Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Катерина Преда: Джорджеску използва методи от времената на комустическия режим на Чаушеску

Често в румънските училища липсва критичната перспектива към възхваляването на миналото както от легионерския период, така и от комунистическия, смята румънският политолог

Снимка: Ройтерс



Облъчени от пропаганда или търсещи нов спасител, оплетени в социалните си трудности и обществена изолация или пък дело на външна намеса. Различни са теориите за това какво се случи в Румъния след първия тур на президентските избори на 24 ноември, спечелени неочаквано от един кандидат, за който по-голямата част от обществото не беше чувало. Националист, разпространяващ конспиративни теории с голямо влияние в "ТикТок".

Възходът на крайнодесните сили не е ново явление за Европа, вече достигна и до Румъния. 

На какъв анализ подлежат събитията в северната ни съседка, след като в парламента влязоха три националистически партии с над 30% подкрепа, а на балотажа на президентския вот се класира крайнодесен кандидат, споделящ националистически възгледи - Кълин Джорджеску. Няколко дни по-късно Конституционният съд на Румъния анулира вота и в северната ни съседка е има нови избори.

Един по-различен поглед към обществения феномен "възход на националистите" и за ролята на творците в него.

На вашето внимание, уважаеми слушатели - интервю с Катерина Преда, доцент по Политология в Университета на Букурещ, която изследва връзката между изкуството и политиката. Поговорихме си за това с нея в румънската столица.

Катерина Преда

Научната ми работа се съсредоточава най-вече върху изкуството и политиката в условия на диктатура, но също така и след падането им. Докторантурата ми бе изследване на връзката между изкуството и политиката, както от институционална гледна точка, така и от гледна точка на произведенията на изкуството, в частност вузиалните изкуства. Това взаимодествие как се е случвало в Румъния по време на режима на Чаушеску и в Чили, докато е на власт диктатурата на Пиночет. След това работих мното върху паметта на диктатурите. Опитах се да разбера какво се случва не само в Румъния, но и в целия регион. Също така имами и изследване за мемориализирането на комунистическите режими. Става въпрос за творческия подход на художниците  в Румъния, България и Албания, които създават паметници. Разглеждам и какво се случва в Южна Америка, в Чили, но и съща така в съседните Аржентина, Уругвай, Парагвай, където също има военни диктатури през 70-те и 80-те години на ХХ в. В днешно време изследвам темата за носталгията. Как тя присъства и преобладава в обществата в Източна Европа. Също така как хората на изкуството реагират на тази положителна гледна точка към миналото. Така накратко мога да обобщя част от работата, с която се занимавам сега по темата за изкуството и политиката. 

Катерина Преда
Как всичко, което се случва в румънското общество и политика през последните седмици кореспондира с Вашите изследвания? Какво ни казва то за социалните процеси в страната?

Катерина Преда: 

Интересно е, защото току-що приключих с лекциите ми в рамките на курса по изкуство и политика, по време на които обсъждахме киното в политиката. Показвах им по какъв начин са се случвали нещата. Трудностите, които румънското общество е имало при справянето с авторитарното минало. Става въпрос за т.нар. "легионерско движение" през междувоенния период и режима на Йон Антонеску (между 1940 и 1944 г. оглавява авторитарно правителство в Румъния с профашистки профил, свързано с жестокости срещу евреи - бел.авт.). Също така и национализмът по време на комунистическия режим по вемето на Чаушеску. Това оказва влияние върху новото поколение, което всъщност не изучава в училище нито робството през 13-14 век. на ромското население, нито убиването на евреи и т.н. Те не са запознати с критичната гледна точка към режима на Антонеску. Говорихме за филмите на Серджу Николаеску, който е един от най-важните режисьори на пропагандни филми по време на режима на Чаушеску. Той е добре познат дори и днес, почина преди няколко години, но все още неговите филми са сред най-популярните в Румъния. Това, което обаче не е известно на широката публика е, че той възпроизвежда в образи това, което идеологията на комунистическата партия иска да покаже на обществеността по това време. Николаеску е известен с филмите си за даките, за периода, в който териториите на дешна Румъния са завладени от римляните. Неговият известен филм се казва "Даките", прави и филм за известна румънска принцеса от Средновековието, за личности от историята като Михай Витязул (бивш княз на Влашко, Трансилвания и Княжество Молдова, смятан за национален герой, защото за първи път обединява трите княжества.-бел.авт.) Идеята му при създаването на тези филми е да илюстрира идеологията на Комунистическата партия на национал-комунизма и най-вече на протохронизма (това е идеализиране на миналото, като се разчита на съмнителни данни и субективна интерпретация - бел.авт.). Този протохронизъм е изключително силен през 70-те години на ХХ в. В тези години целта на властта е румънците да бъдат показвани като създатели на всичко преди всички. Същият този протохронизъм е много важно изразно средство на победителя в първия тур на последните президентски избори - Кълин Джорджеску. Той възстановява, дава нов живот и ги разпространява като истина тези свързани с миналото ни идеи, които, разбира се, са неверни. Всичко това се вижда във филмите на Николаеску. Разказвах на студентите ми колко добра работа е свършил румънския режисьор Раду Жуде, който работи по темата за паметта през междувоенния период. Той има филм, който се казва "Мъртвата държава", в показва снмки от фотоархива на Костица Аксинте, който е бил фотограф в малък град в Румъния и който е заснемал своя град, но също и на хората по време на въпросния междувоенен период от 30-те и 40-те години на ХХ в. Там може да се видят както "легионерите", както и кадри от периода след установяването на комунистическия режим. 

