Книгата От "Ла страда" до "Часовете" – от страдащите до независимите женски образи в киното", дело на Вивиан Праматароф-Хамбургер и Андреас Хамбургер, обединява анализите на водещи психоаналитици от Германия, Великобритания и България. Статиите в сборника изследват женските образи в 30 филма от ХХ и ХХI век, илюстрирайки най-важните интерпретативни школи в необятното поле на кино-изкуството.
Изданието излиза с подкрепата на Българско психоаналитично общество. Преводът е на Христо Тодоров и Виолета Вичева, които със своя талант и прецизност се справят със специфичния език на текста и различните стилове на авторите.
За първи път български автори са част от международно издание от такъв ранг в областта "Кино и психоанализа". Сред тях са д-р Светлозар Василев, който участва в книгата с текста "Метаморфози на женствеността" – анализ на филма "Три билборда извън града" на режисьора Мартин Макдона от 2017 година и Надя Кожухарова, автор на текста "Ида и нейните майки".
Вивиан Праматароф-Хамбургер е доктор по медицина, гинеколог, прихотерапевт и сексолог, супервайзър при Баварската лекарска камара, доцент в Лудвиг-Максимилиан университет, Мюнхен, член на УС на Германското дружество по психосоматична гинекология и акушерство (DGPFG) и на Международното дружество по психосоматично акушерство и гинекология (ISPOG), член на Мюнхенската работна група по кино и психоанализа от 2007 г. Автор на множество публикации в областта на киното и психоанализата.
Андреас Хамбургер е доктор по философия, професор по клинична психология и психоанализа в Международния психоаналитичен университет в Берлин, германист, психолог, психоаналитик (DPG/IPA), преподавател-аналитик и супервайзър, член на Мюнхенската работна група по кино и психоанализа от 2007 г. Има множество публикации на тема кино и психоанализа и др.
"Помните ли онова неповторимо чувство – да излезете от киносалон, след като току-що сте изгледали въздействащ филм и изгаряте от желание да говорите с приятел, който вече го е гледал и има мнение. Добрите филми се различават от останалите именно с това – те живеят извън непосредственото кинопреживяване, в известен смисъл дори започват своя друг живот с финалните надписи и го продължават или самите те се превръщат в разговор. Тази книга – за жените в киното – е като поредица от разговори с компетентни събеседници, които ти помагат да съпреживееш отново вече класически истории от екрана, да пожелаеш да ги видиш с нови очи, а в процеса да научиш още нещо за себе си. Блестяща киноколекция!", Захари Карабашлиев
"През прозореца в кабинета на д-р Фройд (който гледа към задния двор на Berggasse 19 във Виена), "видях" като върху екран възможностите на умната психоанализа (а не наивната) да "чете" киното по свой начин. Може би несъзнавана асоциация със "Задният прозорец" (1954) на Хичкок? Тази книга е за такъв възможен прочит на 30 избрани филма.", проф. д.н. Божидар Манов
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg