друг участък. Редица специалисти предположиха, че съществуването на подобна аномалия означава, че някои райони на Вселената се разширяват по-бързо от други.

Сега Шеленбъргър и колегите му изследвали много рентгенови излъчвания от 300 случайно подбрани ярки галактични купа и получили нови доказателства, които подкрепят хипотезата за нееднородното разширение на Вселената.

Слави Василев

Слави Василев: Ако Радев се съобрази с исканите промени, ще отрази волята на Пеевски и Борисов

В държавата се води борба за преразпределение на лостовете за влияние между партньорите, които управляваха държавата. Надявам се на изборите да се даде подкрепа на опозиционните партии . Това коментира политическият анализатор Слави Василев в интервю пред БНР, визирайки оставката  на директора на НЗОК,  Булгаргаз, криминално-съдебните,  Митници..

публикувано на 18.04.24 в 14:08
Петя Банкова и Стефан Димитров в съда

Оставиха в ареста бившата шефка на Агенция "Митници" и бизнесмена Стефан Димитров

Бившият директор на Агенция "Митници" Петя Банкова и хасковският бизнесмен Стефан Димитров остават за постоянно в ареста. От трети опит Софийският апелативен съд успя да се произнесе по мерките за неотклонение на двамата.  Определението е окончателно. Очаквайте подробности! Бившата шефка на Агенция "Митници" с ново обвинение – за..

публикувано на 18.04.24 в 13:57

Даниел Лорер: Прокуратурата използва случая с Живко Коцев с предизборна цел

Според депутата от ПП-ДБ Даниел Лорер случаят с доскорошния главен секретар на МВР Живко Коцев бива използван от прокуратурата с предизборна цел. "Българската прокуратура продължава да работи като предизборна платформа. Единственото, което се случва, е тя да се активизира, когато има избори у нас, за да бъдат шокирани българските граждани,..

публикувано на 18.04.24 в 13:52
Корнелия Нинова

Корнелия Нинова дава договора с "Боташ" на КПКОНПИ и европрокуратурата

Отговорните за подписване на договора с турската компания "Боташ" трябва да понесат отговорност. Това заяви лидерът на БСП Корнелия Нинова. От левицата планират докладът да бъде представен утре пред медиите от двамата представители на БСП във Временната комисия за  споразумението  между "Булгаргаз" и турската държавна компания "Боташ" –..

публикувано на 18.04.24 в 13:42

Българската аграрна камара пита: Съществува ли риск за изплащането на "украинската помощ"?

Съществува ли риск за изплащането на т.нар. "украинска помощ" за земеделските стопани в договорения ѝ размер и срокове? Този въпрос задава Българската аграрна камара /БАК/ в писмо до президента, министър-председателя, министъра на земеделието и храните и изпълнителния директор на ДФ "Земеделие".  Повод за тези притеснения е изявлението на..