Катерина Преда:

В този филм Жуде в своя филм "Мъртвата държава" събира тези снимки, като спомени за изгубено време и докато те се показват - диктор чете дневника на Михайл Себастиан, който е еврейски писател, убит по това време. Този вид памет всъщност не е познат от младата публика, а също и на по-възрастните поколения. Именно заради това - за тях е лесно да реагират положително на възхваляваните във филмите на Николаеску образи за една нация, която реално никога не е съществувала, защото всичко това е просто пропаганда. Мисля, че творци като Жуде ни показват това, което липсва в нашата памет за това травматично минало, но за съжаление образователната система не следва този пример - това не се учи в гимназията. Затова днес имам студенти, които разбират за тези събития едва тук, когато дойдат да учат Политология.
 
Какво е Вашето обяснение за това?

Катерина Преда:

Обяснението е сложно, както винаги. Смятам, че и учителите по история в училищата и гимназиите също понякога са благосклонни към такъв вид възхваляване на миналото, както от легионерския период, така и от комунистическия. По този начин критичната перспектива не намира място в тези уроци. Преди няколко години с един мои колеги написахме алтернативен учебник по история за гимназията, в който включихме за насилието срещу ромското малцинство, като предадохме с точност фактите от този исторически период. Но това е алтернативен учебник и учителите по истроия трябва да решат дали да го дават на учениците в определена година, той не е задължителен за изучаване. Заради липсата на преподаване на този период, днес имаме следния казус. Вчера моя студентка ме попита - как може човек от ромски произход да гласува за някой, който подкрепя "легионерите"? Имаме известен ромски изпълнител , който се казва Connect-R и той открито подкрепя Кълин Джорджеску. Обяснението за това е, че той явно не знае собствената си история. 




Този протохронизъм обаче не е нещо, което го има само в Румъния. В България също имаме подобни свръхгероични прочити на миналото и по време на нашия Социалистически режим. В други държави също се използва това за възпитаване и налагане на националната доктрина.

Катерина Преда:

Да, в България също имаше протохронизъм през Комунизма. Мисля, че това е едно от общите ни неща. Не смятам, че трябва да утвърждаваме национализма като идеология, защото вече сме част от Европейския съюз, който аз напълно подкрепям - дори повече спрямо времето преди първия тур на президентските ни избори. Национализмът не е идеология, която трябва да подкрепяме. По-скоро трябва да подкрепяме човешките права, мирното съжителство в Европа, за което сме толкова благодарни, че го имаме. Достатъчно е да погледнете какво става в Украйна. Така че да, има доста митология в нашата споделена история. Смятам, че тя трябва да се подлага на критика по-често. 

Занимавате се с изследвания, анализиращи диктатурата и изкуството. След първия тур на президентските избори в Румъния на 24 ноември, спечелен от ултранационалиста Кълин Джорджеску, много румънски знаменитости - актьори, спортисти и въбще ярки лица от шоубизнеса и арстистичните среди отправиха много ясни, много гръмки проевропейски послания. Може ли да ни кажете повече за това как хората на изкуството в Румъния реагираха на цялата тази ситуация? 

Катерина Преда:

За една от реакциите вече ви споменах - тази на певеца Connect-R. След неговата позиция в подкрепа на Джорджеску между другото, румънското радио KISS FM отказа да пуска музиката му. След това той ги обвини в цензура и т.н.

