Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тома Белев: Не може да оставим Витоша на волята на един собственик

Защо не работи Симеоновският лифт? Проблемите са трупани с десетилетия

Ян Калчев, "Витоша ски": Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация

| Анализ
Снимка: БГНЕС

Симеоновският лифт неочаквано спря да работи в последните дни на миналата година. Кметът на София Васил Терзиев разпореди на кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков да провери обстоятелствата около спирането му и да уведоми главния архитект на София. 

Въпреки че Терзиев обеща да осигури допълнителен брой автобуси, придвижването си остава проблемно. Репортерска проверка на БНР установи, че желаещите да посетят планината са много, а по пътя към "Алеко" има километри паркирани коли. Затова шофьорите трудно се разминават.

„Трафикът нагоре се засилва. Образуват се опашки“.

„Получава се задръстване. Има проблем“.

Проверка на Столичната община

Пътуването може да се осъществи и с автобусна линия № 66.

„Страхотна идея е, че има градски транспорт до Витоша. Бяхме свидетели как заради коли два автобуса не могат да се разминат.“

„Преди сме идвали с лифта да караме тук и е много по-лесно, отколкото с автобуса. Сега ни отне доста повече време. Но автобусът е добра алтернатива в момента“.

„Единият автобус беше напълно запълнен и доста хора не успяха да се качат. Трябваше да изчакат. С лифта ще е по-добре за доста голям процент от хората“.

„Трябва да има лифт. Много са колите. Проблем е“.

„С лифта е по-добре, защото няма място за голям брой коли, които да паркират“.

Шофьорите трябва да бъдат внимателни, когато пътуват по пътя към "Алеко“, предупреди журналистът Александър Ников. 


Симеоновският лифт не работи, защото е в пореден ремонт, съобщи в предаването "Хоризонт до обед" Ян Калчев, изпълнителен директор на "Витоша ски“.

"Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация. То е на повече от 40 години, като имате предвид, че може би е най-новото, заедно с "Витошко лале“.

Един от двигателите беше свален за ремонт. Тези дни ще го върнем обратно, но ще трябва да се направи и нова синхронизация между двигателите. Не мога да отговоря за колко време би могла да се случи тя".

Калчев не пожела да се ангажира със срокове кога съоръжението ще заработи отново. 

"Отдавна говорим за рискове при експлоатацията на тези съоръжения. Това е същественото, за което трябва да се води дебат. Нашите деца пораснаха в това безвремие. 20 години нищо не се предприема, за да бъдат подменени". 

За да се случи промяна, значение имат Планът за управление и Законът за горите, който забранява определени действия, посочи Калчев. 

"През последните години ние извървяхме път със Столичната община. Нещата бяха задвижени. Стигнахме дори до инвестиционно намерение, което трябваше да бъде отправено към МОСВ. Трябва обаче да бъде учредено право на сервитут.Как ще го учредим? Това са общински земи, горски фонд, а голяма част са върнати на собствениците им".

Карат ни да възстановим едно невъзстановимо съоръжение, заяви той и напомни, че там е имало смъртен случай през 70-те години.

Калчев изрази съмнения относно подготвеността на хората, които трябва да се седнат и да дискутират бъдещето на това съоръжение.

"Много често има смяна на управление на общини, на комисии, на правителства. Имам известни съмнения доколко тези хора са информирани за проблема".

Той посочи, че на комисията, която е изпратена, за да извърши проверка, са предоставени всички необходими документи и информация. 

Цялото интервю на Валерия Николова с Ян Калчев може да чуете в звуковия файл. 

Природозащитникът Тома Белев в БНР
Тома Белев, бивш заместник-министър на околната среда и водите и бивш директор на Природен парк "Витоша“, отбеляза, че е пътищата за "Алеко“ и за "Златните мостове“ са горски. 
"Не са част от националната или общинската пътна мрежа. 

Сега могат да се правят само поддържащи ремонти, тъй като пътищата са горски и нямат подробен устройствен план".

