Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Възход и падение на град Махагони“, политико-сатирична опера в три действия (съдържание)

Музика: Курт Вайл
Либрето: Бертолт Брехт
Световна премиера: 9 март 1930 г., Лайпциг – Neues Theater (Нов театър).
Единствен спектакъл в България: 11 юни 1999 г., Национален дворец на културата – зала № 1, режисьор – Александър Илиев, диригент – Методи Матакиев, в ролите – Орлин Горанов, Еделина Кънева, Ина Шлингензипен.
Изпълнения в България на „Малкия Махагони“ – предшественик на „Възход и падение на град Махагони“ (Mahagonny-Songspiel от 1927):
- 11 януари 1979 г. – Русе, Драматичен театър, режисьор – Димитър Гочев, диригент – Петър Петров-Парчето;
- 27 септември 1993 г. – НДК – зала № 2, режисьор – Румен Нейков, диригент – Хан-Юрген Нагел.


Действащи лица:
• Леокадия Бегбик, дама, криеща се от закона – мецосопран
• Тринити Моузес (Светата троица Мойсей или Троицата Мозес), друг криещ се от закона – баритон
• Фати Счетоводителя (Фати прокуриста), трети криещ се от закона – тенор
• Джими Махони (или Джими МакИнтайър), дървосекач от Аляска – тенор
• Били „Банковата сметка“ (или Бил спестовния), приятел на Джими – баритон
• Якоб Шмидт (или Джак О’Брайън), приятел на Джими – тенор
• Джо „Вълкът от Аляска“, приятел на Джими – бас
• Джени Смит, проститутка – сопран
• Тоби Хигинс – тенор
• Разказвач – говорна роля
• Пианист в бара – говорна роля
• Шест момичета – сопрани и мецосопрани


Място на действието – пустинна ничия земя, извън времето.

Първо действие
Трима престъпници – Леокадия Бегбик, Фати Счетоводителя и Троицата Моисей бягат от правосъдието, но претърпяват катастрофа в пустинна местност, която не принадлежи никому. Камионът им се разваля и тримата не могат да продължат пътя си. Бегбик предлага да се възползват от ситуацията и да основат нов град – райско местенце на име Махагони, където ще могат да печелят добре, примамвайки мъже, които искат да се позабавляват. И ето, че градът е вече факт. Скоро тук пристигат рояк млади дами с леко поведение, сред които е и професионалната проститутка Джени Смит (която изпълнява „Песента за Алабама“). Фати и Троицата Моисей издирват разочаровани и обидени от живота хора и ги канят да изоставят старите селища и да се преместят в новия град-мечта Махагони. И ето че четирима дървосекачи, направили доста пари в Аляска – Джими Махони, Джак О’Брайън, Бил „Банковата сметка“ и Джо „Вълкът от Аляска“, пристигат в търсене на хазарт, жени и евтини напитки. Посреща ги вдовицата Бегбик, която добре разбира техните нужди и предлага на новодошлите своите момичета с отстъпка. Джими купува Джени, която го очарова с „Песента за Хавана“ и го моли за подробни инструкции: каква би искал тя да бъде и как да се държи. Скоро обаче в Махагони започва криза. Икономиката се срива, тъй като цените падат и Бегбик решава да напусне града. Фати й напомня, че полицията все още е по петите им, след което тримата с Мойсей решават, че трябва да измъкват колкото може повече пари от новопристигналите. От своя страна Джими не е удовлетворен от удобствата, които предлага Махагони. В един момент разните правила и разпоредби го отегчават и убеден, че в живота трябва да има нещо повече, той се опитва да напусне града. Приятелите му го убеждават да остане и го отвеждат обратно в бара. Но Джими си спомня трудностите, които е претърпял в Аляска, за да спечели парите си и пламва от гняв срещу празнотата и безсмислието в Махагони. В този момент става ясно, градът е застрашен от ураган. Сред нарастващата паника единствен Джими продължава да се усмихва и твърди, че хората са точно толкова разрушителни, колкото и ураганите, затова няма причини за страх. Той оспорва всички правила и разпоредби на Бегбик и провъзгласява нова философия: „Прави, каквото искаш!“. Съгласно новите правила повече няма нито правила, нито забрани. Град Махагони подхваща новата песен на фона на приближаващия се ураган.

Второ действие
Като по чудо пощаден от урагана, Махагони сега е град, където всичко е позволено и цари философията „Прави!“, чиито основни заповеди са: Яж, Прави любов, Бий се, Пий. Хората стриктно следват тези приятни заповеди, след което Джак (Якоб Шмидт), преяжда до смърт. Останалите мъже се нареждат на опашка пред публичния дом. Следва боксов мач между Троицата Мойсей и Джо „Вълкът от Аляска“. Джими, като истински приятел, залага всичките си пари за победата на Джо, но Мойсей убива Джо и Джими губи всичко. Въпреки това, той поръчва пиене за всички присъстващи, а по време на пиянската оргия барът на вдовицата Бегбик е потрошен. Когато Бегбик настоява Джими да плати сметката, се оказва, че той е напълно разорен. Но скъпият приятел Бил „Банковата сметка“ и любимата жена – Джени Смит (проститутката), дружно отказват да му помогнат. Джими е арестуван, останалите продължават да се забавляват.

Трето действие
Окован във вериги, изоставен от всички, Джими моли зората никога да не изгрява, за да не настъпи утрешният ден, когато трябва да бъде съден. Делото ще се гледа открито, тъй че и за това зрелище се продават билети. Троицата Мойсей се изявява като прокурор, Фати е адвокатът, а Бегбик – съдията. Най-напред тримата разглеждат делото на Тоби Хигинс, обвиняем за убийство. Той бързо е оправдан и освободен, защото обещава на Бегбик голям подкуп. Следва случаят на Джими, който се опитва да вземе назаем пари от Бил, но приятелят му отново му отказва. Въпреки това, по време на съда Бил се опитва да защити Джим, докато Джени неочаквано се явява в ролята на ищец. Джим е обвинен в това, че като е заложил пари за Джо по време на боксовия мач, фактически е изпратил приятеля си на смърт, за да спечели. Освен това го съдят за нарушаване на обществения ред и спокойствието в града, за това, че е съблазнил Джени, за пеене на популярни песни, но най-страшното му провинение е, че не е платил в бара. Джими не може да подкупи съда, той е признат за виновен, а най-отвратителното му престъпление се оказва това, че няма никакви пари. Ето защо Бегбик го осъжда на смърт. Преди екзекуцията Джени и Джим изпълняват прощален дует до бесилото. Джим предава любимата си на грижите на своя приятел Бил и напомня на присъстващите за Бог.
Накрая Божият съд застига Махагони. В града настава апокалипсис, навсякъде царят хаос и отчаяние, а управниците парадират с мощите на Джими.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05