От днес София има съвсем нова художествена придобивка. Непосредствено до размирния "Триъгълник на властта", в една от преките - „Триадица“, вече се извисява образът на Свети Георги преди битката му със змея. Стенописното изображение, което някои определят като стрийт арт икона, е последният проект на Urban Creatures, с който те отбелязват десетгодишен юбилей. Още докато образите излизаха на бял свят под ръката на Божидар Симеонов - Бозко, успяхме да се срещнем с част от хората, които стоят зад най-новото стенописно бижу на града.
Една история от жълтите павета, разказана на три рибарски столчета и кофа от боя, със солидна стръв за въображението ви - герои, гълъби, шише отрова, много боя и катафалка, но не се плашете.
Ако тръгнете от булевард „Дондуков“ към точната локация „Триадица“ №6, ще се озовете фронтално пред стената. Тя ще изникне пред вас на фона на административни и жилищни сгради, магазини, кафенета, близо до трамвайната линия, под зоркия поглед на две красиви скулптури, запазени на покрива на стара софийска къща. Каменните съседи се нравят на художника Бозко, с когото говорим, докато творбата му е все още в тъмни краски. И в процеса на рисуване, и метафорично изображението се изгражда от тъмно към светло:
"Това е голямата борба".
Тя обаче никога не може да бъде изведена докрай.
"Затова Свети Георги е старец".
Наблюдавайки този старец, няма да разберете дали ще нападне змея, или не:
"Тази битка няма край. Дори не съм сигурен, че ако доброто победи някога, това ще е добро. Няма краен резултат в съществуването".
Божидар търси да приближи рисунката към каноничното изобразително изкуство. Освен че темата го предполага, и образованието му го тласка към това решение:
"Аз съм завършил стенопис и съм учил иконопис. Ако се запознае човек с това, което правя, винаги има заложена някаква иконографска стилистика в моите неща".
Защо сега Свети Георги се явява в центъра на София и защо точно на тази улица? Божидар нарича локацията „претенциозна”, от Urban Creatures се борят с нея три години:
"Имаше доста пречки да се случат нещата".
За Божидар последната година е турбулентна и го кара да се съмнява в бъдещето на цивилизацията:
"Има стресове на много нива. Случват се трусове и в обществен план, и в здравословен. Трудна година".
Тогава да търсим ли надежда и упование в изображението на Божидар? Особено ако шишето с отрова, заседнало в гърлото ни, не се движи нито напред, нито назад:
"Нито искам да разведря живота на някой, нито да го вмрачня. Правя нещо, което е резултат на палитра от усещания в самия мене".
"Божидар работи с подсъзнанието на всеки един човек, който вижда нещото. Той работи с всичките му житейски натрупвания. Моментът на виждане на стената е само спусъкът, който кара тези житейски натрупвания да имат форма. Над 100 различни версии чух за тази стена - от "гърба на Путин" до "Защо не сложихте маргаритки?" и всякакви безумия. Но те са безумия за мен, за тези хора - това са техните неща", допълни и Ясен Гешев, създател на платформата за градско изкуство Urban Creatures.
Фотографът на проекта, Владимир Груев - FREAX, се самоопределя като професионален наблюдател. Впечатлен е от спокойствието, с което екипът се справя с трудностите. Запечатва в две седмици емоции, кондензирали три години. Търси си най-добрите гледни точки, дори ако трябва да ги изрови между две кофи с боклук. Когато вдигне поглед и обектив вижда:
"Супер много труд и време. Като погледна цялото нещо колко е огромно - не ми го побира умът как имаш толкова много търпение да изградиш всеки детайл с такава прецизност".
И понеже освен фотограф, Влади е и танцьор, усеща и движение в стената срещу себе си:
"Тази симпатична лъскава ламя прави цялото нещо още по-приковаващо".
Той следи и реакциите на минувачите в този особено оживен район. Забелязал много увиснали ченета:
"Почти при всеки е подобна реакцията. Всички са позитивно настроени".
"90% от хората се радват, че това нещо се случва тук. Най-много ме радва фактът, че съседите много го ценят. Те ще живеят най-дълго с тази стена и това много ми допада", каза и Ясен. Питаме Владимир дали това не се дължи на предположението, че за изображение на светец малцина биха се изказали негативно. За него от Urban Creatures са проявили едно определено качество:
"Те имат доста смелост да правят икона като стрийт арт".
И все пак за Владимир комбинацията е успешна. Освен това е одобрена и от духовници, защото - както е научил Ясен за десет години:
"Всеки приема града за своя собственост. Има всякакви хора. Хубаво е да направиш консултация с висши духовни лица, за да получиш благословията им. Тя беше много важна, защото след благословията им проектът тръгна, а преди това 3 години буксуваше. Виждам нещо символично в цялото това нещо".
А препятствията никак не са били малки. Не просто, за да нарисуват Свети Георги. Да рисуват на „Триадица” №6 въобще.
В този смисъл стрийт арт фигурата на Свети Георги закриля и собствените си създатели. Готовото му изображение ще има добавена реалност, достъпна през телефона ви. Ако сте на място и следвате инструкциите, с помощта на приложение и снимайки изображението с телефона си, ще чуете музика. Дълбочината на възприятието е подсигурена от Веселин Митев.
