Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кой е зад волана или как се контролират рискови състояния на водачите

Купуват ли се тестове по Интернет и защо няма обмен на информация за шофьорите с психични разстройства

Снимка: БГНЕС

Кой, как и кога следи за психичното състояние на водачите на МПС и има ли пукнатини в системата, които превръщат рискови състояния на водачите в заплаха за самите тях и за околните? 

Между институциите няма обмен на информация, знае се само броят на психотестовете, през които минават хората с отнети книжки и професионалните водачи, казва в предаването "Хоризонт до обед" Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Според него има пробив в системата за психологически изследвания. Влизайки в Интернет, вие можете 100 лева да си платите и куриерска фирма ще ви донесе такъв тест. Един такъв тест се минава три-четири часа, с лично участие, но системата е пробита и може да се поръча от Интернет.“

Владимир Тодоров  Снимка: БГНЕС

Относно хората с хронични психични заболявания, които се водят на отчет в психодиспансерите, Тодоров отбелязва, че няма връзка и обмен на информация между психодиспансерите, Пътната полиция и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

"Не става дума за това този регистър да е публичен, а определен кръг държавни институции да имат възможност да правят проверки. Никой не иска да има публичен регистър за психичното здраве на хората.“

Едно от решенията за контрол над провежданите психотестове Владимир Тодоров вижда в поставянето на видеонаблюдение в лабораториите, които ги извършват.

Илюстративна снимка  Автор: БГНЕС

На психологическо изследване подлежат няколко категории водачи – професионалните шофьори – на таксита, камиони и автобуси, както и загубилите правоспособност или лишени от правото да управляват МПС заради определени нарушения.

До 2010 година психологическите изследвания са били поверени на ИА „Автомобилна администрация“. След това промяна в законодателството ги прехвърля към  частни медицински центрове, разполагащи с психолог и получили разрешително за това от агенцията.

Проверки се правят редовно, но лабораториите, извършващи такива изследвания в страната, са над 200, уточнява пред "Хоризонт" Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“. Агенцията извършва съвместни проверки с МВР и НАП.

Преди проверка се знае броят на хората, записани в дадена лаборатория за деня. Когато има неявили се, те се отразяват като такива и не им се издават документи, посочи Рановски, който обаче потвърди, че трябва да се търсят начини да се намалят злоупотребите. Видеонаблюдението според него е вариант. Дискусионно по думите му е дали психологическите лаборатории и изследвания трябва да останат във вида, в който са в момента.

„Дали не трябва да бъдат редуцирани, дали броят на лицата, които ще се изследват, трябва да бъде точно този, който е определен сега.“

Бойко Рановски  Снимка: БГНЕС

За лицата, шофирали след като са употребили алкохол или наркотици, или са изгубили правоспособност, няма спор, че трябва да минават през такова изследване и дори да се търсят варианти за изпращане на лечение на част от тях, подчерта Бойко Рановски.

Когато един водач два пъти не издържи теста в психологическа лаборатория, третото му явяване вече е в „Автомобилна администрация“. За 2019 година от 7762 лица, които са били лишени от право да управляват МПС или са изгубили правоспособност, допуснати са били 6968 души, а 795 на първото изследване са получили заключение, че не се допускат, съобщи Бойко Рановски. 

Трябва да има единен регистър на издадените свидетелства – да се знае кой лекар си е поставил подписа под медицинското свидетелство на определено лице, смята Рановски.

Връщане на лабораториите към автошколите, за да има по-строг контрол предлага Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по автомотоподготовка.

„Къде отидоха тези стотици хиляди левове, които Министерството на транспорта даде на един екип от БАН да разработи нова методика за психологическите изследвания“, пита Иванов. 

Йонко Иванов  Снимка: БГНЕСПсихологическите лаборатории продават психологически изследвания, твърди той. Йонко Иванов разказа как многократно е показвал как по телефона може да се купи такова изследване „и никаква реакция от страна на „Автомобилна администрация“.

„Погледнете такситата къде минават – в определени лаборатории. Няма да видите таксиметров шофьор на такси да отиде в случайна психолаборатория“, изтъква Иванов, според когото трябва да се провери къде има по-голям поток.

„Ако се проследи, че в психологическата лаборатория Х за годината има 5 хиляди човека, които са минали и в другата има 50 за годината, ясно е, че там има нещо и нещо се случва“, коментира той. 

Физическата годност на водачите се установява чрез медицински прегледи и заключение от специална комисия за кандидатите с ТЕЛК. Заболяванията, при които се налагат ограничения, са описани в подробен списък с над 70 диагнози и състояния. За шофьорите любители медицинското свидетелство се попълва и издава от личния лекар. Прегледи при специалисти не се изискват, освен ако не е наложително.      

Документът за правоспособност е със срок на годност 10 години и въпросът кой следи за физическата пригодност на шофьорите през цялото това време е напълно основателен. При очните болести например в млада възраст не се получават значими изменения, но при хронични заболявания и с напредването на възрастта нещата се променят, коментира офталмологът д-р Веселин Даскалов.

Наистина 10 години период между 20 и 30 години е нещо, между 30 и 40 е нищо. Между 40 и 50 вече става нещо – тогава започват някои проблеми, особено ако имате и други странични заболявания. 10 години е страшно много за един диабетик. Могат да настъпят много изменения.“

При глаукома централното зрение много често е запазено, но е пациентът няма периферно  зрение и не вижда странично от себе си, когато седне на волана. Има и отпадни части от зрителното поле – места, в които пациентът с глаукома не вижда. Ако например малко дете попадне в тази проблемна зона, той няма да го види, пояснява офталмологът.

Има категорични забрани за придобиване на шофьорска книжка при някои категории пациенти – например при заболявания на очите, при които зрението е под 50% двуочно.

Д-р Валери Първанов Снимка: Александровска болница

Хората с психични заболявания могат да бъдат правоспособни любители шофьори, стига да се лекуват. Медицинското за придобиване на свидетелството за правоуправление се издава от личния лекар, уточнява психиатърът от Александровска болница д-р Валери Първанов. В такива случаи пациентът трябва да се яви пред транспортна лекарска експертна комисия, която да прецени дали състоянието му позволява да седне зад волана. 

Когато се лекуват адекватно, психично болните пациенти имат дълги периоди на ремисия. Затова право да придобиват шофьорска книжка имат пациенти с всякакви психиатрични диагнози, дори и най-тежките като шизофрения например, казва д-р Първанов.

„Шизофренният болен може да направи епизод с налудности, халюцинации и след това 10 години да си води напълно пълноценен живот. След това не е гарантирано, че пак няма да направи нещо подобно.“

Системата за психиатрични грижи не предвижда специално наблюдение на пациентите с шофьорска правоспособност и уведомяване на съответните органи при влошаване на тяхното състояние.

"Има достатъчно стигми за нашите пациенти, за да ги накараме евентуално да не бъдат и шофьори", допълва психиатърът. 

Всички изразени мнения чуйте в звуковите файлове. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Иван Желев

Проф. Иван Желев: Целта на разкола в УПЦ е да се завземат огромни църковни имоти

Не мисля, че има в какво да бъде обвиняван патриарх Даниил за изказването. Той не е направил официално изявление, той  е говорил от амвона в църквата "Св. Иван Рилски" в Перник като глава на БПЦ. Това каза богословът проф. Иван Желев, бивш директор на дирекция „Вероизповедания“ в интервю пред БНР по повод изказването на главата на БПЦ за..

публикувано на 26.08.24 в 18:05

Симеон Ананиев: Красимира Стоянова ще е подложена на много голям натиск

" БДЖ няма да е на печалба . Никога железницата не е била на печалба. Тя косвено е на печалба, защото осигурява мобилност на хората, на бизнеса и оттам държавата печели. Въпросът е друг - че за всяка област ние трябва да имаме някаква разписана програма - с финансиране и отговорности . Докато не стане това, всеки следващ министър ще се снима,..

публикувано на 26.08.24 в 15:37

Владислав Михайлов: ЗНП и БДС са на 99% еднакви, разликата е в произхода на суровината

Киселото мляко и сиренето, с които ще се хранят децата в ясли, детски градини, ученически лагери, училищни столове и лафки, трябва да бъдат със защитени наименования за произход (ЗНП) в ЕС, вместо да отговарят на Българския държавен стандарт (БДС). Това предвиждат изготвени от Министерството на земеделието промени в наредба, регламентираща..

публикувано на 26.08.24 в 10:03

Как да минеш годишния технически преглед с катализатор под наем?

Катализатор с кратък живот от Китай или нов катализатор , но под наем за прегледа. Това е дилемата пред онези собственици на автомобили, които имат притеснения, че не биха минали годишния технически преглед . Министерството на транспорта затегна мерките за изгорелите газове преди месец. Но и започна промяна в наредбата, за да може..

публикувано на 25.08.24 в 20:30

Венцислав Венев: Непрекъснато се говори за туризма като приоритет, но той липсва в дългосрочните стратегии

Днес пред Народния театър "Иван Вазов" започват честванията по повод 129 години от основаването на Българското туристическо движение от видния роден писател и общественик Алеко Константинов .  Те ще продължат в събота и неделя , посочи пред БНР Венцислав Венев, председател на Българския туристически съюз.  "Винаги в последната събота и..

публикувано на 23.08.24 в 11:49

След ЛГБТ поправките: черни списъци с учители, саморазправа, възмущение

Българският хелзинкски комитет намира публикуването от варненската структура на партия "Възраждане" на списъка с учители, подписали писмо в опозиция на последните изменения на Закона за предучилищното и училищно образование, за противозаконно действие, което нарушава основни човешки права на засегнатите. БХК ще предостави правна помощ на хора в..

публикувано на 23.08.24 в 10:21
Арман Бабикян

Арман Бабикян: Пеевски изпусна ДПС и ще се съпротивлява докрай

"Ако вътрешният министър е качествен и не допусне равномерно купуване на гласове, ще бъде ужасно трудно за г-н Пеевски да постави началото на сериозен политически проект . Той изпусна от ръцете си нещо много по-ценно – ДПС." Това мнение изрази пред БНР пиар експертът Арман Бабикян от движението "Ние идваме", бивш депутат. От ключовите..

публикувано на 22.08.24 в 11:04