Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Хофманови разкази” на Жак Офенбах, опера в пет действия (съдържание)

| обновено на 23.05.14 в 15:35
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман

Либрето: Жул Барбие

Световна премиера (без действието „Жулиета”) - 10 февруари 1881, „Опера Комик”, Париж

Първо изпълнение в България - 9 март 1922, София


Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век

Действащи лица:
Хофман, поет - тенор
Олимпия, кукла - сопран
Антония, певица - сопран
Стела, артистка - сопран
Жулиета, куртизанка - сопран
Никлаус, приятел на Хофман и Муза - мецосопран
Четиримата злодеи: Линдорф, градски съветник - баритон/бас
Копелиус, оптик - баритон
Дапертуто, магьосник - баритон
доктор Миракъл - баритон
Четирима слуги: Андреас, слуга на Стела - тенор
Кошенил, слуга на Спаланцани - тенор
Питикиначо, младеж - тенор
Франц, слуга на Креспел - тенор
Спаланцани, физик - тенор
Креспел, баща на Антония - бас
Шлемил, поклонник на Жулиета - баритон
Натаниел, студент, приятел на Хофман - тенор
Херман, студент, приятел на Хофман – баритон
Лутер, кръчмар - бас
Гласът на майката на Антония - мецосопран

Петте действия се определят като пролог, три действия и епилог. Трите действия, разказващи три различни истории от живота на Хофман, са независими едно от друго, с изключение на това, че Олимпия се споменава в действието на Антония. Замисълът на Офенбах е следният: Пролог, Олимпия, Антония, Жулиета, Епилог. През ХХ век обаче действието на Жулиета е преди това на Антония. Причината, изтъквана от постановчиците, е фактът, че действието на Антония е по-ярко и пълноценно в музикално отношение. Едва напоследък оригиналният авторов ред е възвърнат, както е и в новата постановка на Метрополитън.

Съдържание на операта:
Пролог
Стара кръчма в избата на оперния театър на град Нюрнберг. Актрисата Стела изпраща по слугата Андреас писмо до своя любим - поета Хофман. Градският съветник Линдорф, който отдавна е влюбен в Стела, откупува писмото, в което Стела моли Хофман за прошка и му праща ключ от будоара си. Линдорф се заканва да попречи на влюбените. В кръчмата на Лутер нахлува група весели студенти. Скоро идва и Хофман, придружен от младия си приятел Никлаус. По молба на студентите поетът изпява песента за джуджето Клайнцак. После се унася в мечти... “Стела! Три жени в един и същ образ - момиченце, артистка, куртизанка...” Опомнил се, поетът започва да разказва за любовните си увлечения.

Първо действие
В дома си физикът Спаланцани демонстрира пред своите гости восъчната кукла-автомат Олимпия, която е измайсторил сам. Геният на злото, превъплътил се в оптика Копелиус, който е направил очите на куклата, дава на Хофман розови очила, с които поетът ще види действителността преобразена. В първия момент Хофман не може да разбере, че пред него е изкусно направена механична играчка, която пее и танцува съвършено и приема Олимпия за идеалната жена - живо същество, което събужда в душата му най-съкровена любов. Но после се оказва, че Копелиус е разгневен от лъжата на Спаланцани - физикът му е обещал голяма сума за направата на очите на куклата, а го е излъгал. Копелиус счупва Олимпия, а Хофман разбира, че е бил измамен.

Второ действие
Стая в дома на общинския съветник Креспел в Нюрнберг. Антония, дъщерята на съветника, очаква своя любим - поета Хофман. Тя е оперна певица, но не трябва да пее, защото е тежко болна и това може да се окаже пагубно за здравето й. Доктор Миракъл, превъплъщение на Гения на злото, предлага услугите си да излекува Антония. Креспел се противопоставя, защото подозира за пъклените планове на Миракъл. Но, изгонен през вратата, Миракъл влиза при Антония през стената. Той й внушава, че покойната й майка - бивша оперна звезда, би желала Антония да пее и да се увенчае със славата на сцената, вместо да потъне в скучния и сив живот на омъжена жена. И ето - големият портрет на майката оживява! Антония започва да пее и - пада мъртва! Дотичалият Хофман безутешно ридае над любимата.

