Една от емблемите на Велико Търново – Стамболовият мост, се руши. 100-годишният експлоатационен срок на съоръжението, което е построено през 1892 година от австрийска фирма, отдавна е минал. Проблемът с моста е сериозен, предстои да бъде обследван, признават от Община Велико Търново. Мостът е занемарен и опасен, коментират гражданите. Непрекъснато е обект на негативни коментари в социалните мрежи заради ръждясалите парапети, дупки и места с пропадания.
Стамболовият мост е емблематичен за историческата и духовната ни столица. Съоръжението води към паметника на царете от династията на Асеневци и художествената галерия, той е най-прекият пешеходен път към Великотърновския университет и любимо място на великотърновци и туристите, защото от него се разкрива най-красивата панорама към стария град. През лятото в района се провеждат десетки културни прояви на открито.
Стамболовият мост във Велико Търново е първата крупна проява на модерното европейско мостостроене в България, а като свободна висяща безподпорна конструкция е едно от най-важните постижения на Балканите. Съоръжението е построено през 1892 година от австрийската фирма за метални леярски изделия „Рудолф Филип Вагнер“. 100-годишният експлоатационен срок, даден от строителя, отдавна е изтекъл. Мостът е в критично и аварийно състояние, заяви заместник-кметът по ТСУ в Община Велико Търново проф. Георги Камарашев:
„Преди доста години е правено обследване на моста и той е квалифициран като рисков. В тези времена е забранено преминаването на автомобили. Вече той е ограничен само за пешеходци. Поддържането на това съоръжение е изключително скъпо. В момента имаме заделени средства за, нека да го кажа, освежаване на парапетите и частта, по която се преминава. Обаче отдолу основите на моста не са ремонтирани от неговата направа“.
През миналата година инициатива за обследване и ремонт на моста и влизане в контакт с австрийската строителна фирма започна сдружението „Велико Търново – историческа и духовна столица“. Търсени бяха контакти и с австрийския посланик. Алпинисти направиха снимки на основите, които показаха много сериозни конструктивни промени, видими с просто око. Влезе се в контакти с русенска фирма, която да направи обследване на метала в основите. Инициативата на сдружението да се започне кампания за ремонт на моста беше спряна от Община Велико Търново с довода, че местната власт ще се оправя със съоръжението.
Досега видими резултат няма, признава заместник-кметът проф. Камарашев:
„Ще трябва Общината да поканим фирма, която е специализирана в обследването на такива конструкции, не е изключено да се обърнем и към фирмата, която е построила моста. Това ще струва доста пари и трябва специалисти да си кажат мнението какво трябва да се направи на моста и тогава ще се търсят необходимите финансови средства той да бъде укрепен и да продължи да стои на мястото си във Велико Търново. Вече все по-трудно е да се намерят фирми, които да имат компетенция в такива конструкции като този мост, който е строен много отдавна. Общината не е оттеглила, разбира се, подкрепата си за поддръжката на това мостово съоръжение и ние ще направим всичко възможно той да бъде укрепен, да бъде възстановена неговата здравина, както е била при построяването“.
Тепърва ще се търси фирма, която с пясъкоструйки да почисти ръждясалия парапет на Стамболовия мост, а преди това ще се възлага изрязването на всички катинари и автомобилни бутала, които висят по него, заключени от влюбени. Това ще стане още тази година, ангажира се заместник-кметът по ТСУ, но не посочи времеви срок за обследването на конструкцията на рисковия вече емблематичен за старопрестолния град мост.
Репортажа на Здравка Маслянкова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Снимки: Здравка Маслянкова
В четвъртък, 18 юли, започва първият етап от цялостната реконструкция на ул. "Опълченска" от кръстовището с бул. "Сливница" до бул. "Тодор Александров", съобщиха от Столичната община. Във връзка с ремонта се въвеждат промени в организацията на движение, които ще важат до 14 септември. Движението ще се осъществява само в едното платно. Променя се..
Министърът на регионалното развитие инж. Виолета Коритарова призова строителния бранш с тежка техника да се включи в борбата с пожарите в различните региони на страната. Всички структури в състава на министерството също са в готовност за реакция. Цялата техника на държавното дружество "Автомагистрали" ще се включи в спасителните дейности...
"Български пощи" ще могат да обменят безплатно до 10 хиляди лева на ден след влизането на България в еврозоната. Служебното правителство възложи на държавното дружество да извършва услугата. Дружеството ще обменя безплатно банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс в размер до 1000 лв. на ден на човек. За суми от 1000 до 10 000 лв...
От днес може да се получи Квалифициран електронен подпис по куриер до адрес. Услугата е без аналог у нас и в Европа и е възможна чрез Борика. До момента беше задължително явяване в офис, а вече идентификацията може да стане онлайн. Става въпрос за подписа на хардуерен носител като клиентът получава флашката до посочен адрес. Новата услуга става възможна..
Според икономиста доц. Григор Сарийски има основания да се смята, че идеологът на партия "Величие" Ивелин Михайлов се занимава с банкова дейност без лиценз, събирайки заеми от различни хора във връзка с изградения в село Неофит Рилски комплекс "Исторически парк" и така е ощетил бюджета: "По-големият проблем не е толкова, че са ощетявани държавни..
Движението на влакове между село Михайлово и Стара Загора продължава да бъде спряно заради разразилия се по-рано пожар по протежението на железопътната линия. Няма опасност за населените места в близост. Пожар между Калояновец, Арнаутито и Михайлово спря придвижването на влакове Екипи на пожарната гасят запалили се сухи треви и храсти на фронт..
Десетки пожари все още горят на различни места в страната. Повечето вече са локализирани и под контрол. Най-тежка тежката е обстановка в ямболската община Болярово, където огънят погълна къщи в село Воден. Екипи от Турция се включват в борбата с пожарите в община Болярово Човешки жертви няма, но хората са в шок. Голяма част от ямболското..
Ако е възможно да се излезе от олигархичната машина, в която България е потънала до шия, единственият начин, познат от античността, е..
Няма увеличение на натовареността на работа на фериботния терминал за тежкотоварни автомобили край Силистра, след началото на ремонта на Дунав мост...
От година на година лятото в Силистренско става все по-горещо, а зимите все по-меки. Последно Дунава е замръзвал през 2017-та година, а жегите при..