Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мадам Бътерфлай на Дзефирели на 100-то издание на Арена ди Верона

10
Снимка: Ennevi Foto

“Мадам Бътерфлай“ е творба, в която тази престижна сцена още помни триумфалните изяви на Райна Кабаиванска, а музикалната критика пише: “Ръцете на Райна Кабаиванска, подобно на ръцете на Карла Фрачи, до днес ни очароват, дори и на разстоянието на Арената..." Дебютът на българската оперна дива в най-прочутия в света античен театър е през 1970 г. в “Манон Леско“, а прощалният й спектакъл е именно “Мадам Бътерфлай“ през 1997 г. под диригентството на Даниел Орен. Кадри от него можете да видите в документалния филм “Школата Кабаиванска“. На финалните аплодисменти Райна Кабаиванска вдига ръка към небето и казва: “Посвещавам го на теб, Мария“. Така най-голямата интерпретаторка на Чо Чо Сан на своето време се разделя с коронната си роля, с почит към предишната кралица – оперната легенда Мария Калас, 100-годишнината от рождението на която отбелязва целият оперен свят през 2023. За това си мислех във втората септемврийска вечер, докато маестро Даниел Орен излизаше на сцената, съпровождан от овациите на публиката.

Да гледаш и слушаш спектакъл под диригентството на Даниел Орен е специално изживяване! Говорили сме и друг път за това, но сега имах възможност да го преживея лично на живо. Когато вдигна ръце и подаде много бързо темпо, най-напред си казах: “Олеле, оркестърът дали ще издържи? Какво ще стане сега?“ Когато това се случва у нас, си представям как кочияшът удря с камшика, конете се затичват бясно и със свито сърце очаквам каретата всеки момент да се прекатури. Но тук маестро Даниел Орен така майсторски изгради цялата музикална тъкан – завладяващо в разтърсващите моменти и филигранно в затрогващите, така майсторски водеше всички музиканти – солисти, хор и оркестър, че да ни накарат наистина да повярваме във всичко, което преживяват на сцената, а не е ли тъкмо това целта на изкуството – съпреживяването?! И когато той пее заедно с оркестъра, подскача или извиква, това не пречи и не дразни публиката, а напротив – усилва съпреживяването през емоциите на един творец, който гори в изкуството си.  
 
В ролята на Чо Чо Сан успешен дебют на Арена ди Верона осъществи литовският сопран Асмик Григорян, носителка на приза “Певица на годината“ за дебютния си албум “
Dissonance“ в наградите Opus Klassik 2023, които предстои да бъдат връчени на церемонии в Берлин на 7-и и 8-и октомври.  Тя също беше завладяваща – и вокално, и артистично. И заслужено – аз много вярвам в преценката на публиката, за маестро Даниел Орен и за Асмик Григорян бяха най-бурните аплодисменти. Достойно й партнираха Пиеро Прети в ролята на Пинкертон, Eлена Дзилио като Сузуки и младият баритон Геворг Хакобян, който също направи своя успешен дебют на 100-то юбилейно издание на оперния фестивал на Арена ди Верона.
 
Досега говорих за музиката. Време е да кажа, че освен 100-годишнината от рождението на оперната дива Мария Калас, Арена ди Верона чества и 100-годишнината от рождението на великия италиански режисьор Франко Дзефирели. “Мадам Бътерфлай“ е една от неговите продукции, заедно с “Кармен“ и “Травиата“, които бяха пресъздадени на 100-то издание на фестивала и аз бях щастлива да гледам този красив класически спектакъл от 2004 г. Както в “Тоска“ на Уго де Ана, той също поставя фокуса върху човешките взаимоотношения и драмата на главната героиня, а мащабната сцена на Арена ди Верона и тук е изпълнена визуално, без картината да е бутафорна или бъбрива. Прекрасни са костюмите на японската художничка, носителка на Оскар Еми Вада, а Дзефирели така майсторски кинематографично изгражда действието, че постановката е достатъчно динамична и за днешното забързано време. Под палката на маестро Даниел Орен и с добър състав солисти се гледа на един дъх, вълнува и завладява зрителя. Щастлива съм, че бях там! Чувствах магията на Арена ди Верона.
 
Фондация Арена ди Верона вече обяви програмата на 101-то издание на оперния фестивал – от 8-и юни до 7-и септември 2024 г., което ще бъде под знака на 100-годишнината от смъртта на Пучини. Фестивалът ще започне със спектакли на “Турандот“ – постановка на Франко Дзефирели. Отново ще се играе Аида на Стефано Пода, с която беше открито 100-то издание. Следват “Севилският бръснар“ на Уго де Ана, “Кармен“ на Дзефирели, “Бохеми“, за която предстои да бъде обявена още информация, “Тоска“ на Уго де Ана, възстановка на “Аида“ от 1913 г. на Джанфранко де Бозио и още няколко специални вечери – с Роберто Боле и приятели, “Испанска вечер“ с Пласидо Доминго, изпълнение на 9 симфония на Бетовен, на “Кармина Бурана“ на Карл Орф и гостуване на Тeatro Romano di Verona със “Зорба Гъркът“. Имате възможност да планирате отрано своето музикално пътешествиеза лятото на 2024 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Олга Дойкова

Отзвук от "Музикант на годината 2023": Приз "Олга Камбурова" за цигуларката Олга Дойкова

В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..

публикувано на 12.07.24 в 21:07
Момент от протест на културни дейци срещу недостатъчното финансиране на сектора от държавния бюджет

ПВУ - глътка въздух за творците

Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..

публикувано на 12.07.24 в 11:09
Проф. Саша Попов

Спомен за големия музикант Саша Попов

На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело.  Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..

публикувано на 11.07.24 в 14:22

Джаз и арт в троянското село Орешак

В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..

публикувано на 11.07.24 в 08:10

Arbanassi Summer Music оглася църквите музеи на Арбанаси

Между 7 и 12 юли 2024 г. в Арбанаси се провежда станалия традиция фестивал за класическа музика  Arbanassi Summer Music . Негови артистични директори са контрабасистката Юлита Фъсева и обоистът Димитри Местдаг - артистично семейство от Белгия, което е част от Антверпенския симфоничен оркестър.  Вече 14 години Юлита и Димитри успяват да организират..

публикувано на 10.07.24 в 20:11

Фестивал и академия Allegra - лятна музикална енергия за София

И тази година в разгара на лятото в София - от 12 до 20 юли - фестивалът "Алегра" ще зарадва своята публика с разнообразие, обхващащо целия спектър на класическата музика - от дует, квартет, октет, до камерен и симфоничен оркестър; от Хайдн, Моцарт и Бетовен до Глазунов, Курт Вайл, Корнголд, Пиацола и Майлс Дейвис За десета поредна година..

публикувано на 10.07.24 в 19:53
Д-р Джина Дундова-Панчева

Д-р Джина Дундова-Панчева - жената, която лекува и вдъхновява едновременно

Да живееш между Хипократ и Пегас означава да балансираш между реалността и мечтите, между грижата за тялото и храната за душата. Това е живот, изпълнен с емоции, където всяко лечение е акт на любов, а всяка песен - израз на най-дълбоки чувства. Това е животът на човек, който разбира, че истинското изкуство е в сърцевина на човешката същност, и..

публикувано на 10.07.24 в 16:26