„Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна – аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но, едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече.
В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ „Хемус“, за 1 милиард за пътя Ботевград – Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - „Автомагистрали ЕАД“, да има и най-малката възможност да го свърши само. Във всички тези договори „Автомагистрали ЕАД“ е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо – аз мога само да гадая“, коментира Гроздан Караджов в предаването „Неделя 150“.
Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически, уточни Караджов.
„Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата – в единия от случаите: когато са унищожаеми. Огромни рискове. Рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми, не са за пренебрегване“, заяви Гроздан Караджов.
„Може с години да се забави АМ „Хемус“ и пътят Ботевград – София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично.“
Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание, категоричен е Гроздан Караджов.
„Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове“, посочи още Караджов.
Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение, поясни министърът на регионалното развитие.
„Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно.“
Пътната мрежа е в ужасно състояние, отбеляза още министър Караджов, споменавайки „пътища, които над 20 години не са пипани“.
„Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача – 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме.“
2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища, уточни регионалният министър.
„Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство.“
Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе – Велико Търново и да започне реалното строителство, смята той.
Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле, съобщи Гроздан Караджов.
„Основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.“
По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното – близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.
Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а „държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.2025 година може да се окаже сред важните за една нова сфера от бизнеса - търсенето на редки метали в астероидите. Нямаше да обърнем внимание на тази тема, ако и в България за първи път тя не беше поставена на студенти от Физическия факултет на Софийския университет. В резултат на това там вече има и написана дипломна работа по космическо..
Хората в Ловешко очакват през новата година да нямат проблеми с тока. За тях в момента това е най-важното, след като някои посрещнаха Новата 2025 г. без ток и на студено. Падналият сняг прекъсна електрозахранването на много места в областта. Освен местните жители, потърпевши бяха и много туристи, изпълнили хотелите, къщите за гости и ресторантите в..
Бавният туризъм е алтернативата на масовото тичане по туристически обекти и забързания живот . Това е цялостна концепция за пълноценна почивка, лишена от динамиката и стреса на масовия туризъм чрез забавяне на темпото и наслаждаване на малките удоволствия, избягвайки големите курорти. Тази идея у нас прави своите първи стъпки , посочи пред БНР..
Цената на земеделската земя в България се понижава. Това заяви пред Евгений Орашъков, председател на Българската асоциация на собствениците на земеделски земи. Той уточни, че това са данни от техните наблюдения на пазара, а официалната статистика за 2024 г. предстои да излезе. "Колко точно е понижението - трудно може да се обобщи. На места..
1007 са мъртвите птици след новогодишната нощ в Копривщица . Това съобщи за БНР Христина Клисурова от спасителния център на "Зелени Балкани". 31 са пострадалите живи птици, открити от доброволци, като над 50% от тях са с трайни увреждания и няма да могат да бъдат върнати в природата , уточни тя. Според аутопсията, става дума за..
Служебният кабинет предлага до края на март да е в сила законът за извършване на разходите и събиране на приходите, който трябва да замени редовен бюджет. Това става ясно от публикувания на сайта на Народното събрание законопроект, показа проверка на БНР. В него се уреждат приоритетите при плащанията от държавната хазна, както вече бе анонсирано от..
"За" или "против" европейските регулации на изкуственият интелект? Това като че ли е малко закъснял дебат на фона на действащото законодателство в ЕС. Бизнесът предупреждава – законодателството може да доведе до отлив на знаещи и хора от Европа в полза на САЩ и Китай . Може ли Европа да има изкуствен интелект при наличие на зелени политики в..
Наскоро във Враца отвори врати първата по рода си у нас кафе-книжарница с кауза . Там има над 20 хиляди заглавия - както нови, така и антикварни..
Полезното за държавата е да се сформира редовно правителство. Тепърва ще разбираме какво означава Шенген на всички нива. Това мнение изрази пред..
Най-правилното правителство би било мандатоносителят ГЕРБ да си поеме изцяло отговорността за поразиите, които са направили до момента , и да си..