Трето действие
Венеция. Пир в дома на богатата куртизанка Жулиета. Сред гостите й са Хофман, Никлаус и невзрачният Питикиначо. Жулиета няма право на избор в любовта. Тя е подвластна на Дапертуто (Вездесъщия) - поредното превъплъщение на Гения на злото. Хофман е запленен от красотата и чара на куртизанката. Напразно Никлаус го увещава да напуснат празненството, още повече, че поетът изгубва и всичките си пари в игра на карти. Жулиета не е влюбена в Хофман, но го харесва. Разбрал за това, Дапертуто я лъже, че поетът я презира. Дапертуто иска от Жулиета поредна жертва: след сянката, която тя е отнела на своя поклонник Петер Шлемил, сега куртизанката трябва да вземе огледалния образ на Хофман. Насъскан от Злия гений, Шлемил обявява дуел на поета. Той смята, че като го убие, ще го спаси от глупавата страст към куртизанката. Двамата съперници се бият на живот и смърт, Шлемил пада, сразен от Хофман. Поетът тръгва към спалнята на Жулиета, но неочаквано дочува смеха й - красавицата отплува с гондола в прегръдките на недоразумението Питикиначо.

Епилог
Отново в кръчвата на Лутер. Хофман завършва разказа за своите три любовни приключения. Разстроен, той търси забрава във виното. Оперният спектакъл е завършил. Чуват се овациите на публиката за любимата примадона Стела. Ето че самата Стела идва да търси Хофман, но го намира мъртвопиян. Огорчена, тя напуска кръчмата. Линдорф тържествува - той поема ръката на Стела и излиза с нея.

По публикацията работи: Цветана Тончева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Александър Гаджиев в Линц

Той е едва на 29 години, а вече е звезда в красивото небе на клавирното изкуство! Александър Гаджиев, италиано-словенски пианист с руски корени, въодушеви публиката в камерната зала на Брукнерхаус на 6 март тази година. Гаджиев е културeн представител на родния си град Гориция в Италия, европейска културна столица през 2025 година...

публикувано на 29.03.24 в 16:00
Надежда Цанова (вляво) и Аделина Александрова

Пианистката Надежда Цанова: Много е важно един музикант да прекарва известно време насаме със себе си

Тя е млада, красива и нежна, но когато е на сцената и свири, от нея струи някаква особена, почти стоманена сила. Тази сила по всяка вероятност е част от нейната същност, защото всичко, което е постигнала през годините, в които се е развивала като музикант, говори за един много силен характер. Творческата ѝ биография изобилства с изяви от най-различен..

публикувано на 29.03.24 в 12:45
Светлин Русев

Програма "Христо Ботев" излъчва директно концерти от МФ "Мартенски музикални дни"

Със солов рецитал на световноизвестния цигулар и почетен гражданин на Русе Светлин Русев на 17 март ще бъде официално открит 63-ият Международен фестивал "Мартенски музикални дни" . В периода до 31 март фестивалът ще предложи още много музикални изненади както за почитателите на класиката, така и за любителите на джаза и съвременната музика. Своя дебют..

обновено на 27.03.24 в 18:06

Михаил Белчев с концерта "Пак ще се прегърнем" и нова книга

Обичаният от поколения българи певец и поет Михаил Белчев представя своя концерт "Пак ще се прегърнем" в Националния дворец на културата заедно със съпругата си Кристина Белчева днес (22 март). Участие ще вземат и обичани певци и артисти сред които – Маргарита Хранова, Кристина Димитрова, Веселин Маринов, Мария Илиева, Мариан Бачев. Михаил Белчев ще..

публикувано на 22.03.24 в 15:10

Веско Ешкенази с турне "В света на музиката"

Световноизвестният български цигулар Веско Ешкенази тръгва на националното турне "В света на музиката" за 2024г, заедно с Плевенската филхармония. Концертите са подкрепени от Вероника Тодорова и Георги Милтиядов и предстояща изява е в град Долна баня, на 22-ри март. През юли се очакват още дати в морските курорти, Варна и Бургас. Програмата..

публикувано на 22.03.24 в 14:30