От друга страна обаче, както казахте, много известни лица, като Delia, като Voltaj и Ирина Римес, която всъщност е от Молдова, критикуваха остро Джорджеску и заявиха, че ще гласувата за другия кандидат - Елена Ласкони. Така че имаше ясна реакция от част от артистичните среди Оана Пеля, която е много известна актриса в Румъния, заяви, че ще направи безплатно събитие, на които други артисти могат да дойдат и да протестират. Имаше такива реакции, безспорно, но не ги виждам като масови от страна на румънските артисти. Сигурна съм, че има такива, които подкрепят Джорджеску. Те все пак са част от румънското общество. Художниците, творящи съвременно изкуство, също реагираха. Особено тези в областта на визуалните изкуства. От тяхна страна беше по-скоро да се покаже опасността от фашизма. Видях различни постове на хора, които са гейове и които се страхуват за живота си, ако подобен човек стане президент или ако такива партии станат част от правителството. Така че го има този страх сред част от обществото, което е нещо, пред което не сме се изправяли досега.


Имате ли обяснение от научна гледна точка - на какво се дължат увеличаващите се нива на носталгия към миналото и в частност към периода на Социализма, по време на който и двете страни - Румъния и България, сме преживели зверското потискане на свободата на словото и тежки условия на живот на чисто битово ниво - режим на тока, дори липса на храна. Как това, да речем ново поколение политици, успява на емоционална основа да предизвиква тази носталгия? На какво можем да го отдадем - на това, че част от обществото или няма спомени за този период или пък на това, че тези спомени са идеализирани заради отминалата младост? 

Катерина Преда:

Да, носталгията към миналото е сложен въпрос. Ако трябва да говорим за Румъния - мисля, че на първо място, както казахте, има липса на пряк опит от комунистическото минало, което се комбинира с липсата на образование за това какво е представлявал този режим. Все още нямаме голям и добре подреден музей на комунизма, чрез който да бъде обяснен характера на този режим. Имаме само частни такива, които акцентират по-скоро върху положителната памет за този период. И именно заради липсата на памет, използването на предмети от комунистическия период, слушането на песни или носенето на дрехи от този период - този винтидж подход към комунизма, го прави отново валиден го оправдават. Да, така е. Знаем, че пропагандата работи по този начин. Но ако нямате критичен поглед, вие няма как да разберете, че е пропаганда. Това казват подкрепящите Джорджеску, когато им кажем - той подкрепя Путин, а Путин го подкрепя него, те отговарят - не, това не е вярно, Джорджеску е работил в ООН. Има сериозна липса на знание и разбиране на инструментите, с които си служи пропагандата. Джорджеску използва това и увеличава подкрепата си, като използва манипулация. Това използва той. Микротаргетин в ТикТок - ти виждаш само това, на което реагираш. Например: харесваш стари филми и малко от Джорджеску, после алгоритъма работи така, че започваш да виждаш само него. Същата манипулация се прави и във фейсбук - страници, в които преди са се публикували снимки на пейзажи или послания като - "Животът е важен" и т.н. След това обаче те рязко сменят съдържанието и го насочват към подкрепа за това кой може да персонифицира тези послания - спасителя. Именно тази идея за спасителя тръгва в много опасна посока. Идеята е - всичко върви много зле, но ако дойде този човек, той ще реши всички проблеми. Това е лъжа, както знаем от много примери в историята.



Как така 35 години след демократичните промени в Румъния - Революцията от декември 1989 г., - бившата комунистическа партия все още е най-голямата в страната, наричана днес Социалдемократическата партия?
Катерина Преда:

Социалдемократическата партия всъщност приобщава една огромна част от членовете на бившата комунистическа партия. В същото време държат на единството, като систематично изграждат най-организараната и солидна партийна организация днес. Те притежават дисциплина. Това се видя и на парламентарните избори на 1 декември, на които, имаше такива новини, че кметове от тази партия са обикаляли от къща на къща и са водили хора да гласуват под строй. Така че тази дисциплина е част от наследството им. Дълго време имаха и подкрепата на Йон Илиеску. Също така се справиха много добре с адаптирането си, в това да представят себе си като изключително убедени проевропейци, най-близко стоящите до европейската бюрокрация в Брюксел. Същевременно са близо до този електорат, който е разочарован от някогашна фигура на спасител. В настоящата ситуация, за съжаление, в сравнение с крайнодясната "Алианс за обединение на румънците", социалдемократическата партия е в по-добра. Поне тях ги познаваме и знаем какво да очакваме, дакота другите са непредвидени.



Ние сме съседни страни - България и Румъния, но не знаем толкова много един за друг. Като изследовател на различни процеси в периона на Социализма и връзката между диктатурите и изкуството - може ли да ни кажете за някой изявен дисидент от времето на Чаушеску, който е успявал да прокара протестни послания в изкуството си?