"Тя стената си носи музика, но се чудехме коя точно е тази музика".
Американецът Лукас Флорас от години живее в България и се сблъсква с рисунката на път за парка:
„Няма как да не я забележиш”.
Лукас не се нуждае от специфичен контекст, за да я интерпретира, нито знае, че на метри от мястото, на което си говорим, е късноантичната ротонда от началото на четвърти век „Св. Георги”, която се смята за най-старата запазена сграда в София. Признава, че не е особено религиозен. Не претендира, че познава библейските истории в дълбочина, но знае, че:
„Историите са символични, трябва да откриеш смисъла в тях така или иначе. Доброто срещу злото е много двуизмерна интерпретация. Можеш да отидеш отвъд нея. А отивайки отвъд нея, трябва да погледнеш в себе си.”
И това е мисълта, която спохожда Лукас още първия път, когато вижда работата на Божидар:
„Да видим змейовете в собствения си живот, нещата, пред които не се чувстваме комфортно да се изправим. А е много важно да го направим. Такъв змей може да бъде нещо, което не искаш да кажеш, за да не обидиш някого, битката ти за позиция в живота или битката със самия себе си. И е много подходящо, че се случва тази година, когато трябва да се изправим лице в лице с много нови неща и да се вгледаме в същността си. Пандемията направи всичко много ясно. Животът ни няма винаги да е комфортен, сега вече имаме нещо ново, над което да помислим и да преоценим как ще продължим напред”.
Лукас е убеден, че всеки човек може да се изправи срещу страховете си, стига да поиска. Вярва, че това, което вижда, е красиво и би трябвало да бъде оценено високо:
„Много харесвам изображението, защото гърбът на Свети Георги за мен е като част от щит, който поема напрежението на света, а той се запътва към злия змей”.
Чувства се така, сякаш трябва да промени своя живот към по-добро. Определя се като ценител на уличното изкуство. Вижда много страст и желание в артистите в центъра на София.
Такава имаше и у художника, който първоначално трябваше да работи по стената...
Покойният вече Роберт Прох - стенописец и аниматор, си отива едва на 33 години, но вече е оставил незаличима следа в света на графитите далеч отвъд границите на родната Полша. И понеже по радиото също се случват малки магически моменти - запознайте се с Роберт - в запис от 2016-а по повод изложбата му „Да прекрачиш границата” в галерия в Рим.
В него Роберт споделя, че работата на улицата винаги поставя художника в определен контекст, в който артистът трябва да се впише, включително във всички случайности, които могат да го сполетят. Уличните проекти са по-отворени, смята Роберт. Ще бъде запомнен с добро от любителите на изкуството, проверете прекрасните му рисунки онлайн. А ето какво беше планирал той за София:
"Роберт щеше да нарисува един падащ човек", разказа Ясен.
А може ли Свети Георги да е падащ човек?
"За мен Свети Георги е един възрастен човек, който се е изкривил от всичките гърчове, които е виждал в живота, но въпреки това е запазил волята и силата си и донякъде рутинирано подхожда към поредната битка, която знае, че пак ще спечели". А иначе интерпретацията, за която се досеща внезапно Ясен, или №102, както шеговито я определя той, е:
"Защо е с гръб, защото по канон той не трябва да е с гръб? Защото ние сме зад него, защото води народа".
Дали в Свети Георги ще прозрете пълководец, старец, сродник на Шива, падащ или побеждаващ човек, повод за смирение и молитва или призив за битка и зов за самоосмисляне - изборът е ваш.
Направете го като видите стрийт арт иконата и чуете целия репортаж в звуковия файл.
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Между 7 и 12 юли 2024 г. в Арбанаси се провежда станалия традиция фестивал за класическа музика Arbanassi Summer Music . Негови артистични директори са контрабасистката Юлита Фъсева и обоистът Димитри Местдаг - артистично семейство от Белгия, което е част от Антверпенския симфоничен оркестър. Вече 14 години Юлита и Димитри успяват да организират..
И тази година в разгара на лятото в София - от 12 до 20 юли - фестивалът "Алегра" ще зарадва своята публика с разнообразие, обхващащо целия спектър на класическата музика - от дует, квартет, октет, до камерен и симфоничен оркестър; от Хайдн, Моцарт и Бетовен до Глазунов, Курт Вайл, Корнголд, Пиацола и Майлс Дейвис За десета поредна година..
Да живееш между Хипократ и Пегас означава да балансираш между реалността и мечтите, между грижата за тялото и храната за душата. Това е живот, изпълнен с емоции, където всяко лечение е акт на любов, а всяка песен - израз на най-дълбоки чувства. Това е животът на човек, който разбира, че истинското изкуство е в сърцевина на човешката същност, и..
" Това, което се случва в ДПС, е нетърпимо ." Тази позиция изрази в интервю за БНР евродепутатът Илхан Кючюк. По думите му, в момента е налице "..
Високите температури трябва да ни направят особено внимателни към нашето здраве и комфорт. " Топлинният удар е най-често срещан в жегите, поясни за..
Министерството на образованието и науката публикува първото класиране от приема за гимназии след 7. клас. Проверката става в системата..