Съветът за електронни медии предприе масирана кампания за медийната грамотност, но: Какво е медийна грамотност?
Медийната грамотност се отнася до уменията, знанията и разбирането, които ни позволяват да използваме медиите ефективно и безопасно.
СЕМ с кампания за медийна грамотност: Провери, преди да се довериш!
Зад кампанията за медийна грамотност застават МОН и БНР.
"Върху нов модел за дигитализация в обучението започват да работят в българските училища заедно в МОН, като ще се заложи на медийната грамотност, развивана във всички учебни предмети. Промяната на учебните програми по този нов модел започва от есента, каза в "Закуска на тревата" Асен Александров, председател на Съюза на директорите в средното образование и директор на 51 СУ "Елисавета Багряна".
По думите му медийната грамотност би трябвало да се изучава в часовете на класния ръководител и часовете по гражданско образование, но би следвало и да се интегрира тази тема в часовете по български език и литература, по история, философия, навсякъде, където би могло да се откриват "фалшиви новини".
Александров смята, че повечето директори на училища са "За" това да има обучение по медийна грамотност, като организацията за това трябва да се уточни. Необходимо е и обучение на самите преподаватели, каза още. Темата може да се включи и чрез различни Клубове в училище.
Усилията в тази посока са важни, за да може учениците, а и по-малките деца да знаят как да се предпазват от опасностите в интернет, в социалните мрежи.
"Ние като асоциация и като част от Националния център за безопасен интернет, работим от години по темата, заедно с Коалиция за медийна грамотност, коментира и Антоанета Василева от Асоциация "Родители".
"Дигиталната медийна грамотност трябва да преминава като "тънка червена нишка" през всеки учебен предмет. Защото тя ще развие у децата критично мислене, възможност за работа в екип, как да си формират мнението чрез медийните послания, да могат да разпознават фалшивата и манипулативна информация и лъжливите внушения, защото информацията е огромна.
Това е важно също, за да могат учениците да могат да се възползват правилно от достоверната информация в мрежата, а не те да бъдат само потребители, консуматори на съдържанието в интернет, пасивно възприемана, което го установяваме като тревожна тенденция, поясни още за БНР Василева.
По думите й много е важно да бъде подкрепено МОН чрез различни организации, които да обучат преподавателския състав как да включват медийната грамотност в своите предмети.
От друга страна би могло да се направи и специален час по медии, който да се фокусира именно върху медиите, техните цели и начин на работа. Това коментира още Антоанета Василева от Асоциация "Родители".
"Още от началните часове до 4 ти клас е добре да има обучение и за етичните медийни стандарти, за да могат учениците да разберат, че това, че с видели или прочели някаква новина, това не значи, че непременно точно така се е случило, коментира още за "Хоризонт" Асен Александров.
Според него учителите трябва да възприемат това не като задължение, а като възможност да подпомогнат децата да разграничават истинската от непроверената информация. Самите учители трябва да си променят нагласата по тази сфера. Много е важно и МОН да направи целенасочена кампания в тази посока, да се изясни на учителите какво точно се иска и очаква от тях, допълни Александров.
"Мисля, че темата за медийната грамотност трябва да бъде отделна тема, включването й в часа на класа е загубена кауза, така няма да се постигнат стратегическите цели, които са важни за българските деца, посочи Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет.
"Темата изисква постоянна и дългосрочна работа с децата. Трябва да се усвоят уменията, които стоят зад дигиталната медийна грамотност - критично мислене, учение за анализ, разпознаване на фалшива информация, разпознаване на дезинформацията, дейността на различните видове медии, как се разпознава съдържание, как ние споделяме и публикуваме съдържание, каква е отговорността.
Защото децата не знаят, те качват провокативно съдържание, което те смятат за забавно, но това става опасно и после ни търсят нас в Националния център за безопасен интернет.
Дигиталното благополучие - за това също трябва да бъдат обучени децата, но и техните родители и учители, защото всички социални мрежи имат такава функция, която да се включи в телефона или компютъра на детето, но много малко родители знаят, че я има и много малко я използват, което е жалко, заяви още Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет.
По думите на Василева, ако се направят тези усилия, ще намалее агресията в училище, проблемите на децата в онлайн пространството, насилието сред децата, което сега дори не им прави впечатление, ще намалее. Но е много важно да се направи ефективно обучение сред учителите, тъй като при част от тях има известна съпротива, те трябва да бъдат мотивирани.
Към инициативите, предвидени в рамките на Меморандума за партньорство при провеждане на кампания за медийна грамотност се включват от Министерство на културата, Съвета за електронни медии, Българска национална телевизия, Българско национално радио, Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), Коалицията за медийна грамотност.
"Само "Алтернатива за Германия" може да спаси Германия" - това сподели на 20 декември в собствената си социална мрежа американският мултимилиардер Илон Мъск. С това "гръмна първата пушка" в кампанията си да компрометира предсрочните парламентарни избори в най-мощната държава от ЕС. Мъск си позволи директни обиди към президента, канцлера, най-вероятния..
За да се оцени какво е направил Путин в своето дълго управление, трябва да има някаква завършеност. Може да се оцени едва след като той престане да управлява Русия. Това каза пред БНР историкът проф. Искра Баева. "Това, което безспорно направи Путин, е да централизира държавата и да предотврати онези процеси, които бяха започнали при..
Директорът на Българското неделно училище "Св.св. Кирил и Методий" в Барселона Стоянка Колева е редовен слушател на програма "Хоризонт" на Българското национално радио. Дори и на хиляди километри от България, тя продължава да се информира за събитията в България и по света от новините и предаванията на радиото. С нея разговаря кореспондентът ни..
2025 година може да се окаже сред важните за една нова сфера от бизнеса - търсенето на редки метали в астероидите. Нямаше да обърнем внимание на тази тема, ако и в България за първи път тя не беше поставена на студенти от Физическия факултет на Софийския университет. В резултат на това там вече има и написана дипломна работа по космическо..
Хората в Ловешко очакват през новата година да нямат проблеми с тока. За тях в момента това е най-важното, след като някои посрещнаха Новата 2025 г. без ток и на студено. Падналият сняг прекъсна електрозахранването на много места в областта. Освен местните жители, потърпевши бяха и много туристи, изпълнили хотелите, къщите за гости и ресторантите в..
Бавният туризъм е алтернативата на масовото тичане по туристически обекти и забързания живот . Това е цялостна концепция за пълноценна почивка, лишена от динамиката и стреса на масовия туризъм чрез забавяне на темпото и наслаждаване на малките удоволствия, избягвайки големите курорти. Тази идея у нас прави своите първи стъпки , посочи пред БНР..
Цената на земеделската земя в България се понижава. Това заяви пред Евгений Орашъков, председател на Българската асоциация на собствениците на земеделски земи. Той уточни, че това са данни от техните наблюдения на пазара, а официалната статистика за 2024 г. предстои да излезе. "Колко точно е понижението - трудно може да се обобщи. На места..
Светла Тошева е литературовед, посветила много оригинална статията за поезията на Христо Смирненски. Заглавието е " Живописната палитра в поезията на..
За да се оцени какво е направил Путин в своето дълго управление, трябва да има някаква завършеност. Може да се оцени едва след като той престане да..
В първото издание на предаването "Политически НЕкоректно" през новата година гостуват журналистите Миролюба Бенатова и Генка Шикерова, автори на..