Катерина Преда: 

Да, има няколко артисти, които са прокарвали подобни протестни линии. Сещам се сега за художника Йон Григореску и една от неговите творби, коята се казва "Диалог с другаря Чаушеску" от 1978 г. Григореску е част от т.нар. ново авангардно движение от 70-те години на ХХ в., като се занимава с фотография, снима видео, дори с боди арт. Но тази негова творба, която представлява филм, не е показван пред широка публика, просто защото е много критичен и това би било невъзможно. Филмът представлява инсценирано интервю, водено от артиста, който има лист с въпроси, които би искал да попита Чаушеску. След като на екрана са показани въпросите, защото филмът няма звук, Григореску се появява с костюм и маска с лика на Чаушеску и отговаря. Филмът започва с фразата „Ако хората не могат да управляват, трябва поне да критикуват!“. Това е един ярък пример за критика към режима, каквато е било невъзможно по това време да отправиш. 30 години по-късно - през 2007 г. и почти две десетилетия след смъртта на авторитарния лидер, Григореску прави продължение на тази творба, една от частите на която се казва "Постчовешки диалог с Чаушеску" . Творецът заснема това в сградата на парламента в Букурещ и е интервю с диктатора за това как той гледа на случващото се сега с Румъния, в какво се е превърнала неговата хубава сграда. Тук се разкрива, че Чаушеску не е единственият, който трябва да бъде обвиняван за това какво се е случило в Румъния, като се показват нюансите на този носталгичен дискурс. Мисля, че Йон Григореску е доъбър пример за скрита критика към режима и това, което други артисти не са могли да си позволят.

Интервюто с Катерина Преда, политолог от Букурещкия университет - може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Йозгюр Юнлюхисарчъклъ: Сътрудничеството между Русия и Турция прогресивно намалява, но няма да има раздор

Президентът на Турция Реджеп Ердоган спечели гражданската война в Сирия. Загубиха я руският президент Владимир Путин и Иран - поне така изглежда към момента. Тази война винаги е била и част от битката на Ердоган за оцеляване във властта. Той инвестира в нея от самото начало, заставайки на страната на сирийската опозиция и обтягайки спорадично..

публикувано на 14.12.24 в 11:47
Негово Светейшество патриарх Даниил

Патриарх Даниил: Безродници ли сме, та да преименуваме храма "Св. Ал. Невски"?

Илия Вълков : Ваше светейшество, първо искам да Ви благодаря за това, че ще направим този разговор. Вашите послания са много важни в смутното време, в което живеем, и смятам, че ще бъдат морален ориентир за нашите православни слушатели. Вече минаха почти 6 месеца от Вашата интронизация, какво успяхте да промените за това кратко време?..

публикувано на 13.12.24 в 18:55
Нешка Робева

"Шампионите" – последният спектакъл на Нешка Робева

Тази вечер в Зала 1 на НДК легендарната треньорка по художествена гимнастика Нешка Робева ще представи спектакъла си "Шампионите". Това ще е последното шоу, което именитата българка ще постави в кариерата си на постановчик.  Според легендата на българската художествена гимнастика Нешка Робева шампион има във всеки . Въпросът е да го откриеш и..

публикувано на 12.12.24 в 07:10

Юлиана Бончева: Продължението на BETL е PowerPal

Продължението на BETL е PowerPal , заяви пред БНР журналистът от в. "Сега" Юлиана Бончева. 28 000 българи са измамени от BETL? Първите 5 хиляди в BETL трябва да се срамуват, те също имат вина за останалите измамени По думите ѝ PowerPal залага на същата инвестиция, на която залагат и BETL : "Предлага се на хора, които имат свободни..

публикувано на 11.12.24 в 14:39

Проф. Иван Лалов: Необходими са не по-малко от 1000 учители по физика

Българското висше образование върви приблизително в правилната посока. Това мнение изказа пред БНР проф. Иван Лалов - български физик, професор в Софийския университет, ректор на университета в периода 1993 - 1999 г. и министър в служебното правителство на Стефан Софиянски. Той подчерта, че в близките години висшето образование и..

публикувано на 10.12.24 в 11:47

Фолкер Тюрк: ЕС е ключов съюзник на правозащитниците по света

Законните протести са ограничавани, репресиите се увеличават, общественото пространство намалява, а критичните гласове са подложени на атака. За това предупреди върховният комисар на ООН по правата на човека Фолкер Тюрк във връзка с днешния Международен ден на правата на човека . Всеобщата декларация за правата на човека държи рекорда на Гинес..

публикувано на 10.12.24 в 06:47