Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Замъкът на херцога Синята брада”, опера в едно действие от Бела Барток (съдържание)

| обновено на 13.02.15 в 15:00
Либрето на Бела Балаш по трагедията “Ариана и Синята брада” на Морис Метерлинк.

Световна премиера:
24 май 1918, Будапеща.

Първо изпълнение в България:
10 февруари 1975, София.

Действащи лица:
Херцог Синята брада - бас
Юдит - мецосопран
Предишните жени на херцога - без пеене

Място и време на действие: замъкът на херцога Синята брада, Средните векове.

Херцог Синята брада въвежда новата си съпруга в мрачна зала на неговия замък. Юдит е изоставила заради любимия мъж родителите си, братята и годеника си. Тя не се страхува от страшните истории, които хората разказват за херцога. Юдит е влюбена и е готова на всичко за Синята брада. В залата девойката вижда седем железни врати и иска да знае какво се крие зад тях. Мъжът й я предупреждава: “По-добре не искай това. Вратите крият страшни тайни!”. Накрая той отстъпва пред молбите й. Зад първата врата се оказва стая за изтезания, зад втората – оръжеен склад, зад третата - сандъци със съкровища, зад четвъртата - разкошна тайна градина, зад петата се виждат владенията на херцога.
Мрачната зала става все по-светла. Синята брада предлага всички свои земи, богатства и съкровища на Юдит, само я моли за едно – да се откаже от желанието си да види последните две стаи. Но любопитството на младата му съпруга е огромно и той отстъпва. Зад шестата врата Юдит вижда неподвижно езеро от сълзи. Тя започва да разпитва мъжа си за предишните му жени и с тревога поглежда към седмата врата. Досещайки се, че отговорът за семейния живот на Синята брада се крие там, Юдит настоява за седмия ключ. Синята брада отваря последната врата и оттам излизат трите му предишни жени, облечени в скъпи мантии и с корони на главите. Всичките си богатства херцогът е получил от техните зестри. Първата си жена той е срещнал една утрин – затова сега на нея принадлежи всяко негово утро. Втората съпруга е срещнал по пладне – и сега на нея принадлежи всяко негово пладне. Срещата с третата жена се е случила една вечер - сега й принадлежи всяка негова вечер. За Юдит остават всички нощи на херцога... и диамантена корона. Девойката потреперва от ужас. Тя моли Синята брада за пощада, но херцогът я намята със скъпа мантия, слага й корона на главата и Юдит, приведена от тежестта на скъпоценностите, тръгва след другите три жени и влиза в седмата стая. Вратата се затваря, мракът отново се спуска над замъка. Настъпва нощта, която за Юдит ще бъде вечна.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

С клавирно дуо започна 15-ото издание на "Дни на класиката" в Балчик

Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..

обновено на 22.07.24 в 09:56

Вечер с ролите на Катя Попова

На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..

публикувано на 20.07.24 в 08:10

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 юли 2024 г.

16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..

публикувано на 15.07.24 в 10:34

"Лоенгрин" в постановка от Виена

"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата..

публикувано на 13.07.24 в 08:10

Danai – новият глас на българската музикална сцена

Емилия Тончева, актрисата, завършила Академията по драма в Пекин, излезе с албум от три песни под псевдонима Danai. Това е нейният дебют на българската музикална сцена. Емилия комбинира жанрове и изразни средства във всичко, с което се захване – актьорско майсторство, танц, музика. Неслучайно, когато погледнем към това, което днес някак..

публикувано на 12.07.24 в 09:34