Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Китай заплаши Европейския съюз с търговска война

| Репортаж
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ако следите мачовете от Европейското първенство по футбол, със сигурност Ви е направило впечатление, че сред основните спонсори са много китайски компании. Например производител на електромобили. 

"Сигурни сме, че до 2030 година ще оглавим европейския пазар по продажби", убеден е шефът на компанията за Европа. Създадена едва през 2003 година, тя вече е гигант на китайския пазар, където измести най-големия производител от Германия. А сега го измести и като основен спонсор на европейското ... в родната му Германия.

Не без натиск от германската автомобилна индустрия, от началото на следващия месец ЕС въвежда временни тарифи в размер между 26 и 48 процента за различните производители на електрически автомобили от Китай, след като вече има действаща 10-процентна тарифа за всичките. А Китай на свой ред заплаши Европейския съюз с търговска война.

Решението на Брюксел е сериозен удар върху китайската икономика. То идва след разследване на Европейската комисия, според което Пекин субсидира прекомерно автомобилната си индустрия с данъчни облекчения и евтини заеми.

Какво означава това? И как би могъл да отвърне Китай на Европа? Какво е мястото на този търговски спор в сложната геополитическа ситуация?

Нито на Европа, нито на Съединените щати или Китай се нуждаят от търговска война - това е краткият отговор на всички, които следят автомобилната индустрия отблизо. И тук идва голямото НО“ - Брюксел, Вашингтон и Пекин играят една и съща игра, но по различни правила.

 За Ван Цзъчън, изследовател впекинския Център за Китай и глобализацията и бивш кореспондент на китайска медия в Брюксел, обяснението е точно и ясно:

"Доста дълго време китайските автомобилни производители не бяха особено добри в занаята, затова вътрешният пазар беше доминиран от производители от Япония, Южна Корея, Съединените щати и Европа. През последните няколко години обаче - вече в епохата на климатичните промени и съответно разцвета на електрическите автомобили - китайските комунисти напреднаха много в научната и развойната дейност. И като по чудо някак успяха да се развият и да се превърнат в един от най-големите производители. Това беше изненада дори за Китай. Правителството им прозря много по-рано от останалия свят важността на производството на електромобили за нисковъглеродната икономика. Освен това Китай е огромна държава. Говорим за милиард и половина души население и за втората по големина икономика в света. Мащабът има значение."

  "Чудото" се оказват правителствените субсидии.

"От есента Европейската комисия проучва въпроса и откри, че китайското правителство субсидира произведените в страната електромобили по цялата верига на производството и доставките - като започнем от субсидии за производителите на батерии за електрическите автомобили; компаниите, които се занимават с научна и развойна дейност и дори за транспортните фирми, които осигуряват доставките от Китай до Европейския съюз. Според Европейската комисия делът на китайските електромобили на европейския пазар е нараснал от 3,9% през 2020 година до 25 на сто. Виждате, че в момента има огромен дял от пазара, който принадлежи на китайските производители", отбелязва Клаудия Шмукер от Германското дружество за външна политика. 

Разбира се, Берлин е сред най-засегнатите от агресивното навлизане на китайски електромобили на пазара, които са по-евтини от европейските. А произведени ли са по-екологично? 

На този въпрос никой не успя да ми отговори, но Филип Лаусберг от брюкселския мозъчен тръст Център за европейска политика подозира, че дори е да не е толкова зеленокитайското производство, то не изостава на светлинни години от европейското:

"Китай следва тази политика вече близо 20 години. И превърна производството на електрически автомобили в стратегическа индустрия, която е много силно зависима от правителствените субсидии.  Автомобилната индустрия е една от най-мощните и най-важните в Европа. Опасността за нейната стабилност означава заплаха за много работни места и важни вериги на стойността в производствените процеси. Напълно нормално е, че Брюксел реагира."

 Вносът на електрически автомобили на по-ниски цени представлява "ясно предвидима и непосредствена вреда" за европейските производители, е заключението на Брюксел. Затова след разследване - на различните компании ще се наложат различни по размер мита. Размерът ще зависи от готовността на съответната фирма да съдейства на разследването. 

