Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 7 декември се навършват 100 години от рождението на Никола Вапцаров

По този повод Владимир Атанасов представи в "Артефир" излязлата днес негова книга “Никола Вапцаров в света на постомодерната комуникация”. Въпреки че по незнайни причини държавното официално честването е отложено с една седмица, Вапцаров се е родил на този ден и трябва да бъде почетен. Книгата е писана в продължение на 20 години. Първата негова публикация на тази тема е от 1988 г. Левият мит за творчеството на Вапцаров е най-популярен, смята Владимир Атанасов. Еко какво още сподели той в предаването:
“Историите на четенето на Вапцаров са много интересни и показателни. Дълго време лявата критика, която конструира левия мит, се опитва да чете тази поезия по един определен начин. Левият мит създава своя схема и се стреми всичко да постави в нея. В един момент се оказва, че лявата критика е продължение на онова, което аз бих нарекъл революционна лява практика. Тя употребява Вапцаров, точно както критиката го прави още дълго след това, четейки го превратно и еднозначно и без разбиране. Съществува обаче един феномен – въпреки всичко това, този поет 100 години след рождението си продължава да вълнува не само ценителите на поезията, а ценителите на искреното слово. Той продължава да бъде национална светиня, защото е създал една поезия надпартийна, надидеологическа, една постомодерна поезия, която пита за мястото на човека в съвременния свят. Религиозните мотиви създават една много трайна, стабилна основа, върху която израства езиковата тъкан на Вапцаровата поезия. И тази езикова тъкан се вмества и политическото клише, и терминология от техническия език, вмъкват се цитати от българската поезия, компоненти от драматургията и киното, но върху основата на тази религиозна образност. Психологически Вапцаровата поезия стъпва върху установена символика. Тя не създава собствен символически апарат, но използва изключително умело, брилянтно бих казал, съществуващия в българската литература символически инструментариум. По този начин поезията му превръща религиозните съдържания в езикови матрици. Психологически този поет изразява в своята поезия един двойнствен аспект на човешкото битие. Тази поезия се стреми да възстанови истината на човешкото битие. Това е животът възможност. Прекрасно очакване за развитие на истинските свои творчески качества. Дълго време на Вапцаровата поезия се гледа като на една богата риторическа организация, а тя покрива почти дословно характеристиките на постмодернизма, каквито ние в момента сме в състояние да дефинираме. Тази поезия обединява своите религиозни мотиви с готови идеологически пропагандни клишета. Така се създава една динамична двойнствена поетическа тъкан, в която Вапцаров съумява да отправи към нас своите послания на гражданин, на човек, на творец, на вярваща личност, която е убедена, че чрез вярата може да променя света. Всеки който е запазил интереса си към поезията на Вапцаров е запазил своя естетически вкус".


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

Чупим шаблони

В редакция "Хумор и сатира" традиционно сме против шаблоните, чупим ги непрестанно, но не ги изхвърляме, че може да потрябват. Тази неделя след новините в 18 това изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос". - "Истинските новини" – жителите на Канарските острови се бунтуват срещу туристите,..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев

Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев танцуват на фестивала "Екселсиор" в Сиена

В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера - Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко..

публикувано на 26.04.24 в 15:00

"Виртуални тела 2.0" – точка на пресичане между изобразителното и танцовото изкуство

Един артистичен проект, в който пластики и картини оживяват чрез танц. Състоя се премиерата на второто издание на изложбата  " Виртуални тела 2.0" в галерия "Квадрат 500" – виртуална, интерактивна експозиция, която е съвместен проект на танцова компания "Хетероподи" и Националната галерия. В "Артефир" Росен Михайлов , главен хореограф на..

публикувано на 26.04.24 в 14:15

Девети брой на списание "Но поезия"

"Списание "Но поезия" излиза отново и за кратко след неколкогодишна пауза. Това е летният брой за 2024 г. Книжка 9 за големите неща." Това четем от името на "Но редакция"-та на списанието.  Петя Хайнрих пише в редакторския си текст: "За този брой пожелахме българските поети да ни изпращат текстове, засягащи голямото. Гранд, мега, гига, хипер, супер..

публикувано на 26.04.24 в 13:34

Награда "Рицар на книгата" – шумните герои на литературата

По случай Световния ден на книгата и авторското право (23 април) Асоциация "Българска книга" връчи за двадесети пореден път наградата "Рицар на книгата" . Наградата е знак на признание за усилията, свързани с насърчаването на четенето и популяризирането на книгата. Отличието получават личности и организации, обобщени в четири категории – за..

публикувано на 26.04.24 в 13:28