На празника на музиката трупата на Софийската национална опера създаде истински музикален празник на фестивала "Кьонигсвинкел".
Това е името на областта около стария баварски град Фюсен, която обхваща общините Пфронтен и Швангау. В тях се намират няколко двореца, възстановени или построени от династията Вителсбах, най-прочутият от които е приказният замък Нойшванщайн. Разположени сред много красиви природни картини – внушителни алпийски хълмове и дълбоки планински езера, те привличат огромно количество туристи, запленени от романтичната съдба на "приказния крал" или "лудия крал" Лудвиг II – могъщият покровител на гениалния германски композитор Рихард Вагнер.
Лудвиг II не успява да види построен мечтания си оперен театър, но през 1999 г. по оригиналните проекти, в осъвременен вид, на брега на езерото Форгензее, точно срещу приказния замък е построен Фестшпилхаус Нойшванщайн. В него ежегодно се представя мюзикъл, който разказва вълнуващата и трагична съдба на владетеля.
През 2015 г. трупата на Софийската национална опера изпълни за първи път вагнерови опери в този театър. Тя представи пред германската публика и вагнерианци от цял свят първата българска постановка на акад. Пламен Карталов на цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга". Успехът беше толкова голям, че кметството на Фюсен си постави за цел да бъде създаден класически музикален фестивал. И ето – тази година Националният ни оперен театър гостува отново с два спектакъла на "Валкюра", в новата постановка на втората опера от тетралогията.
Когато вече си постигнал успех, предизвикателството е още по-голямо, защото публиката има очаквания, а в тази публика има големи ценители и познавачи, които са проследили десетки вагнерови постановки. С голяма радост мога да кажа, че Софийската опера отговори на тези очаквания. Гледах и слушах спектакъл на световно ниво, а 10-минутните финални аплодисменти, съпроводени с тропане с крака и викове "Браво!", както и щастливите лица на хората, ми доказаха, че те споделят моята висока оценка.
"Беше толкова вълнуващо! Отдавна не съм гледал толкова добра "Валкюра"! Познавате продукциите по света и особено в Германия. Ние сме много щастливи да имаме такава постановка тук, защото имахме възможността наистина да гледаме Вагнер, не някакви идеи на някакъв режисьор, който има идеи за всичко, но не и за Вагнер. Пламен Карталов познава действието, либретото, партитурата и ги пресъздава на сцената, така че аз имах възможност да слушам музиката – отлични певци и оркестър! Бях в София през 2015 г. на първата постановка на Пръстена. Качеството на изпълнението е нараснало толкова много оттогава", каза Томас Краков – 14 години президент на Вагнеровото общество в Лайпциг, който специално дойде да поздрави певците-артисти и маестро Пламен Карталов на сцената.
Микрофонът на БНР съхрани и първата реакция на режисьора и директор на Националния ни оперен театър акад. Пламен Карталов след спектакъла.
РК: Как се чувствате, Маестро? Щастлив ли сте?
ПлК: "След вълнението идва и един момент на удовлетворение. Наистина много съм щастлив! Колегите направиха всичко, което можеха да дадат от себе си и публиката е тази, която дава последната оценка. Тропане на крака, викане "Браво!", няколко пъти връщане за аплодисменти – това е нашият труд, който е оценен и признат!"
РК: Какви бяха най-големите предизвикателства този път, когато се завръщате на тази сцена?
ПлК: “Софийската опера има име. През 2015 г. имахме един силен старт и след признанието, което Софийската опера получи с целия “Пръстен на нибелунга, предизвикателствата са вече да направим нещо по-добро, една крачка напред. Аз създадох нова постановка, тъй като не можеше въобще да мислим отново да гостуваме със старата. Това ми даде основание към “Валкюра“ да направя и останалите три опери - за София и за гастроли извън страната.
РК: Коя е следващата опера, която виждате на сцената във Фюсен?
ПлК: На тази сцена виждам да покажем целия “Пръстен“, защото той е правен за нея и се надявам, че това ще се случи много скоро!“
Целият разговор чуйте в звуковия файл.
Междувременно предстои още един спектакъл на “Валкюра“ утре от 16.00 ч. На добър час!
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Между 7 и 12 юли 2024 г. в Арбанаси се провежда станалия традиция фестивал за класическа музика Arbanassi Summer Music . Негови артистични директори са контрабасистката Юлита Фъсева и обоистът Димитри Местдаг - артистично семейство от Белгия, което е част от Антверпенския симфоничен оркестър. Вече 14 години Юлита и Димитри успяват да организират..
И тази година в разгара на лятото в София - от 12 до 20 юли - фестивалът "Алегра" ще зарадва своята публика с разнообразие, обхващащо целия спектър на класическата музика - от дует, квартет, октет, до камерен и симфоничен оркестър; от Хайдн, Моцарт и Бетовен до Глазунов, Курт Вайл, Корнголд, Пиацола и Майлс Дейвис За десета поредна година..
Да живееш между Хипократ и Пегас означава да балансираш между реалността и мечтите, между грижата за тялото и храната за душата. Това е живот, изпълнен с емоции, където всяко лечение е акт на любов, а всяка песен - израз на най-дълбоки чувства. Това е животът на човек, който разбира, че истинското изкуство е в сърцевина на човешката същност, и..
" Това, което се случва в ДПС, е нетърпимо ." Тази позиция изрази в интервю за БНР евродепутатът Илхан Кючюк. По думите му, в момента е налице "..
"Доган, колкото и да е ненавиждан, колкото и да е един потаен политик - стои винаги зад кулисите, успя все пак да обедини турската общност около себе си...
Разпадът в ДПС ще повлияе и на "патериците" им ИТН и "Величие", а индиректно и върху ГЕРБ. Това мнение изказа пред БНР комуникационният експерт..