Във Вашингтон действаха различно:

"Президентът Байдън обяви, че ще наложи мита от 100% върху китайските електромобили, допълнително към вече съществуващите 25%. Това не са тарифи, наложени вследствие на разследване, а превантивна мярка срещу китайския внос в Съединените щати. Има много голяма разлика между двата вида тарифи."

"Съединените щати не са единствени. Турция въведе допълнителна тарифа от 40% върху вече съществуващите 10 на сто. Бразилия наложи 18% тарифа, а Индия - 70%. В Европейския съюз засега тарифата е 10 на сто. Виждате, че и много други държави защитават пазарите си. Много е тревожна възможността европейският пазар да бъде наводнен заради свръхпроизводството на електромобили в Китай и затварянето на други потенциални пазари за тях", казва  Клаудия Шмукер.

 Докато отношенията по оста Вашингтон-Брюксел-Пекин са много напрегнати, Бразилия и Индия са традиционни приятели на Китай - и в търговски, и в геополитически план. Това показва колко силна е инвазията на китайското производство. 

Според Филип Лаусберг обаче Пекин се задъхва и отчаяно се нуждае от износ на електромобили, каквито произвежда в огромни количества. Затова...:

"Китайският отговор е доста мек, в интерес на истината. Имаше опасения, че ще санкционират вноса на луксозни коли, което би ударило директно и много силно основно германските производители. И те не биха били единствени."

И все пак - когато в търговията се намеси политиката, честна игра няма:

"Износът на свинско месо за Китай е важно за Испания например. С тези санкции Пекин може би се опитва да разедини Европа и се прицелва към държави, които до момента не са пострадали от рестрикции за внос в Китай, но подкрепят по-крути отбранителни търговски мерки на Европа срещу Китай.  Франция беше предишната мишена с антидъмпинговото разследване срещу производителите на коняк и на някои земеделски продукти. Китай много добре знае за недоволството на френските фермери от властта и за протестите им. Досега в Испания не имало чак толкова силни нагласи срещу общоевропейски политики, но Пекин май си е наумил да действа на принципа "разделяй и владей"."

 Задавам въпрос на Ван Цзъчън за опита на Китай да раздели държавите в Европейския съюз според собствените им интереси - тактика, следвана десетилетия наред и от Русия:

"Аз съм в Пекин, а вие сте в Европейския съюз. От това, което мога да видя оттук, не вярвам, че Европейският съюз ще отстъпи от увеличаването на митата. И официално, и неофициално посланието от китайските власти е, че не са доволни и че ще има ответни мерки. Вече беше съобщено, че Китай ще проведе изследване за европейския внос в страната. А преди няколко дни вече конкретно анонсираха евентуални мерки срещу вноса на продукти от свинско месо от Европа. Европейският съюз използва три термина, за да опише отношенията си с Китай - като "партньор, конкурент и системен противник". Това определение беше създадено преди няколко години, още преди началото на войната на Русия срещу Украйна. Тази война обаче доведе до ескалация в отношенията между Китай и Европа."

Китай има сложни отношения с повечето от европейските държави, но флиртът с Будапеща все повече прилича на много сериозна връзка:

"На първо място унгарският премиер Орбан е смятан за доста различен от останалите в Европейския съюз. И на второ, двустранните отношения на Китай с Унгария са по-добри от тези с която и да било друга еврочленка. Правилно отбелязахте, че през последните години бизнес връзките с Унгария укрепват. Един от най-големите китайски производители на акумулатори за електрически автомобили отвори голям завод в Унгария. А това далеч не е единствената инвестиция на Китай там."

 Автомобилната индустрия в Унгария е развита през годините основно благодарение на германската. За автомобилните концерни обаче е трудно да се изтеглят от производствени мощности, в които са инвестирали с десетилетия. Политиката на унгарското правителство и проблемите с корупцията ги карат да потърсят алтернатива, но бизнес в подобен мащаб не се мести за една нощ въпреки конкуренцията на китайските производители и настаняването им във вече разработени пазарни ниши. Ще се справи ли Европа?

"Да, можем да се конкурираме. Надявам се, че можем. Но, когато производството е субсидирано по нечестен начин, това прави конкуренцията много трудна за нас. Именно затова съм убедена, че налагането на допълнителни мита е правилният подход", коментира  Клаудия Шмукер.

Това не е първият и вероятно няма да е и последният път, когато Китай заплашва с търговска война. Но сега е различно. Сянката на Доналд Тръмп (евентуалното му завръщане в Белия дом) виси като буреносен облак над Стария континент. А Пекин оказва жизненоважна помощ за Москва, за да оцелее тя от агресията си срещу Украйна.

Затова последният ми въпрос и към Филип Лаусберг, и към Ван Цзъчън е дали евентуална отстъпка на Брюксел би могла да бъде и първа крачка към привличането на Китай като важен партньор в постигането на справедлив и траен мир в Украйна.

 Отговорът и на двамата е: "Категорично не!"

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Урсула фон дер Лайен

Урсула фон дер Лайен: EС се нуждае от 500 млрд. евро инвестиции в отбрана

Eвропейският съюз се нуждае от 500 милиарда евро инвестиции в отбрана през следващите 10 години. Това е заявила председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пред лидерите на 27-те еврочленки, които заседават в Брюксел. За това съобщава изданието "Политико", позовавайки се на три независими източника. Фон дер Лайен е призовала лидерите..

публикувано на 27.06.24 в 20:37
Йенс Столтенберг

Столтенберг: НАТО е много издръжлив отбранителен съюз и няма да има заплаха за оцеляването му

НАТО е много издръжлив отбранителен съюз и няма да има заплаха за оцеляването му нито от евентуално завръщане на Доналд Тръмп в Белия дом, нито от победа на крайната десница на изборите във Франция. Това заяви генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг в интервю за агенция Франс прес. Защото според него силна НАТО е в интерес и на Франция, и на..

публикувано на 27.06.24 в 20:25
Димитър Главчев

Премиерът Главчев ще води делегацията на срещата на върха на НАТО във Вашингтон

Премиерът Димитър Главчев ще води делегацията на срещата на върха на НАТО във Вашингтон. Това стана ясно от негово изявление пред журналисти в Брюксел, след като президентът Румен Радев отхвърли предложението на служебния кабинет да ръководи българската делегация на срещата. "Водени от това, че става въпрос за държавни дела, за върховния главнокомандващ..

публикувано на 27.06.24 в 20:02
Заместник-министърът на отбраната Радостин Илиев

Министерството на отбраната: Позицията на България е синхронизирана със съюзниците от НАТО

В приетата от Министерския съвет позиция на страната ни за срещата на върха на НАТО във Вашингтон идния месец няма нищо, което да накърнява националния ни интерес или да застрашава националната сигурност. Това заяви заместник-министърът на отбраната Радостин Илиев по повод на отказа на президента Румен Радев да води делегацията на страната ни във..

публикувано на 27.06.24 в 19:20
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Карадимов (вляво) и кметът на Сливен Стефан Радев

Близо 14 милиона лева ще бъдат дадени на Сливен по ПВУ

Близо 14 милиона лева ще бъдат дадени на община Сливен по Плана за възстановяване и развитие за изграждане на довеждаща инфраструктура в новия индустриален парк. Той е планиран да заема площ от 450 декара в района летище „Бършен“. Днес министърът на иновациите и растежа Росен Карадимов бе в Сливен, за да проведе работна среща по този повод с..

публикувано на 27.06.24 в 19:02

МВР даде още подробности за Брендо

Министърът на вътрешните работи Калин Стоянов потвърди на брифинг, че последната информация, свързана с Евелин Банев-Брендо, води към сепмеври 2021 година, когато той беше задържан близо до Киев. Министърът уточни, че след ареста на Банев българската държава е изпратила до бюрото на Интерпол в Украйна всички необходими документи за екстрадицията му в..

публикувано на 27.06.24 в 18:53

Лъчезар Богданов: Странно е да бъде поискан нов конвергентен доклад в среда на политическа криза

Нищо не е гарантирано . Трябва да има някаква яснота и редовно правителство да застане зад ангажимента , че България ще продължи да следва същите политика за влизане в еврозоната . Това каза пред БНР Лъчезар Богданов, главен икономист на Института за пазарна икономика. Според него е доста странно това да бъде поискан допълнителен конвергентен..

публикувано на 27.06.24 в 18:26