Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рената Тебалди – ангелският глас

На 11 май 1946 година музикалният свят чува едно име, което дълго ще помни. Рената Тебалди тогава е на 24. Покорява всички от раз.
И то не къде да е, а в „Ла Скала”. На концерт по повод откриването на възстановения след войната театър. Изборът на певците е поверен на Артуро Тосканини. Щом чул Рената, маестрото възкликнал: „Та това е ангелски глас!” С безпогрешната си интуиция пръв съзира качествата на бъдещата оперна дива. Уникални вокални качества: рядко срещано по сила и красота лирико-драматично сопрано. Безукорна техника, с която преодолява с лекота най-виртуозните епизоди. Гъвкавост, удивителна музикалност, фантастични отблясъци, мекота, нежност – глас чудо! La divina Renata я наричали милионите фенове по света. А тя наистина била прелестна: с блестящи сини очи, тъмни коси и красиво лице, отразили цялото благородство и възвишеност на душата й.
Тосканини подава ръка на Рената Тебалди и тя уверено изкачва стъпалата до трона като Primadonna assoluta. В театрите на Милано, Рим, Неапол, Венеция, Лондон... Най-силните й роли са в опери на Верди и Пучини.
В средата на 50-те години Рената Тебалди напуска трупата на „Ла Скала”, тъй като кралският жезъл вече е в ръцете на Калас. Покорява Метрополитън, Ню Йорк, като Дездемона през 1955 г., а няколко години по-късно отново я посрещат в „Ла Скала” с 40 минутни оглушителни аплаузи. Впрочем прословутото съперничество между Тебалди и Калас периодично се подгрява от медиите и жадната за зрелища публика. И така до 16 септември 1968 година. На спектакъл на „Адриана Лекуврьор” в Миланската скала. Мария Калас лично отива в гримьорната на своята съперница и недвусмислено засвидетелства възхищението си от изумителното преобразяване на Тебалди в операта на Чилеа. Това по всеобщо мнение е едно от върховите постижения на великата певица.
„Гласът на Тебалди сякаш гали ухото, изпълнен с всевъзможни оттенъци. Те отразяват всяка промяна в характера на нейната героиня. Сила и красота, обаяние и искрящ звук, психологически усет, достойни за истинска театрална актриса – всичко това откриваме в превъплъщението на Рената Тебалди”, пишат в италианския печат.
Ще имате удоволствието сами да се уверите в истинността на казаното, наслаждавайки се на нейното изпълнение в операта „Адриана Лекуврьор” на Франческо Чилеа.
В главната роля – Рената Тебалди. Партнират й Марио дел Монако, Джулиета Симионато, Джулио Фиораванти , Силвио Майоника, хорът и оркестърът на Римската академия „Санта Чечилия”. На диригентския пулт – Франко Капуана. Запис за фирмата „Дека” от 1961 година.

Съдържание на операта „Адриана Лекуврьор”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15