Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Пепеляшка”, опера в 4 действия от Жул Масне

Либерто: Анри Каен по мотиви от приказката на Шарл Перо от 1698 г.
Първо изпълнение:
на 24 май 1899 г., в Париж

Действащи лица:
• Пепеляшка (Люсет) – сопрано       
• Мадам де ла Алтиер – мецосопран/контраалт   
• Принцът – сопран/тенор     
• Фея – сопрано       
• Ноеми – сопрано       
• Доротея – мецосопран       
• Пандолф – бас-баритон       
• Кралят – баритон       
• Декана на факултета – тенор     
• Церемониал майстор – баритон       
• Министър-председател – бас-баритон   
• Шест приказни духа – 4 сопрана и 2 алта
• Хор: Слуги, Придворни, Доктор, Министри, Дами и Господа.
• Балет и статисти
• Глас на Глашатая – персонаж, говорещ зад кулисите.


Действието се развива в Средновековна Франция.


Първо действие
Домът на Мадам де ла Алтиер
Пандолф се оплаква от съдбата си. Той се е оженил за аристократка и сега няма покой. По цели дни тя го упреква за низшия му произход, превъзнася своя първи съпруг и дъщерите си, преследва дъщеря му от първия брак Люсет. Дочул стъпките на жена си Пандолф се скрива. Появява се Мадам дела Алтиер придружена от двете си дъщери Ноеми и Доротея. Мадам точно потвърждава току-що дадената ѝ характеристика. Тя се оплаква, че е загубила живота си като се е омъжила за Пандолф. Дъщерите ѝ повтарят след нея. След това се нахвърлят на слугите, гълчат ги. Днес е кралския бал, а още нищо не е готово. Срамежливо влиза Пандолф. След като изслушва поредната порция упреци от жена си той плахо решава да попита дали на бала с тях ще отиде и неговата дъщеря Люсета (Пепеляшка). Мадам категорично отказва. Пандолф се бои да настоява и всички заедно с Ноеми и Доротея излизат. Появява се Пепеляшка. Тя тъгува. От момента, в който в живота ѝ се е появила мащехата, тя няма минута радост. Мащехата я заставя да работи за нея и двете ѝ дъщери, като ѝ отказва всякакво развлечение. Приседнала на дивана изморената Пепеляшка заспива. Появява се феята заедно с 6 приказни духа. Пепеляшка е достойна да присъства на кралския бал и с помощта на вълшебства тя ще се отправи натам. Пепеляшка се пробужда и вижда феята. Тя я облича с великолепни дрехи, на краката ѝ слага кристална пантофка, която я прави неузнаваема за всички. Но я предупреждава, че в 12 часа трябва да напусне защото магията ще се развали.

Второ действие
Кралският дворец
Придворните и главният интендант с удоволствие се суетят, за да подготвят всичко необходимо за бала. Те трябва да развличат принца, който от много дни е потънал в меланхолия. Деканът на Медицинския факултет и няколко лекари потвърждават, че ако принцът не бъде развеселен, това може да доведе до сериозна болест. Министър-председателят също е разтревожен за развитието на събитията. Появява се Принца, който се оплаква от тъгата и скуката. Влиза Краля и обявява, началото на бала. Балът започва, но Принца не проявява никакъв интерес. Пристигат Мадам де ла Алтиер, Пандолф и дъщерите на Мадам. Мадам се опитва да привлече вниманието на принца към своите дъщери, но безуспешно. Затова пък, когато Пепеляшка пристига Принца сам отива да я посрещне. Двамата са погълнати един от друг и не забелязват как времето отлита. Внезапно часовника отмерва полунощ. Пепеляшка избягва. Принцът е отчаян, той дори не знае името на прекрасната непозната.

Трето действие
Първа картина. Завръщането от бала
Върнала се от бала Пепеляшка е под силното впечатление от срещата с принца. Тя се е влюбила в него, но не знае дали ще може някога да го види отново. Прибира се цялото семейство. Мадам и дъщерите ѝ разказват една на друга за своите въображаеми успехи на бала, след което се нахвърлят върху Пандолф и Пепеляшка, накрая излизат. Ядосаният Пандолф изгонва трите  жени. Останал насаме с дъщеря си Пандолфо се опитва да я утеши и обещава да се върнат в техния предишен дом. Отчаяна Пепеляшка иска да предпази баща си и избягва в гората, за да умре сама.

Трето действие
Втора картина. Вълшебната страна
Магически дъб в приказната страна. Принцът и Пепеляшка чуват гласовете си, но не могат да се видят. Те молят феята да махне храста, който ги разделя и заспиват прегърнати.

Четвърто действие

Отново в дома на Мадам де ла Алтиер
Тераса в къщата на Мадам де ла Алтиер. Минали са месеци. Пепеляшка се събужда, баща ѝ нежно бди над нея. Той ѝ казва, че скоро ще се оправи от болестта. „Нима съм болна”, възкликва Пепеляшка. Баща ѝ разказва, че често е бълнувала за принца, за кристалната пантофка и я убеждава, че всичко това е било сън. Пепеляшка му вярва. Те слизат в градината и се радват на цветята. Отвън се чува глашатаят, който оповестява, че същия ден Принцът ще приеме всички девойки от царството, за да премерят кристалната пантофка. Пепеляшка вижда, че сънят ѝ се обръща в действителност и призовава феята да ѝ помогне.

Трета картина
Кралският дворец. Влизат девойки посрещани от царедворците. Принцът тъжно показва пантофката. Той чака собственичката ѝ. Внезапно се чува гласът на Феята и става чудо - влиза Пепеляшка. Младата двойка е щастлива, най-после са се намерили. Всички празнуват радостното събитие. Влиза Пандолф, Мадам Алтиер и дъщерите ѝ - те също познават Пепеляшка. Но докато развълнувания баща се опитва да прегърне дъщеря си, Мадам де ла Алтиер го отблъсква с думите „Мое дете” и целува Пепеляшка. За Пандолф не остава нищо друго освен да се обърне към публиката с думите „Както виждате, всичко свърши добре”.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55

"Франческа да Римини", опера в четири действия от Рикардо Дзандонай

Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..

публикувано на 20.12.24 в 15:10

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25
Пол-Рони Ейнджъл

Рокендрол легендата Пол-Рони Ейнджъл за първи път в България

Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..

публикувано на 18.12.24 в 18:52
Владимир Кираджиев

Радиосимфониците изпращат 2024 година с музика на Гершуин

На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..

публикувано на 17.12.24 в 11:50