Необходимо е да се разработи такъв и да бъде одобрен от Столична община, разясни Белев.

"Тези пътища да станат общински с решение на Министерски съвет". 

Трябва всички възможни начини за достъп до планината да съществуват, заяви той.

"Невъзможно  е да се спре достъпът до планината с моторни превозни средства. Има хора, които не могат да се качат по друг начин. Но може да го регламентираме. Може да изчистим места за паркиране и да се допускат такива, които нямат друг начин – ученици, хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, майки с колички. Трябва да развием градския транспорт на Витоша, както и да възстановим лифтовете. 

Собственикът на съоръженията, в лицето на "Витоша ски“, явно няма интерес. Съоръженията са опасни, дори когато са спрени".

Столична община трябва да предприеме стъпки - или да задължи собственика да ги възстанови, или да ги изкупи, ако той няма желание да ги поддържа, смята Тома Белев. 

"Не може да оставим планината Витоша на волята на един собственик и на безхаберието на общината. Кметът трябва да предприеме стъпките".

Цялото интервю на Валерия Николова с Тома Белев може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Плевен: Някои вече не помнят какво е да имаш редовно вода

Все повече домакинства вече не си спомнят какво е да имаш редовно вода. Затова днес министрите на регионалното развитие и благоустройството - инж. Виолета Коритарова, и на околната среда - Петър Димитров, се срещат в МРРБ с областния управител на Плевен Николай Абрашев и кмета на града Валентин Христов.  Петър Димитров и Виолета Коритарова ще..

публикувано на 07.11.24 в 10:46

Във Вълчедръм не искат перки. Събрали са подписи за референдум

Жители на Вълчедръм се събраха, за да потвърдят искането си за местен референдум относно изграждането на ветрогенераторен парк в местността Златията. Събрани са над 700 подписа. Общинският съвет отказа референдум . Областният управител върна решението за преразглеждане , а заседанието е друга седмица.   В края на март инвеститор поиска да..

публикувано на 07.11.24 в 08:50
Стефан Манов

Стефан Манов: В над 50% от СИК преброяването на гласовете не е по указанията на ЦИК

След най-тъмните избори в най-новата история - април 2023 г., сега имаме разлика в отчетените гласове. Дори в решението на ЦИК контролите не се връзват . Това заяви пред БНР Стефан Манов от Обществения съвет към ЦИК. Притеснителни са системните дефицити в изборната практика , смята той. Общественият съвет към ЦИК със становище за..

публикувано на 06.11.24 в 10:04
Исторически парк

Доц. Велислава Петрова: Още не сме осъзнали какво беше построено като исторически наследства

" Още не сме осъзнали какво се случи на този фронт и какво беше построено като исторически наследства ". Това заяви пред БНР доц. Велислава Петрова от Софийския университет "Св. Климент Охридски" преди днешната дискусия във Факултета по журналистика и масова комуникация за явлението "Исторически парк". "Тази връзка между политика и популярна..

публикувано на 06.11.24 в 09:50

Туризмът след бедствието във Валенсия

Туристите, които са записали екскурзии до Валенсия, не се отказват от пътуването си въпреки първоначалните притеснения след наводнението в областта . Това заяви в интервю за БНР Кирил Стамов - управител на туроператорска фирма, която води туристи от България в Испания и има туристически програми за Валенсия.  "Въпреки настоящата ситуация във..

публикувано на 05.11.24 в 11:36

Разбират ли в София какво означава влакът за Кардам?

През октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в..

публикувано на 05.11.24 в 10:45

Пациентска асоциация настоява за спешни действия при ревматичните заболявания

Асоциацията на пациентите, активни в здравеопазването, организира събитие под надслов " Без време за чакане. Спешни действия за ревматичните пациенти в България ".  Пред БНР председателят на Асоциацията Анета Драганова подчерта, че вече 14 години работят по тези теми.  " Ние сме постигнали ранна диагностика и благодарение на нея има все пак..

публикувано на 05.11.24 в 10:13