Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д-р Рима Шор, гост-лектор в "Добрите практики на фокус" 2023:

Имайте куража да питате за очевидното!

Д-р Рима Шор

Годишната кампания "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg завърши със събитие, което събра в София над 400 учители, директори и образователни експерти.

Освен награждаването на отличените от журито и от публиката училищни практики, форумът включваше дискусии, работилници и образователно изложение.

Как да се проследява и измерва напредъкът на учениците и качеството на обучението в различните училища, как добрите примери да се превърнат в добра образователна система, подкрепяща учителите и гарантираща благосъстоянието и житейската реализация на децата, бяха основните обсъждани въпроси, които чакат решение.

"Важно е да се показва и да се разпространява какво наистина е възможно и какво постигат колегите. И е много трудно те да достигат до повече колеги в системата, затова и ние взехме решение да насочим усилията си в това да мотивираме хората да споделят, учители, директори, такъв вид практики и съответно да ги публикуваме, да ги описваме и, разбира се, да ги празнуваме и отличаваме на такива събития." Така Борислава Данева от "Заедно в час" мотивира за слушателите ни решението на организацията да вложи усилия и ресурси за издирването и популяризирането на добри практики, осъществени от училища в цялата страна.

Гост-лектор на събитието беше д-р Рима Шор, образователен експерт, учен и анализатор с много публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование, ръководителка на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк. Тема на нейната лекция и практическа работилница беше овластяването на учителите.


В интервю за рубриката "Всичко за образованието" тя каза: "Овластяване на учителите обикновено означава цялата инфраструктура, политики, ресурси и учебни планове, от които те се нуждаят, за да си вършат работата, включва също възможности за обучение и за съвместна работа с колеги. Всичко това е много важно, но за мен понятието "овластяване на учителите" има не съвсем изчистено значение. То предпоставя, че учителите нямат власт и тя трябва да им бъде дадена от някакви хора или институции.

Аз мисля, че преподаването е изначално дейност с огромно въздействие. Имах възможността да се запозная с някои от иновативните практики, които ще бъдат представени тук, и това ми напомни, че учителите имат силата да въздействат. Те променят съдби, зная това, има много изследвания, които показват какво е влиянието на учителите и колко трайни са последствията за учениците, които са имали истински отдадени учители и за други, чиито учители са били незаинтересувани. Зная това и от собствен опит, има учители, които са променили живота ми и заради които сега навярно съм тук с вас, сигурно и вие имате и това важи за повечето от нас. Така че, учителите имат влияние, но с голямото влияние идва и голямата отговорност, както казва Спайдърмен.

Учителите носят отговорност за напредъка на учениците си, за непрекъснато подобряване на собствената си работа и за осмисляне на ценностната си система и преосмисляне на  схващанията си кой може и кой не може да учи. Защото, само ако учителите са истински убедени, че всеки може да учи, нещо, което твърдим, но не всякога вярваме, те могат да се отнасят еднакво с всички свои ученици…"

За проблемите пред учителите в САЩ и дали те са подобни с проблемите, пред които са изправени българските учители, д-р Шор каза:

"Всички проблеми на образованието са свързани с политически и идеологически проблеми, както навсякъде. Вие ще кажете дали и у вас е така, но характерно за моята в страна е, че идеологическите битки се водят в училищния двор.

Споровете в нашето общество за расите, историята на робството се превръщат в спорове за учебните програми. Споровете за правото на притежаване на оръжие в нашето общество се превръщат в спор за престрелките в училищата и как те да бъдат предотвратени. Споровете в обществото за правата на хората с различна сексуална ориентация се превръщат в спорове как да изглеждат и да се ползват училищните тоалетни. Днес някои книги от училищните библиотеки са забранени, нещо, което не се е случвало през моето ученическо време.

Всичко това създава напрежение у учителите, директорите и образователните институции в работата и решенията, които вземат. Те непрекъснато имат усещането, че някое политическо лице наднича над рамото им. Мисля, че от това най-много губят учениците."

Още чуйте в звуковите файлове.



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чудото шоколад – Епизод две: Капризният шоколад – технологии, грешки и романтика

"Той е магия, той е мега микс от аромати, той е преживяване, той те завладява и си играе с нас, той е капризен..." Така определят "главния герой" на следващия разказ хората, които го докосват всеки ден и със страст обясняват за него, а това "той" с толкова много определения е шоколадът. Обичате ли шоколад? Не? Може би, защото не сте опитали..

публикувано на 11.12.24 в 12:25

Проф. Вида Вукоя: Писмеността е основно културна единица, а не политическа

Както неведнъж сме установявали в разговорите си за езика, намесата на политиката в теми, по които думата би трябвало да има единствено науката, винаги има злощастни последствия не само за научната истина, но и за отношенията между хората и държавите, за културата и духовния климат изобщо. Историята на двете славянски азбуки – глаголицата и..

публикувано на 11.12.24 в 09:35
Д-р Димчо Радев

Реставрацията е търпение, изключителни познания и най-вече умения

"Реставрацията е любов и отдаденост, като е сравнима с любовта към семейството, но професията е наравно, а не на заден план. В моя живот така се случи, че ми е било отредено да бъда реставратор, защото, когато кандидатствах и ме приеха в такава паралелка в Пловдив, имах голямото щастие да попадна на невероятни преподаватели на които и до днес..

публикувано на 10.12.24 в 16:15

Фондация "Еврика" между старата и новата година

Една от малкото фондации, създадени в началото на прехода и запазили дейността си и до днес, е фондация "Еврика". Около 3000 стипендианти – студенти и ученици, над 1750 безвъзмездно подпомогнати млади хора да специализират в престижни научни центрове и компании, както и да участват в международни научни форуми – това е съвсем бегъл поглед към..

публикувано на 10.12.24 в 14:42
проф. Люсиен Велева

В Мексико разделиха институтите на академията и ги обвързаха с университетите

"От следващата година ще се върна в България. Моето заминаване в Мексико бе свързано с ликвидацията на един научен институт "За защита на металите от корозия", който по-късно прерасна и в инженерингова организация, но такива бяха времената тогава – един по един затваряха тези научноизследователски центрове." Това споделя в "Следобед за..

публикувано на 09.12.24 в 16:15